رفتن به محتوای اصلی

اردوغان : کردهای سوری را تروریست خواند
19.10.2014 - 19:56

 

 ناصر اعتمادی

باراک اوباما و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه امروز در گفتگویی تلفنی تصمیم گرفتند که مبارزه شان را علیه گروه اسلامگرای داعش تشدید کنند. دفتر ریاست جمهوری آمریکا با اعلام این خبر افزود که رهبران دو کشور در گفتگوی تلفنی که دیشب انجام دادند در مورد اوضاع سوریه و شهر کوبانی و تدابیر لازم برای جلوگیری از پیشروی گروه داعش با یکدیگر تبادل نظر کردند. بیانیۀ کاخ سفید واشنگتن می افزاید که رؤسای جمهوری آمریکا و ترکیه پشتیبانی خود را از ادامۀ همکاری تنگاتنگ برای مقابله با گروه داعش اعلام کردند.
با این حال، روابط آمریکا و ترکیه پس از خودداری آنکارا از پشتیبانی نظامی از پیشمرگه های کرد سوریه در مقابل داعش رو به سردی گذشته است. امروز رجب طیب اردوغان بار دیگر با مطالبۀ بین المللی از جمله مطالبۀ دولت آمریکا مبنی بر ارسال اسلحه از سوی آنکارا برای پیشمرگه های کرد در شهر کوبانی مخالفت کرد و حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه را همانند حزب کارگران کردستان ترکیه گروهی تروریستی خواند. 
رییس جمهوری ترکیه در جای دیگری از سخنانش افزود که ایالات متحد آمریکا خواستار مسلح شدن کردهای سوریه توسط دولت آنکارا شده است. او چنین انتظاری را غیرواقع بینانه خواند و گفت که نباید انتظار داشت که دولت ترکیه با چنین توقعی موافق باشد. 
سه شنبه گذشته فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، نیز از دولت ترکیه خواست که به منظور یاری رساندن به کردهای کوبانی در نبرد علیه داعش مرزهایش را به روی سوریه بگشاید. وزارت امور خارجۀ آمریکا پنجشنبه گذشته خبر داد که مقامات این کشور برای اولین بار با رهبران کرد سوریه طی هفتۀ گذشته ملاقات کرده اند. 
در این حال، خبرگزاری فرانسه امروز نوشت که پیشمرگه های کرد سوریه توانسته اند با اتکا به پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا تلفات سنگینی را به نیروهای داعش وارد آوردند که اکنون 50 درصد شهر کوبانی را در کنترل خود دارند. به گفتۀ سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه در نتیجۀ حملات هوایی و حملات نیروهای کرد سوریه دست کم سی و یک تن از اعضای گروه داعش در بیست و چهار ساعت گذشته در شهر کوبانی کشته شدند. همین منبع افزوده است که در چهار روز گذشته اجساد 70 تن از نیروهای داعش به بیمارستانی در استان رقعه در سوریه منتقل شده است. رادیو فرانسه
 

Missing media item.

 

رادیو فردا

مخالفت ترکيه با اقدام احتمالی آمريکا برای کمک به نيروهای کرد سوريه

 

همزمان با تشديد درگيری بين نيروهای مدافع شهرکوبانی و نيروهای گروه خلافت اسلامی، رجب طيب اردوغان، رييس جمهوری ترکيه، روز يکشنبه ۱۹ اکتبر گفته است که موافق اقدام آمريکا برای ارسال کمک و سلاح برای نيروهای کرد سوریه نيست.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،‌ دولت ترکيه «حزب اتحاد دموکراتيک»،‌ گروه اصلی کردهای سوريه و بخش نظامی آن يعنی «يگان های مدافع خلق» را شاخه ای از حزب کارگران کردستان ترکيه پ.کا. کا می دانند.

طبق اين گزارش، آمريکا اخيرا اعلام کرده است با نيروهای کرد سوريه تبادل اطلاعات کرده و احتمال ارسال سلاح در آينده برای آنها را رد نکرده است.

