رفتن به محتوای اصلی

فشار و تهدید مسوولان و وخامت حال زندانیان سیاسی
در 27‌مین روز اعتصاب غذا
16.12.2014 - 21:20

خدر رسول مروت امروز به بیمارستان منتقل شد، اما اعتصاب غذایش را نشکست

27 روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند 12 زندان مرکزی ارومیه گذشت. با وجود تهدید و فشار مسوولان از یک سو و وخامت حال جسمی زندانیان این اعتصاب کماکان در جریان است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شرایط جسمی خدر رسول مروت امروز سه‌شنبه 25 آذرماه ۱۳۹۳، به حدی وخیم شده که پس از استفراغ خون، در حالت بیهوشی کامل به بیمارستان منتقل شد، اما از پذیرفتن سرم خوراکی سرباز زد و اعتصاب غذایش را ادامه داد.
گفته شده دیروز نیز محمد عبدالهی توسط ماموران امنیتی زندان با دست‌بند و پابند، به حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه احضار شده و مسوولان اطلاعات این زندانی سیاسی محکوم به اعدام را ضمن بی احترامی و با الفاظ رکیک، به شدت تهدید کرده و برای پایان دادن به اعتصاب غذایش، تحت فشار شدید قرار داده‌اند.
این در حالی است که روز یکشنبه نیز، علی افشاری و علیرضا رسولی دو زندانی معترض دیگر، از سوی رییس زندان ارومیه، که زندانیان از او فردی درنده‌خو، خشن و بددهن یاد می‌کنند، احضار شده و پس از بی حرمتی کردن و ناسزا و فحش رکیک دادن، آنها را تهدید کرده که اگر اعتصاب غذایشان را نشکنند، حکم اعدام این دو زندانی را اجرا کنند.
دیروز نیز جمعی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی با تجمع در مقابل زندان ارومیه نسبت به وضعیت فرزندانشان در اعتصاب غذا، اعتراض کردند.
فرات نیوز گزارش داده: «خانوداه اعتصاب کنندگان که تعدادشان به حدود پنجاه نفر می رسید از صبح دیروز تا ساعات عصر به تجمع خود در مقابل زندان مرکزی اورمیه ادامه دادند و خواهان تحقق مطالبات انسانی زندانیان سیاسی شدند. آنها در این تجمع خواهان پاسخ‌گویی مسوولان زندان در مورد چرایی نقض حقوق زندانیان سیاسی شدەاند که منجر به این اعتصاب غذا شدە است. خانواده زندانیان سیاسی همزمان هشدار دادەاند که اگر اعتصاب غذا منجر به نتایج ناگوار و مرگ شود، حکومت ایران مسوول مستقیم این اتفاق است.»
همچنین اخیرا برادر سامان نسیم دیگر زندانی محکوم به اعدام، در شهر مریوان از سوی ماموران امنیتی ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر، احضار و به وی گفته شده: «اگر سامان اعتصاب غذایش را پایان ندهد، حکم اعدامش را به زودی اجرا می‌کنیم.»
اعتصاب غذای ٢٧ زندان سیاسی کُرد محبوس در بند 12 زندان ارومیه که از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه سال جاری، در اعتراض به وضعیت بد زندان، عدم اجرای اصل تفکیک جرایم و توقف رفتارهای غیر انسانی آغاز شد، با وجود تهدید ماموران امنیتی به حمله به بند ۱۲، وخامت حال اعتصاب کنندگان و همچنین تهدید به اجرای احکام اعدام و تبعید آنها به زندان‌های دیگر، پس از ٢٧ روز همچنان ادامه دارد.
منابع مطلع به کمپین گفته‌اند وضعیت جسمی و سلامت این زندانیان در مرحله‌ای بسیار بحرانی قرار گرفته و هر لحظه امکان دارد یکی از این زندانیان جان خود را از دست بدهد.
