رفتن به محتوای اصلی

ایران به کجا می رود (1)
25.06.2009 - 17:45

رو در رویی موسوی با خامنه ایی

سخنرانی تهدید آمیز سید علی خامنه ایی در نماز جمعه تهران (29خرداد) علیه مردم و رهبری آن، موسوی، در پرهیز از تظاهرات خیابانی، زمانی صورت گرفت که قبلاً برنامه تظاهرات در روز شنبه از سوی میر حسین موسوی اعلام شده بود.

با وجود اینکه عملکرد میرحسین موسوی بعد از اعلام نتایج انتخابات بارها در تقابل و تضاد با خواستها و تمنیات رهبر جمهوری اسلامی، قرار گرفته بود، اما سخنان روز جمعه سید علی خامنه ایی نقطه تازه از تعمیق تضادها و شکاف میان جناح بندیهای رژیم حاکم بود.

خامنه ایی در نماز جمعه خود خطاب به موسوی و معترضین خیابانی گفت: "دشمنان اسلام و ايران، تلاش مي كنند با ايجاد شك و ترديد درباره انتخابات، اين اعتماد ملي را متزلزل كنند و با كاهش مشاركت مردم، مشروعيت نظام را زير سؤال ببرند كه اگر اين هدف شوم محقق شود با هيچ زيان و خسارت ديگري قابل مقايسه نيست."

میر حسین موسوی در تقابل و پاسخ به چنین اظهاراتی در بیانیه شماره 5 خود نوشت: "اگر اين حسن‌ظن و اعتماد مردم از طريق صيانت از آراي آنها پاسخ داده نشود و يا آنها نتوانند براي دفاع از حقوقشان به نحوي مدني و آرام واكنش نشان دهند مسيرهاي خطرناكي در پيش خواهد بود كه مسئوليت قرار گرفتن در آنها بر عهده كساني است كه رفتارهاي مسالمت‌آميز را تحمل نمي‌كنند."

علی خامنه ایی در سخنان نماز جمعه خود می گوید: "به دوستان خوبمان در داخل تذكر دادم كه حرف دشمن درباره تقلب را تكرار نكنند" و میرحسین موسوی در بیانیه شماره 6 خود، خطاب به مردم، می نویسد: "اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود اميدوار باشيد و اجازه ندهيد كساني كه براي نااميدي و ارعاب شما مي كوشند خشمتان را برانگيزند."

علی خامنه ایی در سخنانش مردم و معترضین را تهدید کرد و با لحن تندی گفت: " بنده زير بارِ بدعتهاي غيرقانوني نمي روم"، و سپس ادامه داد که: "اگر كساني بخواهند راه ديگري بروند آنوقت من خواهم آمد و با مردم صريح تر صحبت خواهم كرد."

موج دستگیریهای وسیع در میان شخصیتهای منتصب به جناح اصلاح طلب و میانه رو، حتی بازداشت برخی از فرماندهان سپاه پاسداران، فرزندان هاشمی رفسنجان و همسر رجائی شکاف میان دو جناح را بیش از پیش افزایش داده و اعتراضات نسبتاً شدید الحن جبهه مشارکت، مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع روحانیان مبارز و حزب اعتماد ملی را به موج سرکوبهای شدید روزهای اخیر در پی داشته است. از سوی دیگر رایزنی های هاشمی رفسنجانی با مراجع تقلید شیعه در قم و نجف و همزمان گفتگو با برخی نمایندگان مجلس خبرگان جهت تغییر نظام رهبری از یک نفر به یک رهبری جمعی اینجا و آنجا برسرزبانهاست.

حرکتهای اعتراضی مردم ودعوت میرحسین موسوی بر ادامه اعتراضات و سخنرانی های وی برای استمرار مقاومت مردم بعد از تهدیدهای علی خامنه ایی در نماز جمعه حکایت آغاز یک پروسه جدید در کشمکشهای میان خامنه ایی و موسوی از یکسو و مردم و استبداد دینی و نژادی از سوی دیگر را به نمایش می گذارد.

بعضی از خبرگزاریها آمار قربانیان اعتراضات مردم را تا روز دوشنبه، اول تیر ماه، 21 نفر اعلام کرده اند. آما اغلب بر این باورند که آمار قربانیان اعتراضات اخیر بیش از آنچیزی است که اعلام شده است.

در این میان بتدریج تضاد مردم با رژیم تبارز بیشتری می یابد و بر اساس گزارشهای مستقل و ویدئوکلیپهای موجود در اینترنت، تظاهرات اعتراضی به جنگ خیابانی در بعضی از نقاط شهر تهران تبدیل شده و شعار "مرگ بر خامنه ایی" بتدریج همراه با شعار "مرگ بر دیکتاتور" مطرح شده است.

آیا گسترش کشمکش میان جناحهای مختلف جمهوری اسلامی و روند اعتراضات وسیع مردم برای تغییر شرایط سیاسی، اجتماعی راهی برای بازگشت به قبل از انتخابات دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری باقی گذاشته است؟ روند تحولات به این پرسش پاسخ خواهد داد.

2009-06-22

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.