رفتن به محتوای اصلی

ایجادِ کشور کردستان (بزرگ)، یک ضرورتِ تاریخی است
20.10.2014 - 15:45

 

بهترین شکلِ سرنوشتِ اسف بار قوم ایرانی کُرد را میتوان در 3 حالت زیر پیش بینی کرد:

1- خودگردانی چهارگانه در سیستمهایِ فدرالِ چهار کشور 2- استقلال با حکومتِ مخصوصِ بخود در چهارگانهءِ کردستان در چهار کشور 3- ائتلافِ چهارگانهء کردستان از چهار کشور و تشکیل کشور کردستان بزرگ (یگانه) میباشد، به عبارتی دیگر تبدیل چهار گانهءِ کردستانِ به کردستانِ یگانه و مستقل است.

در نوشتارهای قبل بررسی شد که حالتهای 1 و 2 بسادگی به مرحلهء اجرا در نخواهد آمد و اگر هم عملی شوند به دمکراسی و  رهایی ملّت کُرد نخواهد انجامید و شرایط همان خواهد بود که در گذشته و امروز بر این ملّت میگذرد، بنا بر این تنها مورد 3 هست که میتواند راه حلّ پایدار برای ملّت کُرد در منطقه باشد.

3- ایجاد کشور کردستان بزرگ(یگانه): ائتلاف در چهار گانهء کردستان و جمع شدن آنها زیر یک سقف بنام کشور کردستان(یگانه) خواهد بود. که در آنصورت کشوری جدید از مجموعه های چهارگانهءِ کردستان با مرزهای جدید با جمعیّتِ 40 میلیون و با مرکزیّت یکی از شهرهای: دیاربکر، سنندج، مهاباد، اربیل، و یا غیره در خاورمیانه و منطقه بوجود خواهد آمد.

● تشکیل کشور کردستان بزرگ(یگانه) بهترین و پایدارترین راه حلّ ممکن میباشد. امری طبیعی است که در هم شکستن یک مجموعه از ترکیب چهار گانهءِ کردستان با مرزهای جدید، خیلی دشوارتر از سرکوب هریک از بخشهای یگانهءِ آن است، صدای آزادیخواهیِ 40 میلیون بیش از صدای 4 میلیون به گوش جهانیان خواهد رسید،

 کشور کُردستان در سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل و واحد شناخته خواهد شد و مانند کشورهای دیگر از جمله در اروپا و آمریکا و یا مانند ترکیه، مصر، و ایران، از حقوق بین المللی مطابق با قوانین بین کشورها و بین ملّتها، برخوردار میگردد.

● کشور کردستانِ بزرگ علاوه بر مناطقِ نفت خیز موصول و کرکوک در شمال عراق، منابع انرژی جغرافیای کردستان کشور ترکیه به آن اضافه خواهد شد. منابع نفتی و انرژی کشور ترکیه امروز در منطقهء کُردنشین ترکیه متمرکز هست و حکومت ترکیه قصد دارد که بهره برداری از آنرا در سال 2014 میلادی آغاز  کند.

● کشور نوپایِ کردستان یگانه آنوقت بطور مستقل به دریایِ میانه راه دارد و براحتی میتواند لوله های مواد نفتی خود را از طریق سرزمین های چهار گانهءِ کُرد نشین به آدانا و به بندر جیحان در دریای میانه به بازار اروپا و جهان انتقال دهد و دیگر لازم نیست ازحکومتهای ترکیه کسب تکلیف و یا حق ترانزیت بپردازد و یا فرمانبری و محدودیّت سیاسی و یا هر گونه گردن کجی و تحقیر را از سویِ حکومتهای ترکیه پذیرا باشد.

● کشور کردستانِ یگانه در کنار و با همکاری کشور ارمنستان میتواند به بخش بزرگی از دریای سیاه که جغرافیای تاریخی این مردمان بوده است راه پیدا کند.

● برای مردمان کُرد دست اندازی و راه داشتن به دریای سیاه و دریای میانه از مسائلِ حیاتیِ اقتصادی، سیاسی و ژئو پلیتیک میباشد. که باید از مهمترین استراتژیِ آینده نگریِ رهبران سیاسی چهارگانهء کردستان باشد.

