رفتن به محتوای اصلی

محرومیت یک زندانی از خدمات درمانی در سنندج به قیمت جانش تمام شد
03.12.2014 - 16:18

در حاشیه چهاردهمین روز از اعتصاب سراسری زندانیان سیاسی ایران

یک زندانی محبوس در زندان مرکزی سنندج، دیروز سه‌شنبه 11 آذرماه به دلیل محرومیت از خدمات درمانی مناسب و عدم رسیدگی پزشکی جان باخت.
بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سبحان گل‌بندی زندانی محبوس در بند 4 زندان مرکزی سنندج، دیروز سه‌شنبه 11 آذرماه 1393، بر اثر نبودن دارو، نبود تجهیزات پزشکی، محرومیت از خدمات درمانی مناسب، عدم رسیدگی پزشکی و بی‌تفاوتی مسوولان این زندان پس از پیشرفت بیماری در زندان جان باخت.
گفته شده سبحان گل‌بندی اهل شهرستان کامیاران بوده و بر اثر بیماری، عفونت شدیدی تمام بدنش را فراگرفته و عدم رسیدگی و پاسخگو نبودن و بی تفاوتی مسوولان زندان به مرگ وی انجامید.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به «کمپبن دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «اين زندانی مدت‌ها بود كه از عفونت شديد رنج می‌برد و بارها از مسوولین زندان سنندج درخواست رسيدگی پزشكی کرده بود كه در نهایت بر اثر عدم رسيدگی پزشكی وی جان خود را از دست داد.»
جسد این زندانی در حال حاضر در سردخانه پزشکی قانونی سنندج است و تا زمان انتشار این خبر به بستگانش تحویل داده نشده است.
مرگ این زندانی در شرایطی اتفاق افتاده که زندانیان محبوس در این زندان، از امکانات بهداشتی بسیار نامناسب، تهویه غیربهداشتی، غذای بدون کیفیت، محیط آلوده و سرویس‌های بهداشتی کثیف و حمام‌ بندهای غیربهداشتی با دوش‌های از کارافتاده به شدت رنج می‌برند؛ این مساله باعث افزایش آمار ابتلای زندانیان به بیماری‌های پوستی شده است.
همزمان با این حادثه، برخی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان سنندج، در حمایت و همراهی با زندانیان سیاسی ارومیه، در اعتصاب غذای سراسری به سر می‌برند.
براساس آیین‌نامه داخلی قانون زندان‌ها، محروم کردن زندانی از استفاده از امکانات مناسب بهداشتی، محروم کردن بیماران زندانی از دسترسی به خدمات ضروری، استفاده از داروهای روانگردان و کم و زیاد کردن داروهای زندانیان مریض، انجام اقداماتی که عرفا اعمال فشار روانی بر زندانی تلقی می‌‌‌‌‌‌‌شود، جلوگیری از هوا خوری روزانه زندانی، نگهداری زندانی در محل‌های با سر و صدای آزار دهنده، گرسنگی و یا تشنگی دادن به زندانی و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی، عدم طبقه‌بندی زندانیان و نگهداری جوانان یا زندانیان عادی در کنار زندانیان خطرناک و... براساس قانون ممنوع است.
امروز چهاردهمین روزی است که زندانیان سیاسی زندان ارومیه برای داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای تبعیض‌آمیز و غیرانسانی در حق آنها، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
اعتصاب زندانیان سیاسی زندان سنندج، کماکان با اعتصاب برخی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، زندان زاهدان و تمامی زندانیان سیاسی کُرد در تبعید زندان‌های جنوب ایران و زنان زندانی سیاسی بند نسوان ارومیه (دریا) در جریان است.
در حالی که گفته می‌شود امروز وضعیت جسمی چند تن از این زندانیان رو به وخامت گذاشته است، اعتصاب کنندگان گفته‌اند تا رسیدن به مطالبات خودشان و پاسخ‌گویی مسوولان، به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.