رفتن به محتوای اصلی

اگرعربستان، اسرائیل و فرانسه بگذارند،مذاکرات هسته ای به نتیجه خواهد رسید
هیچ‌گاه به توافق با ایران تا این حد نزدیک نبوده‌ایم
29.03.2015 - 07:50

و چوب هایی که لای چرخ تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گذاشته اند و...با این همه ، به قول فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا : "هیچ‌گاه به توافق با ایران تا این حد نزدیک نبوده‌ایم" وهمچنین  وزیر خارجه آلمان گفت: "بعد از ده سال یا شاید ۱۲ سال مذاکره با ایران به آخر بازی رسیده‌ایم." در ادامه این خوش بینی سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه : "شانس رسیدن به توافق با ایران بیش از پنجاه در صد است".

 ظریف روز شنبه در صفحه فیس بوک خود نوشت: " امروز علاوه بر دو دور مذاکره با آقای کری (وزیر خارجه آمریکا) گفتگوهای جدی ولی مثبتی با آقایان اشتاینمایر و فابیوس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتیم. در مسیر رسیدن به راه‌حل‌های قابل قبول پیشرفت داشته‌ایم ولی هنوز باید در مورد چند موضوع مهم کار کنیم. کلید رسیدن به توافق، انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است."

از شواهد چنین پیداست که هر بار شرایط برای ایران سخت شده است ، رهبری  جمهوری اسلامی بخوبی می فهمد که عدم توافق هسته ای ،مرگ رژیم  شیعه ایران را رقم خواهد زد ، لغو تحریم ها ،ارتباط با جامعه جهانی می تواند توازن قدرت را بسود ایران تغییر دهد وبه همین خاطر ازترکیه تا شیخ نشین های خلیج  وعربستان و اسرائیل از عادی شدن مناسبات جمهوری اسلامی ایران با غرب در هراس اند .گام بعدی  قطعا تقویت دولت روحانی خواهد بود .رهبری نادان خامنه ای ظاهرا شکست  راهبرد استراتژیک خود را پذیرفته است و آماده نوشدین جام زهر شده است. عادی شدن مناسبات با غرب ، جامعه مدنی ایران را تقویت می کند، دست کشورهای واسطه ای کالا و با ند مافیای کالاهای قاچاق داخلی را نابود می کند.   چند روز آتی نشان خواهد داد که این خوش بینی تا چه حدی واقعی است.

Missing media item.

بی بی سی :کسری ناجی می‌گوید: تحریم‌ها، فعالیت‌های تحقیقاتی ایران در بخش انرژی هسته‌ای و بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران از محورهای اصلی مذاکرات هستند، هرچند گفته می‌شود که اگر تحریم‌ها آنطور که ایران می‌خواهد، با سرعت برداشته شود، شاید بقیه مسائل راحت‌تر قابل حل‌وفصل باشد.

با وجود این، کاخ سفید دست کم تا عصر روز گذشته (جمعه ۲۷ مارس) تصریح کرده بود که برداشتن فوری تحریم‌ها را "منطقی نمی‎داند". جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دیروز به خبرنگاران گفت که احتمال دارد باراک اوباما، پس از حصول هرگونه توافقی، فعلا در حد فاصل ۳۱ مارس تا زمان مشخصی شدن جزئیات توافق در ماه ژوئن، از اختیارات خود برای لغو موقت برخی از تحریم‌ها اقدام کند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، بدین ترتیب چنانچه در جریان تحقیقات مستمر راستی‌آزمایی خطایی مشاهده شود، آمریکا خواهد توانست به سرعت تحریم ها را دوباره به اجرا بگذارد.

گفتگوهای ایران و گروه ۱+۵ روز یکشنبه (۲۹ مارس) در لوزان سوییس پیگیری می شود و انتظار می‌رود با ورود وزرای خارجه سایر کشورهای مذاکره کننده، گفتگوهای نهایی پیش از ضرب الاجل روز سه شنبه، در بالاترین سطح خود پیگری شود. در این صورت، طی سه روز آینده محور گفتگوها بیشتر از آن که متوجه مسایل فنی و جزئیات اجرایی یک توافق احتمالی باشد، بر چارچوب سیاسی چنین توافقی متمرکز خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.