رفتن به محتوای اصلی

داعش ؛ رجعتی اقتدار گرایانه به خلیفه گری و دوران شکوه امت «بخش دوم»
11.11.2014 - 11:47

بخش نخست مقاله به تاریخچه ؛ سرچشمه ایدئولوژیک و کارکردهای سیاسی " دولت اسلامی عراق و شام " یا داعش ؛ اختصاص داشت . در این بخش همچنین ؛ به داعشِ ولائی که ؛ با پیروزی انقلاب 57 از ایران سر برآورد هم اشاره کرده ام و با اشاره به وجه تشابه داعشِ ولائی و داعشِ جهادی نوشتم که ایدئولوژی داعشی در ایران از حلقوم روحانیون و آیت الله های لانه کرده در حوزه ها شنیده میشود ؛ تریبونهای نماز جمعه دستورات داعشی را صادر میکنند ؛ مجلس آخوندی احکام و دستورات داعشی را لباس قانون میپوشاند و بسیج و حزب الله و .... اوامر سرکوبگرایانه داعشی را در جامعه پیاده میکنند و .... اکنون ادامه و بخش پایانی مقاله  

 

ب ــ نقش رژیم ایران در رواج بنیاد گرائی و ظهور داعش :

تا قبل از انقلاب ضد سلطنتی در ایران ؛ خاورمیانه یک منطقه با ثبات و آرام بود و صرف نظر از اختلافات و تنش های میان اعراب و اسرائیل ــ که آنهم چندان فعال نبود و رو به خاموشی نهاده بود ــ ؛ خبری از جنگ ؛ اختلافات و تقابلهای امروزه میان سنی و شیعه ؛ وجود نداشت .

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ؛ بنیادگرائیِ و خشونت دینی با آمریت نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ؛ کل منطقه خاورمیانه را در بر گرفت . رادیکالیسم و افراط گراییِ ایرانِ شیعی که با دخالت گری در امور کشورها ؛ بدنبال هژمونی منطقه ای بود به واکنشی در کشورهای سنی ؛ منجر شد که امروزه بوسیله گروههای افراطی و تروریست سنی مانند القاعده و داعش و .... پیگیری میشود .

قرائت بنیاد گرایانه از دین اسلام سابقه ای طولانی تقریبا به قدمت دین اسلام ــ ظهور خوارج در زمان حضرت علی ؛ اولین امام شیعیان ــ  ؛ دارد که به گواهی تاریخ در راه این قرائت از دین ؛ جنگها ؛ خونریزیها و ویرانی های فراوانی صورت گرفته است . اما فعال شدن و نقش آفرینی سیاسی این قرائت ؛ به مثابه یک تهدید جدی برای دستاوردهای مدنی بشر در دنیای معاصر و همچنین خطری برای صلح و امنیت منطقه و جهانِ امروز ؛ به پیروزی انقلاب ایران و تشکیل حکومت اسلامی و روی کار آمدن خمینی و آخوندها ؛ بر میگردد .

 واقعیت این است که داعش یک ایدئولوژی و یک شیوه تفکر است با عملکردِ مشخص سیاسی ــ اجتماعی که قبل از ظهور و گسترش در عراق و سوریه ــ پیش از آنکه کشورهای سوریه و عراق به ویروس بنیاد گرائی آلوده شوند ؛ این کشورها ؛ کشورهائی سکولار بودند که نیروهای مترقی و دموکراتیک داشتند ؛ در عراق حزب کمونیست فعالیت میکرد ــ ؛ در کشور ما ــ نوع ولائی آن ــ ؛ وجود داشته است . داعش ولائی  با داعش خلافتی ــ نوع عراق و سوریه ــ به لحاظ محتوائی و ماهیتی ؛ تفاوت چندانی ندارد .

جنایت و وحشی گریهای داعش در عراق و سوریه ؛ در حالی همه انسانها ؛ نهادهای حقوق بشرِ بین المللی و کشورها را در بهت ؛ حیرت و ترس فرو برده است که همین جنایات در ابعادی وسیع تر و گسترده تر از عراق و سوریه ؛ 37 سال است که در ایران تحت حاکمیت آخوندها جریان داشته و دارد . جنایتی مانند اعدامهای خیابانی ؛ سنگسار ؛ قطع دست و پا ؛ شلاق و تازیانه و جدیدا" اسید پاشی بر روی زنان و دختران ایران .

