رفتن به محتوای اصلی

هفت سئوال در مورد اسلام سیاسی و بنیادگرایی
چگونه می شود بنیاد گرایی اسلامی را تضعیف نمود؟
22.01.2015 - 08:36

 در این میان وضعیت ایران  با سایر کشورهای اسلامی بسیار متفاوت است و بنیادگرایی اسلامی در بالاترین لایه های حکومتی جا دارد و اکثریت مطلق مردم ایران از بنیادگرایی اسلامی متنفر ویا دل خوشی از آن ندارند و جالب اینکه بخشی از دولت مداران هم در فاصله گیری ازبنیادگرایی خود را همراه مردم ایران  نشان می دهند .

از سوی دیگر  سیاست غرب  آشکارا تقویت اسلام میانه رو در خاورمیانه  بود ولی سه قدرت بزرگ منطقه ای یعنی عربستان، ترکیه  و ایران در جنبش دمکراسی خواهی موسوم به « بهار عربی»  دخالت  و آن  را به لجن زار سوریه ، لیبی و یمن کشاندند در مصر ، نظامیان با کمک مالی سعودی ها  وضع  را به گذشته برگردانند و بنیادگرایی اسلامی در مصر، حکومت نظامیان را به چالش جدی کشانده است وهر روز قدرتمند ترمی شوند .  درعراق ، سودان ، سوریه ، یمن ، سومالی و... عملا دولت های مرکزی از بین رفته اند و قدرت بدست گروههای مذهبی _ قومی افتاده است.

علیرغم اینکه  سالهاست که غرب، سیاست تقویت اسلام سیاسی میانه رو  را در پیش گرفته اندولی با این وجود ،بخشی از اپوزیسیون ملی گرا _ سکولار ایرانی ، اشکارا علیه هر گونه اسلام سیاسی عمل می کنند و اصلاح طلبان را خطرناک تر از افراطیون اسلامی می پندارند.»  در این ارتباطات سئوالاتی  را فرموله  کرده ام و از نویسندگان و تحلیل گران تقاضا می کنم که پاسخ خود را  بشکل کتبی و یا صوتی برایمان ارسال نمایند تا در سایت ایران گلوبال درج شود.

سئوالات :

1_ از نظر شما «جدایی دین از دولت» ویا «جدایی دین از سیاست» مد نظر است و با اسلام سیاسی چه باید کرد ؟

2_ آیا «شوک درمانی» در مورد مقدسات اسلام و یا مقدسین کار ساز بوده است ؟و بعبارت دقیق تر، آیا پس از ده سال ازانتشار کاریکاتوری های محمد؛ توانست دگم های مسلمانان را بشکند؟ و یا برعکس به افراط گرایی اسلامی در سطح جهان دامن زد و ان را تشدید نمود؟

3_آیا حل عادلانه مشکل فلسطین ویا بعبارت دقیق تر زمین در مقابل صلح ، موجب تضعیف بنیادگرایی اسلامی می شود و یا برعکس ، آن را تشدید می کند؟

4_آیا غرب از نقص حقوق بشر در برخی از کشور ها، ابزاری ساخته برای فشار و مقابله با دو لت های نا فرمان؟ ایا سیاست یک با م و دو هوای غرب در زمینه مسایل اتمی(ایران و اسرائیل ) قابل چشم پوشی است؟

5_آیا عوامل چهارگانه بالا و تشدید بی عدالتی اقتصادی در جهان، موجب تقویت  بینیاد گرایی اسلامی نشده است ؟

6_ایا بنظر شما بنیادگرایی اسلامی ناشی از ذات اسلام و در شریعت آن نهفته است؟

7_ «تفاوت فرهنگ ها» چه تاثیری در نگاهمان به دمکراسی در کشورهای اسلامی  گذاشته است ؟ خلاصه راه حل شما برای اینکه بنیادگرایی اسلامی در جهان تضعیف شود چیست ؟

با سپاس از همکاری شما

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.