رفتن به محتوای اصلی

حقیقت اخلاق
15.12.2014 - 23:08

 

حقیقت اخلاق نام پروژه تربیتی است که توسط حرکت روشنفکران در حال انجام و گسترش است. این حرکت توسط دانشمندانی مانند ریچارد داوکینز و پوول قایزرت و ماینقا فیوترل در سال 2002 تاسیس شد و هدف ان گسترش جهان بینی طبیعی بر مبنای تفکر فرگشت (تکامل موجودات) در زمینه های مختلق فکری است. هر چند این جریان فکری به شکلی علنی ضدیتی با جهان بینی دینی ندارد اما ماهیت ان علنا دین را زیر سوال برده است و قابلیت ان را دارد تا به الترناتیوی قوی برای تفکرات پوسیده دینی تبدیل شود.

در این پروژه سعی شده است تا بر خلاف پندارهای گذشته دینی که نسلهای گذشته به ما اموزش داده اند تعریفی علمی و جدید از مسائلی هم چون اخلاق ارائه شود. اینکه ایا اخلاقی بودن ما و رفتارهای اخلاقی مانند همدلی ، فداکاری ، بد شمردن قتل و تجاوز ریشه در اموزه های دینی دارد یا نه و اگر اینگونه نیست ریشه عقلی و علمی رفتارهای اخلاقی بشر در چیست؟ اگر ریشه اخلاق ادیان است چرا با وجود ادیان مختلف و بعضا متضاد اخلاق بشری عمومی و جهانی است؟ ایا  اصولا اخلاق مختص نوع بشر است ؟

این پروژه سعی دارد تا اخلاق جهانی و معنویات بشر که محصول تکامل تمام موجودات پستاندارد چه انسان و چه غیر انسان در طول یک میلیون سال است را از چنگال دینهای نو ظهوری مانند اسلام و غیره برهاند و برای ان دلایل علمی غیر دینی ارائه دهد. بعد از خواندن نتایج تحقیقات زیر که منابع علمی ان در سایت روشنفکران قرار دارد دیدگاهتان به جهان، به دین، اخلاق و حتی حیوانات به کلی تغییر خواهد  کرد.

دین باوران و اخوندها طوری تبلیغ کرده اند که اگر جهان بینی دینی که از نظر ایشان ضامن اخلاق بشری است در جامعه کمرنگ شود ناگهان همه بشر شروع به فساد و تجاوز قتل خواهند کرد..

در ادامه توضیح خواهم داد که اخلاق کوچکترین ربطی به ادیان ندارد حتی ادیان خود ناقضان اخلاق بشری هستند. مانند جواز تجاوز اسلام به زنان و دختران کفار در قرآن. در حالی که در تمام دورانها و در میان تمام ملل تجاوز همیشه امری غیر اخلاقی محسوب میشده است تا اینکه اسلام امد و گفت: خیر ما نوع خوبش را هم داریم و ان تجاوز به کسانی است مسلمانان انها را کافر میدانند !!

من این پروژه را که توضیح مختصری از نتایج تحقیقات چندین دانشگاه اوروپای و امریکای است را به زبان تورکی ، پارسی و اذربایجانی ترجمه کرده ام. اما از انجای که مدیران سایت با الفبای عربی مشکل دارند ترجمه فارسی در اینده نزدیک به همراه تصاویر اموزشی ان در سایت قرار خواهد گرفت به دلیل طولانی شدن این مشکل قبل از انتشار ان در سایت خواستم اینجا ان را منتشر کنم. اما ترجمه ترکی ان در سایت قرار دارد

http://www.the-brights.net/morality/tr/

ترجمه اذربایجانی ان هم طبق گفته خانم ماینقا فیوترل بعد از انتشار ترجمه پارسی منتشر خواهد شد.

برای تداوم انتشار پروژه های بعدی این سایت به زبان پارسی و اذربایجانی لطفا با ذکر نام کشور و زبان مادری در سایت ثبت نام فرمایید.

http://www.the-brights.net

 

حقیقت اخلاق

 

اخلاق محصول فرگشت و تجربه انسانی است

اخلاق ماخوذ از هر دو عامل تاثیرات فرهنگی اجتماعی و تکامل بیوشیمیای مغز است. (پاسکوال ات. ال 2013)

اخلاق محصول طبیعت است یا تربیت؟ این موضوع مباحثات طولانی مدت در علوم اجتماعی بوده است که چه کسی مسئول است. این مباحثات غالبا بدون نتیجه بوده است.به نظر میرسد اخلاق محصول هردو عامل طبیعت و تربیت است.