وقتی که در ماهها پایانی حکومت شاه ؛ غرب و امریکا از ترس اینکه رهبری انقلاب مردم ایران بدست نیروهای انقلابی و رادیکال بیفتد به رهبری روح الله خمینی بر انقلاب مردم ایران رضایت داد و با تبلیغات وسیع با سلام و صلوات خمینی را بر اریکه قدرت نشاند ؛ نطفه بنیادگرائی و تروریسم دینی در ایران و منطقه خاورمیانه ؛ بسته شد و برای اولین بار در تاریخ خاورمیانه ؛ رژیمی بنیادگرا بقدرت رسید . رژیمی که از پاسخگوئی به مطالبات جوانان و مهار انقلاب عاجز و نا توان بود و بناچار برای غلبه بر بحرانهای داخلی ؛ به صدور بحرانِ بنیادگرائی به کشورهای منطقه ؛ روی آورد .

یعنی خمینی و نظام ولایت فقیه برای مقابله با ناتوانی از پاسخگوئی به مطالبات مردم و جوانان انقلاب کرده ؛ به حربه صدور بنیاد گرائی و تروریسم تحت عنوان " صدور انقلاب " ؛ در کشورهای همسایه روی آوردند . بدین ترتیب خمینی ؛ آخوندها و سردمداران نظام دینی ایران ؛ اولین بنیاد گرایانی بودند که در منطقه بقدرت رسیدند . کسانی که از همان آغاز بقدرت رسیدن ؛ در سودای تشکیل خلافت اسلامی ــ با حربه " صدور انقلاب " ــ به دخالت گری در امور کشورها و کمک به گروه های تروریستی ؛ بستر لازم را برای رشد و گسترش گروههای تروریستی و جهادی ؛ فراهم نمودند .

بعبارتی سنگ بنای بنیاد گرائی در منطقه ؛ بوسیله نظام جمهوری اسلامی پایه گذاری شد و بعدا" ایران به مهمترین عامل خارجی در پیدایش و استقرار گروههای تکفیری ــ جهادی از جمله " دولت اسلامی عراق و شام " در عراق و سوریه ؛ تبدیل شد . بدین ترتیب با پیروزی انقلاب و بقدرت رسیدن روح الله خمینی در بهمن 57 ؛ فصلی سیاه و خونبار از حاکمیت بنیادگرائی در کشور ما و منطقه آغاز شد . رژیمی که علاوه بر تحمیل ارتجاع و بنیاد گرائی در داخل ؛ توانست بنیادگرائی پاسیو و منفعل منطقه را جانی تازه ببخشد .

آری ؛ سونامی ویرانگر و وحشت آفرینِ داعش که امروزه در بیرون از مرزهای کشور ما زبانه میکشد با تفاوتهای جزئی ؛ باز تولید اندیشه های بنیاد گرایانه خمینی و روحانیت حاکم بر ایران است . یعنی اگر چه تعلقات ایدئولوژیک و عقبه های تئوریک این سونامی به " سید محمد قطب " میرسد ؛ ولی در عمل امتداد بنیادگرایانه اندیشه های خمینی و آخوندها در شکل و شمایلی دیگر است . بعبارتی  داعش و خلیفه گری ؛ ادامه ولایت فقیه خمینی است .

اول ــ نقش رژیم در تحولات عراق :

حمله تجاوز کارانه غرب و امریکا بعراق در سال 2003 و سرنگونی صدام حسین ؛ باعث تضعیف عراق و چرخش تعادل قوای منطقه ای به نفع رژیم ایران شد و زمینه را برای دخالت و بسطِ سلطه رژیم ایران بر عراق ؛ فراهم نمود . سر انجام امریکا بعد از 9 سال جنگ پر هزینه و پر تلفات با عراق ؛ بدون هیچ دست آوردی در زمینه ثبات سیاسی در عراق ؛ ناچار به ترک این کشور گردید و این کشور را برای دخالت و سلطه گری بیشتر ؛ تحویل رژیم ایران داد .

