رفتن به محتوای اصلی

رفتار قبیح نژاد پرستانه وعرب ستیزانه هیئت داوران
جشنواره موسیقی در بروجن
25.10.2014 - 23:52

 (بیانیه کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران)

روز چهارشنبه 23 مهر93 (15 اکتبر) هشتمین جشنواره "موسیقی محلی مناطق زاگرس نشین" در شهر بروجن استان چهار محال و بختیاری به پایان رسید. در این جشنواره، گروه های موسیقی ملیت های شمال و جنوب رشته کوه زاگرس، از جمله گروه موسیقی عربی "نینوا" از اهواز شرکت داشتند. به گزارش نشریه صدای کارون " در جریان جشنواره موسیقی ایران، نامی از گروه موسیقی نینوا که در آن شرکت کرده، نیامده و داوران موسیقی عربی خوزستان را موسیقی بیگانه دانستند". این نشریه می افزاید: " داوران این جشنواره، علاوه بر این که نامی از این گروه در بین برگزیده شدگان نیاوردند بلکه حتی در حین ذکر موسیقی اقوام ایران، نامی از موسیقی عربی خوزستان نیاورده اند".  

این نشریه در گزارش خود می نویسد " تا صبح امروز – 23 مهر – خبرهایی مبنی بر کسب مقام اول جشنواره توسط این گروه منتشر شده بود".

 اما همان گونه که ذکر شد نه تنها مقام اول یا دوم، که حق گروه موسیقی عربی نینوا بود، به "غالب اصیل" رهبر این گروه داده نشد بلکه نامی از ملیت عرب - که از فرسنگ ها راه دور خودرا به شهر بروجن رسانده بود - نبردند. نیز فریدون شهبازی رییس هیات داوران این جشنواره به یکی از اعضای این گروه که به رفتار نژاد پرستانه این هیئت اعتراض کرده  گفته است " موسیقی عربی خوزستان عربی است و ربطی به موسیقی ایران ندارد".

با وجود اعتراض اعضای گروه موسیقی عربی "نینوا" و حمایت گروه های سایر ملیت های شرکت کننده و حاضران در تالار اداره ارشاد بروجن، هیئت داوران یعنی فریدون شهبازی، هادی منتظری و بامداد فلاحتی، با کمال وقاحت، ملیون ها عرب اهوازی و موسیقی آنان را نادیده گرفته، موضعی راسیستی اتخاذ کردند. معنای موضعگیری هیئت داوران، این است که اساسا ملت عرب اهواز جزء ایران نیست وملتی بیگانه است. حال باید پرسید: اگر چنین است، چرا آنان را به جشنواره هایتان دعوت می کنید؟ پاسخ مشخص است: شما با دعوت از آنان می خواهید با عدم اعطای جایزه و نفی هویت عربی شان، تحقیرشان کنید اما انتظار نداشتید که طشت رسوایی تان در پیشگاه حاضران در تالار و توسط  فرزندان این ملت یعنی اعضای گروه نینوا از بام بیفتد.

به راستی تکلیف ملت عرب اهواز با موج عرب ستیزی که برخی از اهل شعر و ادب و موسیقی و سیاست،  مبلغ آنان اند و رسانه گروهی فارسی داخل و خارج بر کوره آن می دمند، چیست؟ آیا آنان که نگران یکپارچگی ایران اند، نگران این تحقیرها و نژاد پرستی ها و عرب ستیزی ها هم هستند؟ واگر  هستند چرا موضع انسانی وضد نژاد پرستانه نمی گیرند؟

ما رفتار قبیح هیئت داوران هشتمین "جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین" را محکوم می کنیم و خواستار افشای این نژاد پرستان، به ویژه فریدون شهبازی هستیم که در توهین و تحقیر هموطنان عربمان، نقشی اساسی داشت. 

بیانیه شماره 20/25/10/2014

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.