● ایجاد کشور کردستان بزرگ و یگانه، به تضعیف پان ترکیسم و پان عربیسم در منطقه منجر و در روابطِ جغرافیایی و سیاسی آنها اختلال بوجود خواهد آورد. باعث تضعیف حکومتهای تُرک تباری با ایدئولوژی ناسیونالیسم افراطی تُرکی و یا  اسلام سنی عثمانی در ترکیه و  تضعیف حکومت شیعه گری صفوی و ولایت فقیه در ایران و در مجموع باعث به حاشیه راندن اسلام سیاسی و ایدئولوزیک که اسلحه و زیربنایِ ساختار حکومتی و تمدن سازی مردمان عرب و تُرک تبار در منطقه هست، خواهد انجامید.

● بهار عربی و امروز هم پدیدهءِ دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در خاورمیانه و قطب بندیهایِ دیگر در جهان باعث شکل گیری یک دگرگونیِ  سیاسیِ عمیق در منطقه شده است که نیاز به یک دگرگونیِ بینادی در کشور ترکیه را بر همگان ثابت کرد. شرایط سیاسی و پایه های حکومتی در ترکیه و هویّتِ تُرک تباری دچار یک  بحران جدی، شده است، که امروز فقط رشد موقتی اقتصادی آن که از سوی عربستان و جمهوری اسلامی تهران سرمایه گذاری میشود، از فروپاشی و یا رویدادِ یک کودتای دیگر جلوگیری میکند.

برایِ برون رفت از بحرانها در ترکیه، دیگر  سه اهرم تا کنون مرسوم: 1- ناسیونالیسم

 افراطی تُرکی 2- کودتای نظامی با حکومت ژنرالها 3-  اسلام سیاسی و ایدئولوژیک دیگر چاره ساز نیست و در حقیقت هر سه استراتژی در دگردیسیِ سیاسی در ترکیه بی مصرف شده اند و دیگر کاربردی ندارند،

استحکام ظاهری امروز ترکیه بر پایهءِ سرمایه گذاریهای کلان پان عربیسم کشورهای حوزهء خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی و بویژه سرمایه های ملّی ایرانیان بصورت قانونی و غیر قانونی است که هدفمند تحتِ رهبری علی خامنه ای در جریان اقتصادی ترکیه  ریخته میشود.

● تنها راه حلِّ ممکن در ترکیه، اهرم چهارم یعنی فقط جایگزینی دمکراسی است که نیروی محرکهءِ آن در ترکیه ملّت کُرد با پشتیبانیِ ملّتِ چهارگانهء کردستان و ایرانیان میباشد.

 کشور کردستانِ بزرگ (یگانه) با منافع و امنیّت ملّی ایرانیان در تضاد نیست

● با آینده نگری قانونمند، ایجاد کشور و حکومتی"بنام کردستان" یگانه، از مجموعهءِ چهار گانهءِ کردستان با امنیّتِ ملّی، با منافعِ ملّیِ ایرانیان، با قطب بندیهای سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه و با سیاست خارجی فراگیر ایران در تضاد نیست.

قدرت گیری مردم کُرد در ایران و در خاورمیانه و منطقه باعثِ شکوفایی استعدادها و ریشه یابی و شفافیّت بخشیدن به هویّتِ آنهاست که این خود پرده بر بخشی از تاریخ و هویّتِ ایرانی هم بر میدارد و بر وسعتِ زبان و فرهنگ ایرانی خواهد افزود.

ایران و کردستان مجموعهء یک واحد و مکمل یکدیگرند. جدایی و همسو نبودن آنها در خاورمیانه و فراتر از آن، خسارات بسیار سنگینی را برای طرفین در همهء عرصه ها ببار آورده و خواهد آورد.

● سیاست خارجی و منطقه ای واقعی سرزمین ایران و حکومتهای آن غزه، لبنان، فلسطین، و سوریه، ترکیه، و یا قفقاز نیست. استراتژیها و امنیّت ملّی ایران، اسلامگرایی و شیعه گری صفوی و قاجار، و در محور قرار دادن اقوام مهاجم و مهاجر به جغرافیایِ ایران هم نبوده و نیست.