گفته شده در این زندان که 4000 زندانی در آن محبوس هستند، مواد مقوی نوشیدنی از جمله آب میوه و شربت طبیعی وجود نداشته و زندانیان اعتصاب کننده تاکنون از محلول آب و شکر برای ادامه اعتصاب استفاده کرده‌اند.
اعتصاب کنندگان پس از گذشت 27 روز از اعتصاب غذا، به دلیل خودداری از خوردن غذا و مواد خوراکی، دچار کاهش شدید وزن، ضعف، بی حالی، افت فشار خون، تاری دید، سرگیجه، استفراغ و در چندین مورد متعدد دچار بیهوشی کامل شده‌اند.
گزارش‌های کمپین حاکی از آن بوده که در این مدت هیچ‌کدام از زندانیانی که به بهداری زندان و مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شده‌اند، تابه‌حال تزریق سرم خوراکی را نپذیرفته‌اند و کماکان در اعتصاب غذا قرار دارند. این اقدامات پر مخاطره، زندانیان در پیگیری مطالبات خود، با گذشت این مدت طولانی از اعتصاب غذا، موجب نگرانی خانواده‌ها و جامعه مدنی نسبت به سلامت جسمی معترضان زندانی شده است.
اکنون پس از 27 روز اعتصاب غذای 27 زندانی سیاسی بند 12 و همچنین 37 روز از اعتصاب غذای علیرضا رسولی، هریک از زندانیان علیرضا رسولی، علی احمد سلیمان، علی افشاری، شیرکو حسن‌پور، یوسف کاکه ممی، خدر رسول مروت، محمد عبدالهی، سیروان نژاوی و سامان نسیم از جمله زندانیانی هستند که در وضعیت جسمی بسیار وخیم و خطرناکی به سر می‌برند.
یک منبع مطلع در این باره به کمپین گفت: «این زندانیان تصمیم گرفته‌اند با وجود ضعف جسمانی شدید و تهدیدهای مداوم مسوولان به اعتصاب غذای خود ادامه دهند تا زمانی که خواسته‌های به حقشان از سوی مسوولین قضایی و امنیتی عملی شود.»
بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، بند زندانیان سیاسی است. ظرفیت این بند ۵۰ نفر است، اما در حال حاضر ۸۰ زندانی را در خود جای داده، که ۵۰ نفراز آنها زندانیان دارای جرایم عمومی، چون قتل یا قاچاق مواد مخدر، هستند.
اسامی ۲۶ نفر از زندانیان سیاسی که در بند ١٢ زندان مرکزی اورمیه هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند عبارت است از؛ علی افشاری، ولی افشاری، حبیب افشاری، کیهان درویشی، شیرکو حسن‌پور، محمد عبداللهی، خدر رسول مروت، سامان نسیم، امیر ملادوست، سیروان نژاوی، جعفر میرزایی، ابراهیم رضاپور، محمد عبدالبخت، عبدالله اصغری، عبدالرحمان سلیمان، سیدسامی حسینی، عبدالله حمودی، احمد تموئی، عثمان مصطفی‌پور، بهروز آلخانی، مصطفی الرحمان، یوسف کاکه‌ممی، سیدجمال محمدی، علیرضا رسولی، شورش افشاری و مصطفی داوودی و مسعود شمس‌نژاد وکیل زندانی، نیز در بند کارگری به اعتصاب‌غذا دست زده است.
تفکیک جرایم و داشتن بند سیاسی مستقل، توقف رفتارهای غیرانسانی با زندانیان، تبعید زندانیان سیاسی و قطع رابطه‌شان با بیرون، حضور گارد ویژه در زندان و ضرب و شتم زندانیان سیاسی و انتقال‌شان به سلول‌های انفرادی، پرونده‌سازی مجدد، تحقير زندانیان و خانواده‌هاشان، اعمال فشار بر خانواده‌های زندانیان سیاسی و استفاده‌‌ی ابزاری از خانواده‌ها همچون اهرم فشار برای شکستن اراده مبارزان دربند و ممنوعيت از حق دفاع از خویش و گرفتن وکیل، از جمله مطالبات این زندانیان معترض بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.