طبیعت از پیش بسیاری از عناصر روانشناختی اخلاق بشری را تامیین کرده است. پژوهشها در علوم رفتاری فرگشتی شواهد قوی را گردآورده است:سخت افزارمغز ما از قبل برای میل به قضاوت اخلاقیبرنامه ریزی شدهاست. ما آماده ایم تا احساس شرم کنیم یا از خود همکاری و تعاون نشان دهیم. ما از قبل برای همدلی،نوع دوستیو شفقتمجهز شده ایم.

بنابراین ما به آسانی برای درک انچیزی که اکثر مردم آن را غیر اخلاقی میدانند مجهز شده ایم. به خاطر مغزمان، انسانها قادر به خشونت هستند.ما آماده ایم تا بعضی وقتها بیازاریم.

انسانها برای یادگیری اصول رفتاری در محیط اجتماعی خود از طرف طبیعت مجهز شده اند. بنابراین تا زمانی که زنده هستیم عامل تربیت در حال کار است. تربیت از سوی اعضای خانواده. اجتماعی شدن به وسیله همسالان و جوامع در شکل بخشیدن به درک ما از خوب و بد اهمیت حیاتی دارد.

برای تلفیق عناصر جدا از هم خودمان احتیاج داریم تا درک درستی از پیچیدگیهای اجتماعی و شناختی انسان داشته باشیم. در نتیجه پژوهشها این روشن است که: ضرورت وجود دین برای اخلاق لازم نیست. تحقیقات نشان میدهند احساسات اخلاقی از این دست که ما را برای مواظبت و کمک به دیگران تشویق میکنند مستقل از دین تکامل یافته اند.

 

اخلاق منحصر به نوع بشر نیست: عناصر آن را میتوان در روابط دیگر حیوانات نیز مشاهده کرد

همدلی، عدالت، روابط متقابل و دیگر رفتارهای اخلاقی قبل از ظهور ادیان بشر در طول میلیونها سال شکل گرفته اند ( ده واال 2013)

بسیاری معتقدند که گونه ما اخلاق را به شکلی انحصاری از خدا یا خدایان دریافت کرده است.آیا اینگونه است؟

قطعا این دیدگاه به شکلی گسترده مورد قبول است، با این حال حقایق این باور نادرست را پشتیبانی نمیکنند.

با مشاهدات دانشمندان، ما شروع به درک این موضوع کرده ایم که انسان یا همان هوموساپینس، تنها یکی از گونه ها در میان انبوه جاندارانی است که ذاتا دارای اخلاق است.

تعاملات اجتماعی پستانداران دبگر، بغییر از انسان را در نظر بگیرید، بیش از 90 درصد این تعاملات بیش از انکه  رقابتی و واگرایانه باشد همگرا و تعاونی است.

برخی دیگر از نمونه های رفتار اخلاقی در نتیایج ازمایشگاهی:

میمونهای دیانا برای به دست اوردن غذا به هم کمک میکنند.

گله ای از فیلها درب محوطه را باز  میکنند تا به بزهای کوهی برای فرار کمک کنند.

گربه ای به نام لیبی دوست سگ کر و کور خود را هدایت میکند تا از موانع گذر کرده و به غذا برسد

زمانی که موشی در قفس مشاهده میکند که در نتیجه فشار اهرمی که او را به غذا میرساند به موش قفس کناری شوک الکتریکی وارد میشود  دیگر اهرم را فشار نمیدهد.

همانطور که اشاره شد رفتار شناس مارک بکوف خاطر نشان میکند که : ما تنها ساکنین عرصه اخلاق نیستیم.

کمک، همکاری و مراقبت صفات منحصر به فرد مخصوص انسان که ان را از متون مقدس و خدایانان به دست اورده باشد نیستند. نزدیکترین خویشاوندان ما شامپانزهها ( که 98 درصد از ژنهایمان با هم مشترک است) نیز همین ویژگیهای رفتاری را نشان میدهند. چنین ویزگیهای به اشتراک گذاری شده و تکامل یافته در یک نسب فنوژنتیک با هم یکی میشوند.

این ویژگیها حتی در گونه های که دور از ما در درخت تکاملی جای میگیرند نیز مشاهده شده است.

 

از انجای که اخلاق در اثر فرگشت به وجود امده است در تمام جوامع و فرهنگها وجود دارد.