● سرنوشتِ فردایِ ایران و ایرانیان با سرنوشتِ کوتاه و دراز مدّتِ مردم کُرد در منطقه و در خاورمیانه و جهان با هم رابطه ای تنگاتنگ دارند. تنها حکومتی در ایران باید برسمیّت شناخته شود که در ابعادِ مختلف منافع و سرنوشتِ ملّتِ کُرد را در هر جغرافیا و در هر زمان موردِ پشتیبانی چند گانهءِ بدریغ قرار دهد.

● با تشکیل کشوری جدید بنام کردستان از مجموعهء چهار گانهء کردستان، آنوقت ایران در  شمال غربی و غرب با کشوری همسایه هست که از زاویهءِ تاریخی، نژادی، زبانی، فرهنگی، و در نماد سمبلکِ خورشید در پرچم، پیوندی محکم داشته و خواهد داشت. حملهء سپاه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) با حمایت ترکیه و پان عربیسم به مردم کُرد در منطقه این ادعا را به اثبات رساند، که ملّت کُرد تنهاست و پشتیبان و یاورانِ حقیقی و تاریخی ملّت کُرد فقط ایرانیان خواهند بود. دردِ مشترک ما از گذشته تا به امروز اسلام سیاسی و جریان دو پان، عرب و تُرک بوده و خواهد بود.

 این کشور نوپای کردستان استعداد پذیرش دمکراسی را بیشتر از سایر مردمان منطقه در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد، برخلاف مردمان تُرک و عرب، ملّت کُرد مذهبی و بینادگرای اسلامی سنی و شیعه گری نبوده و نیستند و تعصب خاصی نسبت به دین بنیادگرا ندارند.

● پدیدهء دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در خاورمیانه به اروپا و به آمریکا  و به جهانیان ثابت کرد که تنها ایرانیان و ملّت کُرد ایرانی تبار در خاورمیانه و منطقه خواهان دمکراسی و سکولاریسم و راسیونالیسم بودند و هستند، و اگر جهان غرب براستی در تلاش جایگزینی دمکراسی و حقوق بشر در خاورمیانه هست، متحدان راستین آنها ملّت کُرد و ایرانیان میباشند و هر گز متحد آنها ترکیه و جهان عرب نبوده و نیست.

تاریخ فرهنگ و تمدن آفرینیِ ملّت کُرد بر پایهءِ دین اسلام و سیستم حکومتی خلیفه گری و سلطانی بیناد گذاشته نشده است. این جهانی و راسیونال می اندیشند و پروسهءِ سکولاریسم و لائیسیته که خشتِ زیربنایِ دمکراسی هست را براحتی در اندک زمانی پذیرفته و خواهند پذیرفت و در این راه پیشقدم هستند. اصولأ مردم کُرد در سرشت و فرهنک سکولار و لیبرال میباشند. برابری حقوق زن و مرد را میشود در جبهه های جنگ در کوبانی دید.

● ائتلاف سیاسی و اقتصادی و بویژه تشکیل یک قطب متحّد انرژی از همبستگی ایران و کردستان بزرگ، پتانسیل و تأثیر گذاری قابل توجهی را در منطقه و در بازار انرژی جهانی خواهد داشت. که مانور سیاسی قویتری را برای طرفین در منطقه به همراه خواهد آورد.

● کردستان بزرگ چه با ایران بماند و چه به عنوان کشوری مستقل باشد، پیوسته به خلیج فارس وصل خواهد شد، مرزهای ایران بر روی شهروندان کشور کردستان بزرگ همیشه باز و بدون کنترل خواهد ماند. از اشتباهات تاریخی دیگر هست، اگر مردم کردستان به سیاست ورزی در ناحیهء خلیج فارس، و پاسداری از منابع نفت و گاز در جنوب غربی و جنوب ایران بی توجه باشند!

● با ایجاد کشور کردستان یگانه، به کشورهای غیر تُرک و غیر عرب، در کنار کشورهای  اسرائیل، ایران، ارمنستان در خاورمیانه و قفقاز یک کشور دیگر اضافه خواهد شد که طبعأ توازن قدرت را بسود کشورهای نامبرده بهم خواهد زد. مرزهای جدیدی بوجود خواهد آمد که بر توان منفی و مثبت استراتژیکِ کشورهای منطقه تأثیر بسزایی خواهد گذاشت که با مهار اقتدار گرایی پان ترکیسم و پان عربیسم ، بخشی از خاورمیانه را از بُن بست سیاسی کنونی بیرون خواهد آورد.

