رفتن به محتوای اصلی

کارخانه قند ورامین پس از ۸۱ سال تعطیل شد
27.01.2015 - 11:44

کارخانه قند ورامین که یکی از قدیمی ترین کارخانه های تولید قند در ایران است، روز دوشنبه به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل شد. در چند سال گذشته سیاست های گاه متناقض صادراتی و وارداتی ایران باعث تعطیلی تعدادی از کارخانه های قند و شکر  شده است.

چراغ کارخانه قند ورامین ۸۱ سال روشن بوده و کام خیلی ها را شیرین کرده است. اما روز دوشنبه خبرگزاری ایلنا خبر داد که این کارخانه تعطیل شده و ۴۰۰ نفر از کارگران کارخانه  بدون دریافت حقوق آخرین ماه کارشان به خانه فرستاده شده اند.

دلیل تعطیلی کارخانه «کمبود مواد اولیه تولید » عنوان شده است؛ یعنی شکر خام.

کارفرما به کارگران گفته وزارت جهاد کشاورزی مانع ورود شکر خام به کشور شده و کارخانه قند ورامین، بدون شکر خام نمی تواند فعالیت کند.

وزارت جهاد کشاورزی، دلیل جلوگیری از واردات شکر خام را اعلام نکرده است. اما سه ماه پیش دولت رسما اعلام کرد واردات شکر را با هدف ایجاد تعادل و کمک به کارخانه های داخلی ممنوع می کند. به اعتقاد دولتی ها، شکر به اندازه کافی در انبارها هست و نیازی به واردات نیست.

این اقدام دولت شاید از نگاه برخی از کارخانه دارها درست باشد. در سال های اخیر واردات بی رویه شکر چند کارخانه تولید قند و شکر داخلی را به تعطیلی کشاند. از بزرگترین کارخانه قند خراسان جنوبی تا کارخانه قند بانه.

اما حالا کارخانه قند ورامین به دلیل جلوگیری از واردات شکر خام تعطیل شده است. این تعطیلی ها نشان می دهد بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی، و صنعت، معدن و تجارت، بر سر تعیین معیار مشخصی که میزان تولید داخلی و واردات را تنظیم کند، اختلاف نظر وجود دارد.

نتیجه این اختلاف ها فقط  تعطیلی کارخانه ها و بیکار شدن کارگران نیست. این اختلاف ها تاثیر خود را در بازار و نوسان قیمت ها هم نشان می دهد. 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
صدای امریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.