در همین حال،  رجب طيب اردوغان روز يکشنبه گفته است: حزب اتحاد دموکراتيک برای ما مساوی است با پ. کا . کا. و از نظر ما يک سازمان تروريستی است.

رييس جمهوری ترکيه اضافه کرده است: اين اشتباه آمريکا خواهد بود که علنا در اين باره صحبت کند و انتظار داشته باشد ما به کمک و حمايت از يک سازمان تروريستی جواب مثبت بدهيم.

طبق اين گزارش روز شنبه باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا و رجب طيب اردوغان به صورت تلفنی با يکديگر در خصوص مبارزه با گروه خلافت اسلامی گفت وگو کرده اند.

به گزارش آسوشينتدپرس، کاخ سفيد در بيانيه ای اعلام کرده است: رهبران دوکشور  بر ادامه تقويت همکاری ها  نزديک برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی تاکيد کردند.

طی هفته های اخیر ترکیه با باز کردن مرز خود به روی داوطلبانی که قصد کمک به مدافع شهر کوبانی داشته اند، مخالفت کرده است. بهمین دلیل شهر های کردنشین ترکیه شاهد تظاهرات اعتراضاتی بود که شماری کشته برجای گذاشت.

در همين حال گزارش ها از شهر کوبانی در شمال سوريه حاکی است که اين شهر روز شنبه و يکشنبه شاهد يکی از  شديدترين نبرد ها  طی روز ها اخير  بوده است و گروه خلافت اسلامی (داعش سابق) با توپ خمپاره و همچنين خودروهای مملو مواد منفجره مناطقی از شهر کوبانی را هدف قرار داده است.

به گزارش رويترز، گروه خلافت اسلامی دور تازه ای از حملات را به کوبانی تدارک ديده است تا بتواند شکست های چند روز اخير پاسخ داده و محاصر اين شهر را تکميل کند.

در همین حال،‌گروه دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اعلام کرده است که   گروه خلافت اسلامی روز یکشنبه  بیش از ۵۰ خمپاره به نقاط کردنشین کوبانی شلیک کرده است.

همزمان گزارش شده که دو خودروی بمبگذاری شده در کوبانی منفجر شده‌اند.

بنا بر این گزارش و به نقل از منابع بیمارستانی، ۷۰ ستیزه جوی گروه «خلافت اسلامی» در جریان درگیری ها در دو روز گذشته در کوبانی کشته شده اند.

شهر کوبانی، يا عين العرب، طی يکماه اخير به کانون نبرد بين نيروهای خلافت اسلامی و مدافعان کرد بوده است و نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا طی اين مدت مواضع گروه خلافت اسلامی در اين شهر  و اطراف ان را هدف قرا رداده اند.

اين در حالی است که  روز جمعه ژنرال  لويد آستين، رئيس مرکز فرماندهی حملات هوايی عليه داعش در عراق وسوريه گفته است، گروه خلافت اسلامی تصميم گرفته است تا حملات خود را بر کوبانی متمرکز کند  و نيروهای زيادی را به اين منطقه اعزام کند.

به گزارش فاکس نيوز جاش ارنست،  سخنگوی کاخ سفيد، نيز  گفته است ، گروه خلافت اسلامی نيروها و منابع خود را به سمت کوبانی متمرکز کرده است.

گروه خلافت اسلامی طی هفته های اخير تلاش کرده است تا شهر کوبانی را  محاصره و تصرف کند، اما حملات هوايی آمريکا و متحدانش و همچنين مقاومت نيروهای کرد مدافع شهر باعث شده است تا گروه داعش در دستيابی به هدف خود تاکنون ناکام بماند.

از زمان آغاز حمله گروه خلافت اسلامی به شهر کوبانی دست کم ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان اين شهر و روستاهای اطراف به ترکيه گريخته اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.