رفتن به محتوای اصلی

ترکیه: به نیروهای کرد عراقی اجازه انتقال به کوبانی را می‌دهیم
20.10.2014 - 16:12

Missing media item.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که این کشور به نیروهای کرد عراقی که قصد جنگیدن با پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) در کوبانی را دارند، اجازه می دهد که از طریق ترکیه وارد خاک سوریه شوند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که مذاکره در این مورد هنوز ادامه دارد، اما از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

با تشدید درگیری ها در کوبانی در هفته های اخیر اکثر جمعیت این شهر از خانه های خود به نواحی مرزی گریخته اند.

ترکیه تاکنون به پیشمرگ های کرد (نیروی مسلح اقلیم خودمختار کردستان عراق) یا سایر داوطلبان اجازه نداده است برای کمک به کردها در شهر کوبانی سوریه از خاک ترکیه عبور کنند.

این اقدام ترکیه با انتقادهای گسترده مواجه شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه این خبر را در حالی اعلام کرده که پیشتر آمریکا از ریختن محموله های سلاح، مهمات و تدارکات پزشکی توسط هواپیماهای ارتش این کشور برای کردههایی که با پیکارجویان داعش در جنگ هستند، خبر داده بود.

Missing media item.

ترکیه به پیشمرگه‌های کرد اجازه انتقال به کوبانی را می‌دهد

ترکیه اعلام کرده که از کردهای کوبانی حمایت خواهد کرد. به گفته وزارت خارجه کشور از این پس به کردهای شمال عراق اجازه عبور از مرز و ورود به کوبانی داده می‌شود. از ورود کردهای ترکیه هم‌چنان جلوگیری می‌شود.

به نظر می‌رسد که ترکیه سیاست خود را در قبال کردهای سوریه تغییر داده است و پس از هفته‌ها جلوگیری از ورود نیروی پیشمرگه به کوبانی، اکنون قصد دارد راه را برای آنان باز کند.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده است که به نیروهای کرد عراقی که قصد جنگیدن با "دولت اسلامی" در کوبانی را دارند، اجازه ورود به خاک سوریه از مرز ترکیه داده می‌شود. ترکیه به صراحت اعلام کرده است که اجازه انتقال شامل حال کردهای عراقی می‌شود و نه اعضای "حزب کارگران کردستان" (پ ک ک) و یا «یگان‌های مدافع خلق» (پ ی گ).

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته (یک‌شنبه ۱۹ اکتبر/۲۷ مهر) گفت: «بعضی‌ها می‌‌خواهند با مسلح کردن "ی پ گ" جبهه‌‌ای علیه دولت اسلامی باز کنند، اما این گروه هم از نظر ما مانند "پ ک ک" گروهی تروریستی است».

به فاصله کوتاهی از این سخنان، آمریکا با ریختن ۲۷ محموله سلاح بر فراز کوبانی نشان داد که به نظر اردوغان چندان بهایی نمی‌دهد. این سلاح‌ها را اقلیم خودمختار کردستان عراق فراهم کرده بود. این اقدامات ظاهرا ترکیه را وادار کرد که سیاست خود را تاحدودی تغییر دهد. عدم اجازه ورود نیروهای کرد ترکیه به کوبانی در هفته‌های اخیر بارها با اعتراض آن‌ها روبرو شد.

در همین رابطه مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، تاکید کرده که مادام که "ی پ گ" قصد دارد بخش‌هایی از سوریه را تحت کنترل خود درآورد، حمایت از نظر ترکیه قابل پذیرش نیست. به همین دلیل برای ترکیه این مهم است که نیروهای هوایی آمریکا برای رساندن سلاح به کوبانی از حریم هوایی ترکیه استفاده نمی‌کند. از آن‌جا که سلاح‌‌هایی که از هوا ریخته شده‌‌اند، تنها چند متر با سیم خاردار مرز ترکیه فاصله دارند، این ادعای ترکیه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

نزدیک به پنج هفته از شروع درگیری‌ها بر سر تصرف شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه می‌گذرد. هفته گذشته، پنج‌شنبه (۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر) رزمندگان کرد توانسته‌اند محوطه‌ای را در کوبانی از دست تروریست‌های "دولت اسلامی" خارج کنند. اما جنگ بر سر این شهر میان نیروهای دولت اسلامی و کردها ادامه دارد.

 

DW.DE

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.