رفتن به محتوای اصلی

سریال اعدام زندانیان سیاسی کُرد، سامان نسیم در آستانه اعدام
16.02.2015 - 20:59

بنابه گزارش‌ کمیپن دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مسوولان زندان ارومیه به این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند حکم اعدام وی در روز ۳۰ بهمن‌ماه اجرا خواهد شد. همچنین خانواده این زندانی از طریق وکیل وی، از اجرای حکم اعدام در این روز مطلع شده‌اند.
یکی از اعضای خانواده این زندانی که نخواست نامش فاش شود ضمن تایید این خبر به "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی" گفت بنابه گفته وکیل و خبرهای که به ما رسیده ، می خواهند سامان را اعدام کنند و در این مدت به هر دری زدیم که بتونیم کاری انجام دهیم ولی تاکنون جواب مثبتی دریافت نکرده ایم.
این عضو خانواده سامان نسیم همچین گفت که ما به عنوان اعضای خانواده و نزدیکان وی از تمامی مجامع بین المللی و حقوق بشری تقاضا داریم تا ضمن دفاع از حقوق اولیه و ابتدایی یک زندانی سیاسی، نسبت به اعدام سامان با حکومت جمهوری اسلامی وارد مذاکره شده و مسوولان این حکومت را که داعیه مذهبی بودن دارد را متقاعد کنند که این حکم اجرا نشود.
از طرفی دیگر طی هفته گذشته یک پزشک در زندان ارومیه سامان نسیم را بدون هیچ توضیحی مورد معاینه قرار داد. که بنابه گفته هم بندیهای وی این معاینه یا به دلیل مشخص کردن سن سامان در زمان بازداشت است یا اینکه معاینه پیش از اعدام بوده است.
سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کردستان است. او در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشتهف در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با تعدادی از نیروهای مخالف حکومت، در مرز سردشت بازداشت شد. او به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد منتقل شد.
سامان نسیم در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در سازمان پژاک از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عینا تایید شد.
این زندانی سیاسی همچنین یکی از جمله زندانیان سیاسی زندان ارومیه بود که به همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، از ۲۹ آبان‌ماه سال جاری، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، اقدام به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آنها پس از ۳۳ روز پایان یافت. مسوولان زندان در آن زمان و پس از آن، بارها زندانیان اعتصاب کننده را به تبعید و اجرای احکام اعدام آنها تهدید کرده‌اند.
سامان نسیم نیز در بند ۱۲ (بند سیاسی) زندان مرکزی ارومیه (دریا) نگهداری می‌شود و پرونده وی جهت اجرای حکم به اجرای احکام فرستاده شده و هر لحظه احتمال اعدام وی حتی پیش از تاریخ اعلام شده وجود دارد.
دوشنبه - ۲۷ بهمن - ۱۳۹۳ 16 - 02 - 2015

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.