با خروج امریکا از عراق ؛ تظاهرات مخالفانِ سنیِ نوری المالکی ــ که در طول نخست وزیری او مستمرا" مورد تبعیض و سرکوب قرار گرفته بودند ــ ؛ در شهرهای سنی نشین شروع و روز به روز بر دامنه آن افزوده گردید . نوری المالکی ــ نخست وزیر شیعه عراق ــ با کمک نیروهای عراقی وابسته به نخست وزیری و  شبه نظامیان شیعه وابسته بایران به سرکوب بیرحمانه تظاهرات مسالمت آمیز مخالفین ــ که خواهان امنیت و امتیازات بیشتری بودند ــ ؛ می پردازد .

 اعتراضات مسالمت آمیز مردم و مخالفان نوری المالکی ؛ در اثر سرکوب خونین و بیرحمانه ارتش و شبه نظامیان شیعه به قیام مردم سنی عراق ؛ برای سرنگونی دولت نوری المالکی ارتقاء می یابد . شقاوت و بیرحمی نیروهای سرکوبگر مالکی در جریان سرکوب مردم سنی ؛ باعث میشود که آنها به داعش پناه برده و تأمین امنیت خود را در هم پیمانی با او ؛ بیابند . 

بعبارتی امامزادهِ داعش ؛ برای مردم سنی عراق به منبع الهام ؛ عزت نفس و هم پیمانِ موقتی ؛ برای مقابله با تحقیر شیعی و مبارزه با حاکمیت شیعه در عراق و شبه نظامیان شیعه وابسته بایران تبدیل میشود . یعنی بسیاری از مردم سنی عراق با داعش احساس امنیت و همدلی بیشتری میکنند تا دولت شیعی عراق . بدین ترتیب فضا و زمینه برای رشد و میدان داری گروههای افراطی و رادیکالِ سنی و از جمله داعش  فراهم میشود .

این همپیمانی و همراهی مردمِ سنیِ عراق با داعش باعث میشود ؛ داعش با سرعت باد و به آسانی شهرهای موصل و تکریت و ..... در عراق را به تصرف خود در آورد . با تصرف این شهرها ؛ داعش به منابع مالی بسیار و انبوهی جنگ افزار نظامی دست می یابد و راه این جریان برای پیشرویهای بعدی ؛ تسهیل میشود .

یعنی سلطه شوم و مداخلات رژیم در عراق و سوریه و سرکوب و گسترش تفرقه قومی و دینی ؛ باعث تشدید جنگ و خونریزی در این کشورها شد و در میان خون و آتش سرکوب مردم سنی عراق و سوریه ؛ گروههای تکفیری و جهادی و از جمله داعش سر برآوردند .

دوم ــ نقش رژیم در تحولات سوریه :

جنبش اعتراضیِ مسالمت آمیز جوانان و مردم سوریه که در ماه مارس 2011 شروع شده و خواستار اصلاحاتی در امور کشور بود ؛ بعد از چند ماه سرکوب خونین و بیرحمانه توسط دولت سوریه و کمک ایران ؛ شکست خورد . این ناکامی و شکست ؛ زمینه را برای میدان یابی و قدرت گیری گروههای جهادی و تکفیری فراهم کرد . ناتوانی دولت و ارتش سوریه در مقابله با گروههای تروریستی و جهادی ؛ پای رژیم ایران را به سوریه برای کمک به بشار اسد ؛ بازتر نمود . ورود ایرانِ شیعی برای سرکوب معترضان سنی و مداخلات بیشتر رژیم ایران ؛ شرایط را برای رشد و شدت گیری اختلافات دینی و جنگهای مذهبی به پرچمداری گروههای تروریستی القاعده و بعد داعش ؛ آماده نمود .

 

ج ــ امریکا ؛ غرب و کشورهای عرب منطقه و ظهور داعش :

در سودای پیشبرد و تحقق طرح " خاورمیانه بزرگ " ؛ نو محافظه کاران امریکائی در سال 2003 دستور حمله و جنگ با مستقل ترین کشور منطقه یعنی عراق را صادر کردند . نقشه راه طراحان جهانخوار این بود که ؛ با تغییر و سرنگون کردن رژیم های نا هماهنگ با منافع غرب و امریکا و تحمیل پاره ای اصلاحات سیاسی و اجتماعی به کشورهای دوست و متحد خود در منطقه ؛ راه ادغام کل منطقه را در اقتصاد جهانی بگشایند و .... .

