رفتن به محتوای اصلی

خطر اعدام بختیار معماری زندانی سیاسی زندان سنندج
18.12.2014 - 15:24

گمانه‌ها برای اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام بختیار معماری زندانی سیاسی کرد در زندان مرکزی سنندج شدت گرفته است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،خانواده زندانی سیاسی محکوم به اعدام، بختیار معماری از خطر اجرای حکم اعدام وی در زندان سنندج خبر دادند و بر این باورند که خطر اجرای حکم هر لحظه وی را تهدید می‌کند.

یکی از اعضای خانواده این زندانی سیاسی به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفته که چند ماه قبل حکم اجرای اعدام از دیوان عالی کشور به دادگستری استان فرستاده شده و خطر اجرای حکم هر لحظه وی را تهدید می‌کند. و در این مدت دو مورد بختیار از طرف اداره اطلاعات و مسوولان زندان به اجرای حکم تهدید شده است.

بختیار معماری ۳۷ ساله و اهل شهرستان مریوان در استان کردستان، در ١٣ مردادماه ١٣٨٩، از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات مریوان بازداشت شد. وی یک روز پس از دستگیری، به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد. او به مدت سه ماه در این بازداشتگاه تحت بازجویی قرار گرفته و در این مدت نیز از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم بوده است.

جلسات دادگاهی این زندانی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. دادگاه کیفری استان کردستان در ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۰، به اتهام قتل و همچنین شکایت خانواده مقتولین، برای وی حکم قصاص صادر کرد.

دادگاه انقلاب شهر مریوان به ریاست قاضی لطفی نیز به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف حکومت، برای وی حکم اعدام صادر کرد. حکم یاد شده در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱، به صورت رسمی به وی در زندان سنندج ابلاغ شده است.

در دفاعیه وکیل بختیار معماری آمده است که دادگاه بدون ارایه شاهد و تنها براساس اقرار و اعترافات متهم در زمان بازجویی در وزارت اطلاعات، اقدام به انتساب این اتهامات به موکل وی نموده است و موکل او در همه مراحل دادرسی تمام اتهامات را رد کرده و اقرارات انجام شده در مراحل تحقیقات اولیه تحت فشار بازجویان بوده است.
پنجشنبه - ۲۷ آذر - ۱۳۹۳ 18 - 12 - 2014

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.