به دلیل اینکه انها بدون استثنا به شکل جهانی در تمام فرهنگهای بشری وجود دارند، اخلاق عام مانند انچیزی که اینجا نشان داده شده است به احتمال زیاد به عنوان یک پدیده روانی تکامل یافته است (بروان 1991)

انسان شناس دونالد براون به هیچ وجه انتظار کشف وحدت اخلاقی نوع بشر را نداشت اما در واقع اینکار را کرد. دانشمندان در جستجوی صفات مشترک رفتاری و شناختی همه انسانهای که از لحاظ عصبی نرمال بودند میگشتند، بدون اهمیت دادن به این که انها متعلق به کدام فرهنگ هستند. ایده انها لیست کردن تمام ویژگیهای جهانی انسان بود. پروژه او الگوهای ثابت اخلاقی را در تمام واحدهای فرهنگی کشف کرد. ادیان و نظامهای باور در تمام قارهای متنوع و رنگارنگ بودند. با این وجود رفتارهای خاصی در تمامی انها ممنوع بود. تجاوز به عنف؟ ممنوع شده است. قتل در تمام انها ممنوع شده است. مشترکات اخلاقی دیگری هم شناسای شده اند.به عنوان مثال همدلی، همکاری، شرم و مفهوم عدالت. از دموکراسیهای توسعه یافته غربی تا جوامع بومی دور افتاده در همه انها "اخلاق جهانی".

دهه ها تحقیقات میان فرهنگی این را نشان میدهد که هیچ جامعه ای  انحصار رفتار خوب را ندارد. رفتار اخلاقی انسان به هیچکدام از ترجیهای دینی و خدای بستگی ندارد. که این نکته اشاره به ریشه فرگشتی ان دارد.

در حال حاضر حجم گسترده ای از تحقیقات جهانی در مورد اخلاق در میان فرهنگها وجود دارد، بعضی از آنهای که بر اساس اخلاق جهانی است را بروان کشف کرده است. دانشمند علوم اجتماعی آقای آرا نورنزایان به شکلی خلاصه میگوید: ارتباط دین با اخلاق یک متغییر فرهنگی است این ارتباط یا خیلی ضعیف و یا در گروهای انسانی با مقیاس کوچک وجود ندارد. در گذر زمان و در تمامی جوامع، با افزایش پیچیدگیهای اجتماعی و اندازه گروه ها افزایش پیدا میکند.

 

نوزادان علائم اخلاقی را حتی قبل از انکه تجربه زندگی طولانی مدتی در دنیا داشته باشند از خود بروز میدهند.

تحقیقات اخیر اخلاق نوزادان نشان میدهد که، نوزادانی که سنشان از چهارده ماهگی شروع میشود، به شکلی خود به خودی بدون انتظار هیچ پاداشی به دیگران کمک میکنند ( وارنکر & توماسللو 2007)

در تحقیقات اخلاق نوزادان در دهه گذشته انفجار عظیمی رخ داده است. تحقیقات تجربی نشاد داده است که نوزادان از قبل به شکلی ذاتی تمایل به کمک به دیگران را بروز میدهند.

آزمایش اخیر عروسکی نوزادان را در نظر بگیرید:

یکی از عروسکهای خیمه شب بازی کمک میکند (به عنوان یک فرد) . عروسک دیگر (به عنوان یک فرد متفاوت) مانع میشود. نوزادان رفتار کمک کنده و غیر کمک کننده را مشاهده میکنند. نوزادان حدودا سه ماهه واکنشهای متفاوتی به رفتار این عروسکها نشان میدهند.

نوزادان شش ماهه نیز نسبت به کسانی که به دیگران کمک میکنند واکنش مثبتی نشان میدهند. در 18 ماهگی کودکان به شکلی خود به خودی به دیگران جهت رسیدن به اهدافشان کمک میکنند. این رفتارهای اجتماعی در کودکان حدودا دوساله نیز بروز میکند.

بر خلاف محبوبیتش، این فکر که انسان خودخواه به دنیا آمده است و بعد به تدریج با آموزه های دینی، اخلاقی میشود فاقد شواهد و مدارک است. به عنوان مثال در یک مجموعه از آزمایشات، زمانی که شخصی در رسیدن به یک شی ناموفق میشود بیشتر نوزادان دوستدار کمک آن شی را به او تحویل میدهند. حتی نوزادان 14 ماهه به قصد کمک حرکت میکنند. به طور متوسط، در آزمایشات تجربی شش و نه صدم ثانیه طول میکشد تا کودکان به دیگران کمک کنند. توسعه رفتارهای اخلاقی از سنین بسیار کم این حقیقت را روشن میسازد که چرا دین و جهان بینی برای ظهور اخلاق ضرورتی ندارد. همکاری، قضاوت اخلاقی، عدالت طلبی، ارزیابی اجتماعیو کمک خود به خودی به دیگران، اموری ذاتیوجهانی هستند.

مترجم پارسی ، اذربایجانی و تورکی پروژه حقیقت اخلاق سایت:

http://www.the-brights.net

 

اذرگون 2014.11.2

www.azergun@uw.edu

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایمیل دریافتی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.