اما با اشغال عراق و سرنگون کردن صدام حسین نه تنها رویای جهان خواران ــ تشکیل خاورمیانه نوین یا بزرگ ــ محقق نشد ؛ بلکه امریکا در باتلاق بی ثباتی و نا امنی عراق گرفتار و با حاکم شدن مزدور و دست نشانده رژیم آخوندها ــ جنایتکاری بنام نوری المالکی به جای صدام حسین ــ  ؛ و اِعمال سیاستهای تفرقه گرایانه و تبعیض آمیز وی ــ بر علیه مردم سنی عراق ــ ؛ راه برای ورود و توسعه گروههای تروریستی در عراق ؛ گشوده شد .

اما تعجب برانگیز تر از حمله امریکا به عراق ؛ مماشات امریکا با سلطه رژیم ایران از طریق دست نشانده اش ــ نوری المالکی ــ در عراق بود . در حالی که امریکا می دید و میدانست رشد تروریسم ــ که عمدتا" سربازان امریکائی در عراق را هدف عملیات خود قرار میداد ــ زائیده دخالتهای رژیم ایران در عراق و سیاستهای فرقه گرایانه نوری المالکی ــ دست نشانده رژیم ایران ــ میباشد ؛ اقدامی برای عزل نوری المالکی و یا کوتاه کردن دست رژیم ایران انجام نمی داد .

یعنی علیرغم هزینه های سرسام آور و کشته و مجروح شدن ده ها هزار نظامی امریکائی در عراق ؛ سیاست های این کشور باعث شد ؛ در باتلاق افراطی گری و تروریسمی گه عمدتا" توسط رژیم ایران برنامه ریزی میشد ؛ گرفتار آید  . تنها راه پیش روی امریکا برای نجات از این باتلاق ؛ خروج اجباری ارتش امریکا از عراق بدون هیچگونه دستاوردی بود .

اما با خروج اجباری و زود هنگام و کاهش حضور منطقه ای امریکا ؛ نه تنها مشکلی از انبوه مشکلات عراق حل نشد ؛ بلکه زمینه برای دخالت و نقش آفرینی کشورهای منطقه ــ از جمله ایران ــ مساعدتر شده و راه ورود و فعالیت بیشتر برای گروههای بنیادگرا ؛ تروریست و قدرت گیری القاعده و بعد داعش ؛ هموار تر گردید .

یعنی حمله تجاوز کارانه امریکا بعراق در سال 2003 و اشغال این کشور تماما" بسود نظام ولایت فقیه در ایران تمام شد و شرایط را برای نفوذ ایران و صدور تروریسم و بنیادگرائی به این کشور فراهم کرد . نا امنی و بی ثباتی در عراق این کشور را به جولانگاه گروههای تروریستی تبدیل نمود . ادامه این وضعیت به ظهور داعش در عراق و سوریه منجر گردید . بقول " ریچارد سیمور " نویسنده چپ گرای امریکائی در روزنامه گاردین " اشغال وحشیانه عراق توسط امریکا ؛ شورش وحشیانه داعش را بدنبال داشته است " .

بنابراین با حمله امریکا به عراق نه تنها سودی عاید آمریکا نشد و نه تنها قدمی در راستای " طرح خاورمیانه بزرگ " برداشته نشد ؛ بلکه با تسلط رژیم ایران بر عراق ؛ حلال شیعی که تهدید جدی علیه منافع امریکا در منطقه بود ؛ کامل گردید . هلالی که هم اکنون اقدامات و برنامه های امریکا و هم پیمانان منطقه ای او ؛ برای سرنگونی بشار اسد در سوریه را ؛ بی اثر میکند و امریکا را در قبال سوریه دچار سرگشتگی کرده است .

این سر گشتگی و ندانم کاری باعث شده است که ؛ امریکا به جای قاطعیت در سرنگون کردن بشار اسد مجبور شود ؛ با کمک کشورهای مرتجع و وابسته منطقه مانند قطر ؛ عربستان و ترکیه ؛ اپوزیسیونی وابسته از میان همین گروههای بنیاد گرا ــ البته کمتر تروریست ــ ؛ برای مبارزه با رژیم بشار اسد دست و پا کند و بعد از مدتی هم ؛ همین اپوزیسیون را با چشم اندازی مبهم به حال خود رها کند . اپوزیسیونی که تا بحال حدود 60 در صد نیروهایش به جبهه النصره ــ از گروههای تروریستی تکفیری ــ پیوسته اند .

