رفتن به محتوای اصلی

وحید اصغری در زندان به سندرم کارپال تونل مبتلا شد
26.02.2015 - 10:35

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، وحید اصغری فعال حقوق بشر محبوس در بند سیاسی زندان رجایی شهر کرج، براساس گزارش متخصص ارتوپدی این زندان، به «سندرم کارپال تونل» (اختلال حسی و حرکتی) در ناحیه انگشتان دست راست مبتلا شده است.
گفته شده به بیماری‌های این فعال حقوق بشر زندانی رسیدگی نمی‌شود و وی از امکانات درمانی مناسب محروم است.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی سیاسی به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «متخصص ارتوپد بهداری زندان رجایی شهر، ضمن تجویز دستور انجام تست نوار عصب عضله و الکترومیو گرافی، آسیب شبکه عصبی و سندرم کارپال تونل (گیر افتادن عصب در مچ دست) را در دست راست وی تشخیص داده و متخصص اعصاب بیمارستان نیز برای آزمایشات بیشتر و درمان دستور اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان خارج از زندان را داده است.»
گفتنی است پرونده وحید اصغری فعال حقوق بشر، یکی از مدافعان آزادی بیان در فضای سایبری و محبوس در زندان رجایی شهر، دوشنبه ۴ اسفندماه ۱۳۹۳، به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر ارسال شد.
این زندانی سیاسی که از ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷، تاکنون به مدت 7 سال است که در بازداشت به سر می‌برد، پیش‌تر در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دو بار از سوی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به اعدام محکوم شد و هر بار حکم صادره از سوی دیوان عالی کشور، لغو و وضعیت پرونده‌ی وی بلاتکلیف ماند. وکلای این مدافع آزادی بیان نیز گفته‌اند: «پرونده وحید اصغری به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.»
گفته شده پیش‌تر این فعال حقوق بشر زندانی، زمانی که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با حکم ۱۸ سال زندان روبرو شد، توسط وکلای خود به رای صادره اعتراض کرد. در نهایت این پرونده برای رسیدگی به ایرادات وکلای وی، به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران نزد قاضی زرگر ارسال شده است.
اتهامات انتسابی به وحید اصغری که گفته شده با زور، تهدید، فشار، شکنجه بازجویان سپاه و اکراه، مجبور به اعتراف و مصاحبه تلویزیونی علیه خود شده، شامل «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب»، «راه‌اندازی و مدیریت خبرگزاری حقوق بشری شب‌تاز»، «راه‌اندازی سایت‌های خبری ضد نظام»، «حمایت از سایت‌های ضد دینی»، «حمایت مالی، فنی و تبلیغی از سایت‌های ضد نظام و انقلاب اسلامی در راستای دفاع از آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات»، «راه‌اندازی طرح ملی مبارزه با سانسور جمهوری اسلامی»، «ارتباط با بی‌بی‌سی فارسی و تصحیح خبر برای آنها و کمک فنی به این شبکه»، «مدیریت سایت‌های ضد امنیتی و ۲۰۰ سایت سیاسی متعلق به اپوزیسیون نظام» و «آموزش آنلاین تظاهرات آرام و انقلاب رنگین» است.
گفتنی است که در میان اتهامات انتسابی در پرونده، مواردی وجود دارد که بدون دلایل قانونی ارایه شده و در جزییات کیفرخواست دادستان تهران بدون ارایه هیچ مدرک و مستندات معتبری به این فعال حقوق بشر نسبت داده شده است.
منبع مطلعی از وضعیت این زندانی به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «وحید اصغری پس از مواجهه با دو حکم اعدام و اتهام‌های متعدد دیگر، در آخرین حکم دادگاه انقلاب از اتهام «افساد فی‌الارض» و مجموعه اتهام‌های دیگر تبرئه و در مورد سه اتهام جدید که در این هفت سال مطرح نشده بودند و وی بابت آنها حتی تفهیم اتهام نیز نشده بود، به ترتیب به تحمل 10، 5 و 3 سال حبس و در مجموع 18 سال زندان محکوم شد.»
این زندانی سیاسی بارها در رنج‌نامه‌هایی از داخل زندان، از شکنجه، عدم شرکت در جلسه دادگاه به دلیل نپذیرفتن اتهام‌ها و فراهم نبودن امکانات دفاع از خود، خبر داده و ضمن رد کلیه اتهامات وارده، اعلام کرده است که تنها خواستار آزادی بی قید و شرط خود است.
وحید اصغری دانشجوی انفورماتیک دانشگاه بنگلور هند، در 19 اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۷، به هنگام خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «راه‌اندازی سایت‌های ضد دین و مخالف نظام» بازداشت شد.
این مدافع حقوق بشر متولد ۱۳۶۵ بوده و در زمان بازداشت بدون رویت حکم بازداشت، از خیابان اسکندری ربوده شده و به بند ۲-الف سپاه در زندان اوین منتقل شده است.
وی در ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، به تحمل ۱۸ سال حبس محکوم شد و هم‌اکنون در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود.
پنج‌شنبه ۷ اسفندماه ۱۳۹۳ - ۲۶ فوریه ۲۰۱۵

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.