رفتن به محتوای اصلی

نمایش مضحک "تعیین مزد کارگر" در شورای عالی کار
26.02.2015 - 16:36

 

پروین محمدی: بار دیگر، پایان سال و تب و تاب تعیین مزد به موضوع نمایشی مضحک در شورای عالی کار تبدیل شده است

امسال دولت "تدبیر و امید "تلاش کرده است از ابتدای سال تحت عنوان تعیین فرمول جدید مزد به آن بپردازد. اما چیزی که در این میان نمود پیدا کرد خروجی جلسات به اصطلاح تخصصی شان بود که نهایتا با طرحهایی تحت عناوین پر طمطراق حمایت از "تولید و اشتغال" برخی از بندهای کلیدی قانون کار را نشانه گرفتند و تلاش کردند بدون جنجال تغییر کلی قانون کار بتوانند موادی از آن را تغییر دهند تا کارفرمایان با آسودگی بیشتری کارگران را اخراج کنند و دهان هر معترض کارگری را در محیط کار ببندند. در ادامه چنین رویکردی نهایتا با همکاری مجلس شورای اسلامی ایجاد پاره ای تغییرات ضد کارگری تر در قانون کار به تصویب رسید و حال در پایان سال نمایش تعیین مزد را بر روی صحنه برده اند.

سومین جلسه تعیین مزد با عدم حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزرای صنعت و دارایی بی نتیجه به پایان رسید و تصمیم جالب این نشست، تعطیلی فعلی جلسات مزد عنوان شد چرا که اینان خوب میدانند حاصل کار تعیین مزدشان چیست و قرار است چه بلائی بر سر معیشت ما کارگران بیاورند به همین دلیل برایشان راحت نیست تا فلاکتی را که قرار است بر میلیونها خانواده کارگری تحمیل نمایند به سرعت پرده برداری کنند. از اینرو بازی با زمان را پیشه خود کرده اند تا با جلب توجه ما کارگران به چانه زنی ها و حرفهای ریز و درشت به اصطلاح نماینده های کارگران در شورایعالی کار و ننه من غریبم های کارفرمایان، بار دیگر و همچون سالهای گذشته مزدی تحقیر آمیز را بر ما تحمیل کنند.

چنین نمایشی در حالی با تردستی تمام به اجرا در آمده است که در جلسه پارسال هماهنگ کنندگان طومار 40 هزار نفری کارگران با معاونین رده اول وزیر کار ، آقای هفده تن با ذکر این نکته که سهم مزد در قیمت تمام شده کالا در ایران زیر 5 درصد میباشد، در صورتی که این رقم در کشورهای پیشرفته بیش از 20 درصد است بر این نکته اذعان کرد که اقتصاد فعلی ایران توانائی پرداخت یک میلیون و هشتصد هزار تومان مزد را دارد اما دستهایی مانع تصویب چنین مزدی میشود.

اینجاست که روشن میشود مافیائی که اقتصاد ایران را در چنبره خود گرفته است تلاش دارد با اجرای نمایشهای مختلف و با بازی با کارت کارفرمایان ناتوان و فاجعه بسته شدن بنگاههای اقتصادی، مانع افزایش واقعی مزد و پر کردن فاصله حداقل مزد 608 هزار توانی با سبد هزینه بالای سه میلیون تومانی بشود. اما تمام مسئله این نیست. اینان در وزارت کار و اتاقهای فکرشان دائما در حال رصد کردن عکس العمل ما کارگران هستند تا ببینند چه درجه ای از فقر و فلاکت را میتوانند بر ما تحمیل کنند تا سودهای نجومی شان تضمین بشود. به همین دلیل بطور واقعی عکس العمل کنونی ما کارگران در تعیین حداقل مزد بسیار حیاتی است و هر اعتراضی در مورد حداقل مزد کنونی میتواند کفه ترازو را به نفع ما کارگران تغییر بدهد. از اینرو در روزها و هفته های باقی مانده به تعیین مزد باید با طومار نویسی و تجمع و نامه نگاری از واحدهای صنفی مان، صدای اعتراض خود را به زندگی سه برابر زیر خط فقر بلند کنیم و گرنه اینان با نرخ تورم دروغین 17 درصد، حداقل مزد بسیار ناچیزی را بر ما تحمیل خواهند کرد و تا آنزمان ما کارگران را سرگرم ذکر مصیبت کارفرمایان در شورایعالی کار و چانه زنی های نماینده های دست ساز کارگری بر سر افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن و حق سنوات از 500 تومان به 1000 تومان و مسائلی از این دست خواهند کرد.

ما کارگران در سالهای گذشته با اعتراضاتی هر چند محدود در محل وزارت کار و جمع آوری 40 هزار امضا پایه های مبارزه بر سر مزد را بنیان گذاشته ایم و اینک با اتکا بر دستاوردهای آن میتوانیم نمایش مضحک موجود در شورایعالی کار را بر هم بزنیم و با اعتراضات مان اثری تعیین کننده در سرنوشت معیشت مان داشته باشیم.*

 * پروین محمدی عضو هیأت مدیره ی "اتحادیه ی آزاد کارگران ایران " است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.