بنابراین با خروج امریکا از عراق و تضعیف حضور منطقه ای او ــ که البته بعد از ویرانی و فروپاشی نظم منطقه ای گذشته صورت گرفته است ــ ؛ گروههای تروریستی مجال بروز و ظهور یافتند و یکی یکی سر از عراق و سوریه در آوردند و منطقه به جولانگاه تروریستها و گروه های سلفی تبدیل گردید و آرمان خیالیِ " خلافت اسلامی " که در رویای بسیاری از گروههای تکفیری ــ جهادی بود ؛ در حالی به تحقق رسید که برای غرب و امریکا هم بدلیل تغییر شرایط گزینه ای جز حمایت از گروههای سلفی اسلامی ولی کمتر افراطی ؛ باقی نمانده است .

 

تراژدی تلخ اینکه ؛ صحنه واقعی جنگ با داعش در عراق نشان میدهد که ؛ وحشت امریکا از چشم طمع داعش به چاه های نفت در عراق و سوریه و به خطر افتادن شریان حیاتی اقتصاد و انرژی در جهان و همچنین خطر بهم ریختگی ثبات سیاسی و امنیتی منطقه بوسیله داعش از یکطرف و نا امیدی و بی اعتمادی امریکا از هم پیمانان منطقه ای خود ــ عربستان ؛ قطر ؛ ترکیه و ... ــ در جنگ با داعش از طرف دیگر باعث شده است که ؛ امریکا برای مقابله با این خطر ؛ در توافقی ضمنی و نانوشته با دشمن خود ــ ایران ــ به اتحادی عملی ؛ دست بزند .

جان کری وزیر خارجه امریکا در جلسه شورای امنیت ملل متحد در 19 سپتامبر گفت : ائتلاف علیه گروه داعش تنها یک ائتلاف نظامی نیست و ایران هم میتواند در آن نقش داشته باشد  .

رئیس کمیسیون امنیت مجلس بریتانیا در روزنامه دیلی تلگراف اعلام کرد : دولت امریکا باید برای جنگ با دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش ؛ با ایران همکاری کند .

و از ایران هم هاشمی رفسنجانی در ملاقات با سفیر سوئیس ؛ با اشاره به بحرانی که داعش بوجود آورده است میگوید : به کمک ایران بسیاری از مشکلات منطقه ایی و حتی جهانی را حل کنند ( روزنامه جمهوری 24 مهر 1393 ) .

امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه رژیم نیز آمادگی دولت روحانی را برای کمک به " دولت عراق ؛ سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین الملل " ؛ اعلام کرد .

یعنی بازهم " امداد غیبی " ؛ این بار در هیئت داعش به کمک رژیم آمده است و در حالیکه رژیم ایران خود از منابع بی ثباتی منطقه و رشد تروریسم و بنیادگرائی میباشد ؛ میخواهد با استفاده از این شرایط ؛ با قلاب کردن خود به ائتلاف جهانی علیه داعش با یک تیر دو نشان بزند . یعنی هم مسائل و مشکلات خود با غرب و امریکا را حل کند و هم اکنون که دست نشانده اش در عراق ــ نوری المالکی ــ بر کنار شده و همچنین با پیشروی داعش و بمباران هوائی امریکا ؛ سوریه را هم از دست رفته می بیند ؛ از پنجره این ائتلاف دوباره وارد شده و مجددا" جا پاهائی در عراق و سوریه ؛ بدست آورد .

اینکه آیا چنین همگرایی و اتحادی بصورت رسمی و علنی محقق شود یا نه ؛ روشن نیست . اما روشن است که هر گونه همکاری با کانون تروریسم و پدر خوانده بنیادگرائی در منطقه ؛ درهای آشوب و نا امنی بیشتر را ؛ بر روی مردم منطقه می گشاید .

 

11.11.2014

20 آبان 1393

Arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.