● برپایی کشور وحکومتِ مستقل کردستان (یگانه) از مجموعهءِ چهارگانهء امروز آن، به نیرویِ محرکهءِ تازه ای به روندِ دمکراسی و به پروسهءِ سکولاریسم در خاورمیانه تبدیل و به قانونمندی و جایگزینی اصولِ حقوق بشر و به مردم سالاری در ساختارهایِ مدرنِ سیاسی در منطقه، در کشورهای همسایه، در خاورمیانه دامن و شتاب بیشتری خواهد داد.

متحدان ملّت کُرد در خاورمیانه و در جهان کدامند ؟

1- در قدم اوّل متحّدان برایِ رهایی و دست یابی به منافعِ ملّتِ کُرد از خود ملّت کُرد آغاز میشود. این امر تنها با اتحاد و همبستگی بین چهارگانهءِ جغرافیایِ کُردنشین در چهار کشور میسر هست. پایان دادن به انشعاباتِ حزبی و سازمانی، به پراکندگی قبیله ای و اقتدارگراییِ فئودالیته، پایان دادن به اختلافات در دیدگاهها و جهان بینی ها، از میان برداشتن اختلافات تاکتیکی و استراتژیک در چهارگانهءِ کردستان و متمرکز کردن همهء توان های چهارگانهءِ موجود بر سرنوشتِ عمومی و و بر اولویّت های منافعِ یگانهء ملّت کُرد  در چهار کشور شرط اوّل پیروزی است. امروز با تمام توان کوبانی در مرکز سیاست ورزی آنهاست.

2- متحّدان در درون کشورها: مردمان کُرد در طبقات و در بین اِتنیکهایِ درونِ کشورهای ترکیه، عراق و سوریه متحّد موردِ ااعتمادِ خاصی نداشته و ندارند. سوسیالیستها و دمکراتها و ارگانهای حقوق بشریِ موجود در این کشورها هر وقت موضوع تمامیّتِ ارضی و منافع ناسیونالیسم مطرح شود، منافع ملّت کُرد را زیر پا خواهند گذاشت، بنا بر این به آنها اعتمادی نیست،

3-  متحدان ملّت کُرد در ایران در بین اتنیکهای دیگر از جمله تُرک آذری و در بین اقلیّت عرب،  نبوده و نیست. چرا که متحّدانِ اصلیِ این دو تبار تُرک و عرب در مجموع پان ترکیسم و پان عربیسم در منطقه بوده و خواهد بود که این هر دو پان رقیب ایرانیان و ملّتِ چهارگانهءِ کُرد میباشند که طی قرنها ملّت کُرد را در کشورهای مربوطه سرکوب و تحت ستم چند گانه قرار داده است و در حقیقت دشمنِ ملّتِ کُرد، بوده اند، حملهء سپاه دولت اسلامی (داعش) به ملّت کُرد و بویژه در کوبانی این موضوع را به روشنی اثبات کرد.

● متحّدانِ مردم کُرد نمیتواند مردم تُرک آذری ایی باشد که متحّدانِ آن جمهوری آذربایجان، و بویژه کشور ترکیه ای باشد که نزدیک به یک قرن هست که ملّت کُرد را تحت ستم نژادی، فرهنگی، زبانی، و ستم طبقاتی قرار داده است، 11 منطقه و استان عقب مانده و توسعه نیافتهءِ امروز در ترکیه فقط جغرافیای کُرد نشین میباشد که هدفمند از سوی حکومتهای ترکیه صورت گرفته است .

● با انقلاب اسلامی 57 در ایران و بعد از فروپاشی شوروی سویالیستی، متحّدانِ خارجی و اصلی حرکتهای قومی و ناسیونالیستی مردم تُرک آذری حکومتهای ترکیه و جمهوری آذربایجان بوده و در آینده هم چنین خواهد بود. در درون ایران هم علی خامنه ای و حکومت جمهوری اسلامی تمام امتیازاتِ اقتصادی و سیاسی را به مردم تُرک آذری  تقدیم کرده است.

