رفتن به محتوای اصلی

نقدی بر "لویتان" اثر معروف توماس هابس - بخش سوم
13.11.2014 - 09:53

،Thomas Hobbes- (تولد 1588-مرگ 1679 ) با عنوان : لویتان ، (Léviathan ) اثر فنا ناپذیر  فیلسوف معروف انگلستان

 

 Missing media item.

 

پیشگفتار :

 

توماس هابس ،  دار اثر معروف خود : لویتان ، که ترجمه آن در زبان فرانسه  با مقدمه و وتفسیر مترجم  780 صفحه می باشد ،  اولین فصل این کتاب را در 169 صفحه ، به ماهیت  روحی و روانی ، اجتماعی  انسان  اختصاص داده است ، به عبارت دیگر  در حدود یک پنجم این اثر معروف در فلسفه سیاسی را  به ماهیت روحی و راونی انسان ، این  موجود صاحب روح و راون ، و اندیشه و تقکر اختصاص داده است ، لذا لازم و ضروری است ، که برای  آشنائی با اندیشه های فلسفی  توماس هابس  در رابطه با انسان ، و جوامع انسانی ، نظام های حکومتی  که انسان ها در طول تاریخ حیات خود زندگی کرده اند و امروز زندگی می کنند ،  لحظه  روی این موضوع ، یعنی : انسان  از دید  توماس هابس مکث بکنیم ، و دقیق بشویم  بر این اصل ، که توماس هابس  ، انسان را چگونه می بیند ؟

خوشبختانه این اثر وزین و با ارزش توماس هابس ، یعنی : لویتان ، در ایران  توسط آقای دکتر  حسین بشیریه ، ترجمه شده و توسط انتشارات نی  چاپ و در اختیار  خوانند گان  ایرانی قرار گرفته است . در این بخش  بطور مختصر  بر گرفته از فصل سیزدهم  کتاب لویتان ، در رابطه  با : وضع طبیعی آدمیان و سعادت  یا تیره روزی آنها  در آن وضع ،از ترجمه آقای دکتر بشیریه ،  نمونه می آوریم ، تا از این طریق ، برای خوانندگان ایکه  با متون فلسفه ، خصوصا با فلسقه سیاسی ، معاصر آشنائی ندارند ، زمینه فکری لازم فراهم شود ، تا به این اصل و نتیجه تحلیلی برسیم ، که چرا ، انگلستان ، و بخشی از کشسورهای اروپائی ، در استقرار  نظام حکومتی دموکراتیک  موفق شدند، و در مقابل ، هنوز  اکثریت جوامع بشری  امروز ، تحت سلطه نظام های استبدادی ، فاسد ، و جنایتکار ، زندگی می کنند ، و هرگز حقوق و کرامت انسانی  این ملت ها ،  مورد احترام  حکومتگران فاسد و مستبد ،  قرار نمی گیرند؟ ژوزف دو ماستر  فیلسوف و حقوق دان  قرن 19 فرانسه سخن معروفی دارد ، که می گوید : هر ملتی ، لیاقت حکومتی را دارد ، که بر آن ملت حکومت می کند .

فصل سیزدهم –از کتاب : لویتان .ترجمه  از دکتر حسین بشریه .

در باب  وضع طبیعی آدمیان و سعادت  یا تیره روزی آنها  در آن وضع.

 آدمیان  به حکم طبیعت برابرند .

طبیعت آد میان را از نظر قوای بدنی و فکری آنچنان  برابر ساخته است  که، گرچه  گاه کسی  را می توان یافت  که از نظر  بدنی نیرومند تر و از حیث  فکری باهوش  تر از دیگری باشد ، اما  با این

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.