رفتن به محتوای اصلی

سپاسنامه‌ای شخصی
19.10.2014 - 11:52

چندی پيش مطلب فشرده‌ای نوشتم و در آن سه‌ آزمون ممکن برای جنبش ملی ـ دمکرتيک مردم کردستان را برشمردم. در پايان اين مطلب از بی‌کسی کُرد ناليدم و برای آن اشک ريختم. مقصود من عدم وجود يک پشتيبانی عملی برای جلوگيری از سلاخی دختران و پسران جوان کُرد به‌ دست بربرهای 'دولت اسلامی' و البته‌ با حمايت عيان و نهان دولت اسلامگرای ترکيه‌ بود.

اين تصوير اما شايد کامل نباشد، چه‌ که‌ همزمان شاهد پشتيبانی بسيار وسيع و صادقانه‌ی فعالان سياسی و  و انديشورزان و اديبان ايران در داخل و خارج بوده‌ايم. من به‌ عنوان کسی که‌ مدتی است با وجود بيماری سخت، قلبش برای کوبانی می‌طپد و خود را در کنار مبارزان کُرد سوريه‌ می‌بينم، نمی‌توانم در مقابل اين همه‌ صميمت، اين همه‌ احساس و عاطفه‌، اين همه‌ حمايت سياسی و معنوی، اين همه‌ سروده‌، مقاله‌، تومار و اعلام موضع صريح جامعه‌ی روشنفکری ايران از تهران تا تبريز، حتی اعلام اعتصاب غذا و اکسيونهای مشابه‌ ديگر بی‌تفاوت باشم و احساس خوشحالی و غرور و قدردانی خود را با‌ هموطنان ايرانی خود در ميان نگذارم.

زمانی اين اعتقاد را داشتم که‌ اگر کُرد پشتيبانی راستينی داشته‌ باشد، اين پشتيبانی به‌ دلايل متعدد سياسی، فرهنگی و تباری تنها می‌تواند از سوی ايرانيان دمکرات و سکولار باشد. سپس توماری عليه‌ دو حزب کردستانی مرا در ارتباط با درستی اين برداشت دچار ترديد جدی کرد. اکنون اما جامعه‌ی روشنفکری ايران بطور عملی به‌ اثبات رساند که‌ تومار مورد بحث لغزشی مقطعی بيش نبوده‌ و بر يک کژفهمی استوار بوده‌ و ايرانيان کردستان را تنها نخواهند گذاشت.

من بعنوان کسی که‌ به‌ حق تعيين سرنوشت کُرد تا تشکيل دولت مستقل کردستان اعتقاد راسخ دارم، همواره‌ بر اين باور بوده‌ام که‌ آرزوها و مطالبات کُرد در چارچوب ايران و يک حکومت فدرال قابل دستيافتنی می‌باشند. دور اخير پشتيبانی از کُرد در مقابل راهزنان اسلامگرا اين اميد و روحيه‌ را در من تقويت نمود و بلاشک در آينده‌ پيوندهای کُرد با‌ ايرانيان را مستحکم‌تر خواهد نمود.

کوتاه‌ سخن: سپاس از اين همه‌ سمپاتی انسانگرايانه‌.  مسأله‌ی کُرد در هيچکدام از کشورهای منطقه‌ حل نشده‌ است. کُرد راه‌ درازی در پيش دارد و در اين رهگذر بايد بتواند روی جامعه‌ی روشنفکری و دمکراتيک ايرانيان در داخل و خارج حساب کند.

سپاس ويژه‌ همچنين نثار سايتهای 'اخبار روز' و 'ايران گلوبال' برای اختصاص بخش اعظم خبررسانی و مطالب خود به‌ کوبانی. اين زحمات پرارزش شما از چشمان فعالان کردستان در اين سو و آن سوی مرزهای ايران پنهان نمانده‌ است.

آلمان، 18 اکتبر 2014

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.