● هیچکدام از جنبشهایی که از گذشته تا کنون در آذربایجان بوقوع پیوسته، دمکراتیک و برای جایگزینی دمکراسی نبوده و در آینده هم نخواهد بود، بلکه همه در جهتِ کسب امتیازات اقتصادی و سیاسی، در راستای تجزیه طلبی و تسخیر سرزمین دیگران، پاکسازی قومی با ایدئولوژی اسلامی و ناسیونالیسم تُرکی بوده است.

جنبشهای جدید آنها : هارای هارای من تورکم، و یا تسخیر سمبلیک قلهء بابک خرمدین ایرانی و یا تلاش در کسب مالکیّت دریاچهء اورمیّه و امروز هم ادعای مالکیّت سرزمین آذرآبادگان غربی را دارند. 

● در قرن گذشته ارتش ترکیه هر جا که با لشکر کشی خود سرزمین دیگران را تصر ف کرده است، بهانه را حفاظت و پاسداری از جان و مال وجود چند خانوادهءِ تُرک تبار  در آن مناطق  قرار داده است، از جمله تسخیر قبرس شمالی. بنا بر این چه کسی میتواند ضمانت دهد که که در صورت فروپاشی نظام جمهوری اسلامی، ارتش ترکیه و جمهوری آذربایجان و مردم تُرک آذری، و یا اگر نظام جمهوری اسلامی هنوز هم در حیات باشد، همزمان ملّت چهارگانه کُرد را به منظور تسخیر سرزمین و پاک سازی قومی مانند مردم ارامنه، یونانی ها، ارمنستان امروز، و مانند سایر أتنیکهای دیگر مورد هجوم قرار ندهند !. امنیّت ملّتِ کُرد را فقط خود مردم  چهارگانهء کُردستان با تشکیل کشور کُردستان یگانه تضمین خواهد کرد.

4-  متحدان منطقه ای ملّت کُرد در خاورمیانه فقط میتواند کشور و مردمانی باشد که با مردم کُرد، رقیب و یا دشمن مشترک، منافع مشترک، تاریخ، فرهنگ تمدن مشترک، و از همه مهمتر آیندهء مشترکی داشته باشند و آنهم هم کشور ایران و ایرانیان راستین متحدان اصلی ملّت کُرد در خاورمیانه میباشند. البتّه بشرطی که قانون اساسیِ ایران و حکومتهای آن بر اساس منافع ناسیونالیسم ایرانی برنامه ریزی شدهءِ ملّی و فراملّی و بر پایهءِ  قوانین حقوق بشر و مطابق با تئوریهای دمکراسی  امروز باشد.

● قانون اساسی و ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی بر پایهءِ ناسیونالیسم ایرانی و در راستای منافع ملّی تیره های ایرانی بنا نشده است و در هر شکل آن چنین نظامی که متحد مستحکم کشور ترکیه و همسو با تُرک تباری و پان عربیسم است، نمیتواند متحّدِ مردمان کُرد در ایران و خارج از آن باشد، اگر هم کمکی از سوی نظام اسلامی تهران باشد، فقط  در جهت پیشبرد اهداف خود نظام جمهوری اسلامی میباشد.

● امروز هم که نظام جمهوری اسلامی مرزهای ایران را بر روی رزمندگان دواطلب کُردهای ایران برای پیوستن به رزمندگان زن و مرد کُرد در کوبانی بسته است و جرایمی سخت را برای عبور از مرز تعیین کرده است، که این بیانگر این اصل تاریخی است که علی خامنه ای و رجب طیب اردوغان در راستای ضد کُرد بودن در یک جبهه قرار دارند و این سیاست را بطور مشترک به پیش میبرند.

● کشورهای ترکیه، عراق، و سوریه نمی توانند متحّدانِ منطقه ایِ ملّت کُرد در خاورمیانه باشند. وضعیّت سیاسی در عراق بی ثبات هست، در سوریه اعراب و ترکیه با همبستگی نمیگذارند که مردم کُرد سرنوشت خود را بدست گیرند.

 5- متحدان در عرصهءِ جهانی، جوامع و مردمان دمکراتیک از هر قوم و نژاد میباشد، امّا  طبیعی است که بنای تشکیل  کشوری  بنام   کردستان(یگانه) بدونِ موافقت کشورهای اروپایی و ایالات متحدهء آمریکا امکان پذیر نیست، بنابر این ضروت هست که نخبگان و تئورسین های چهارگانهء کردستان، با احزاب سیاسی آنها در برنامه های سیاسی کوتاه و درازمدّت خود، در همایش های سراسری، در رسانه های گروهیِ خود دلایل تشکیل مبرم یک کشوری بنام کردستان بزرگ را سامان دهد و چشم انداز چنین حکومتی با قانون اساسی و سیاست درونی و خارجی آن باید طوری تنظیم گردد که خدشه ای بر منافع کشورهای غربی، بویژه اتحادیّهءِ اروپا و آمریکا در منطقه ایجاد نکند.

 احزاب سیاسی مانند پ.ک.ک. باید بر سیاست ورزی تأکید کند و به جهان دمکراتیک نشان دهد که تروریست نبوده و نیست و پای بند قوانین بین المللی و اصول حقوق بشر بوده و خواهد بود، و در آینده بر اساس تئوریهای دمکراتیک در جهان شناخته شده حرکت خواهد کرد و دارای پتانسیل مسئولیّت پذیری در عرصهءِ سیاسی در منطقه و فراتر از آن میباشد.

● از آنجا که کشور کردستان بزرگ خود دارای منابع انرژی است باید مسئولیّت امنیّت ترانسپورت لوله های حامل مواد انرژی به غرب و اروپا را تضمین کند، همکاری همه جانبه  با جهان غرب را در برنامهء بنیادی خود قرار دهد، سیاست ورزی و آینده نگری کشور کردستان بزرگ و دمکراتیک و سکولار را برای کشورهای غربی و برای اتحادیّهءِ اروپا به جانشینی نیروی ارتش  و حکومتِ ترکیه تبدیل و خود را برای جانشینی نقش کشور ترکیه در منطقه آماده کند.

پیروزی در کوبانی، سند ضرورت ایجاد کشوری بنام کردستان بزرگ در خاورمیانه و در پیشگاه جهان دمکراتیک امروزی است. جایگزینی دمکراسی و سکولاریسم در ایران هم با قدرت گیری سیاسی و تقویّت مردمان کُرد در خاورمیانه رابطه ای تنگاتنگ دارد.

 

------------------------------- 

توضیح و تذکر:

1-  تشکیل دولت اسلامی عراق و شام (داعش)  و حملهء فاجعه بار سپاه آن به جغرافیای زیستی ملّت کُرد، بویژه در کوبانی، بار دیگر ضرورت تشکیل کشوری بنام "کردستان بزرگ" را که در  گذشته  به آن پرداخته و انتشار دادم برجسته تر و بصورت یک امر جبر دیالکتیک تاریخی به نمایش گذاشت. این نوشتار (در بالا و پیش رو)  را بر اساس  بخش پنجم: (تشکیل کشور کردستان بزرگ و خیانت مسعود بارزانی) که در ژانویه 2014  در سایت ایران گلوبال انتشار دادم، تنظیم و باز نویسی شده است.

2- هدف از نوشتن چنین مقالاتی دشمنی با قوم و نژادی  و یا دامن زدن به نفرت و جنگ قومی و نژادی در منطقه و در ایران نبوده و نیست، بلکه هدف دست یابی به راه حلّهای پایداری در چهار چوب سیاست ورزی راسیونال خواهد بود که به بحرانهای گذشته و امروز و فردا پایانی بخشد،تا با برقراری صلح و  آرامش و امنیّت، همزیستی مسالمت آمیز و رشد و توسعه برای همه در منطقه فراهم شود.

قرنها هست که پان ترکیسم و پان عربیسم فقط منافع ملّی قومی و نژادی خود را در اشکال حتّی غیر دمکراتیک دنبال کرده اند، و این حق طبیعی ما ایرانیان هست که منافع ملّی و قومی و نژادی خود را در منطقه و در جهان امّا  به شیوه ای دمکراتیک و مدرن برنامه ریزی کنیم.

 

 اُکتبر| 2014 میلادی| آلمان| ناصر کرمی|

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناصر کرمی
آرشیو نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.