رفتن به محتوای اصلی

موضع گیری درست در قبال کوبانی چه میتواند باشد
17.10.2014 - 16:03

پانتورکیستهای تورک اسلامگرا چه در تورکیه چه در ایران ذاتا ضد آذربایجانی و چه غلط و چه درست همیشه پیرو سیاستهای کلی دولت تورکیه هستند. به همین دلیل در تمام موارد و از ان جمله مسئله کوبانی موضع پانتورکیستها درست منطبق با سیاستهای ریشه دار تورکگرایانه در تورکیه است بابک آزاد، تایماز اوروملو ، کمیته دفاع از غرب اذربایجان و غیره...

 

انچیزی که بر روی ان پا فشاری میکنند این است که ما در آذربایجان غربی خطر گروههای مسلح ترور کورد را داریم  و به همین دلیل دقیقا همان طور که تورکیه تلویحا در کنار داعش بر علیه کوبانی موضع گرفت ماهم  باید چنین کنیم. در حالی که همین دوستان در مقاله ای که در ایرانگلوبال منتشر شده بودند  از به دست گیری کرکوک به دست پیشمرگه های کرد استقبال کرده بود و ان را نتیجه سیاستهای درست تورکیه میدانستند.

http://iranglobal.info/node/36109

ریس جبهه تورکمنهای عراق با سفر به انکارا از تورکیه برای کنترل دوباره بر کرکوک و مقابله با داعش کمک خواسته بود که دولت و نخست وزیر وقت تورکیه اردوغان در جواب این درخواست از تورکمنها خواسته بود تا  حاکمیت اقلیم کردستان را قبول کرده مسائلشان را با انها حل کنند. به همین دلیل در ان زمان عین موضع گیری را میتوان از دهان پانتورکها هم مشاهده کرد که ناگهان خطر ترور را فراموش میکنند.

بابک ازاد در مقاله بالا مینویسد:

 اگر کرکوک در بخش کرد نشین قرار نمی گرفت و به تصرف داعش می آمد به احتمال زیاد نیروهای داعش دست به اعمال هولناک بر علیه ترکمنها می زدند حضور شبه نظامیان کرد در کرکوک به طور موقتی هم که باشد مانع اینکار شده است به این دلیل است که ترکیه بر عکس سال ۲۰۰۳، اینبار مانع حضور نیروهای نظامی کرد در کرکوک نشد

 

اما همین پانتورکها در کوبانی ناگهان به یاد ترور در اذربایجان غربی می افتند که برای کسانی که اخبار پانتورکها و تناقضات انها را پیگیری میکنند خنده دار و مسخره است.    

پانتورکهای ایران قصد دارند تا با از دست رفته نشان دادن اذربایجان غربی توجه افکار عمومی را از روی خود به سمت موضوعات دیگر منحرف کنند تا ضعف عمیق ایدولوژیک و بی برنامه گی خود را پنهان کنند. و اگرنه مشکلی با ترور ندارند. و حتی به جرات میتوانم بگویم اگر ترور نبود موضوع دیگری برای مطرح کردن نداشتند.

 

چپهای عجول و سطحی ایران هم سریع بدون کوچکترین اما و اگری حمایت کامل خود از رزمندگان پیشمرگه که 30 است قصدشان تجزیه ایران به روشهای مسلحانه است را سرلوحه تبلیغات خود قرار دادند. و در عین حال ادعای ایرانگرای هم دارند.

اما تمام دولتهای غربی خطری که  میتواند  با ارسال سلاحهای سنگین به گروههای کردی دامن صلح در خاورمیانه را بگیرد در نظر داشته به ان اشاره میکنند و به هیچ وجه حاضر نیستند سلاحهای سنگین در اختیارشان قرار دهند. حتی چپهای دیگر نقاط جهان هم هرگز همچو چپهای ایرانی سطحی رفتار نمیکنند . برای مثال خانم کریستینا بوچورلز نماینده صلح حزب چپ المان و نماینده مجلس دولت فدراتیو المان با در دست گرفتن پلاکاردی که در ان نوشته بود بمباران امریکا علیه مواضع داعش در کوبانی را متوقف کنید مقاله در همین مضمون در وب سایت خود منتشر کرد است. چکیده صحبتهای این خانم این بود که اگر ما چپ هستیم باید مخالف هر گونه دخالت ناتو و امریکا در عراق باشیم نه اینکه از انها برای دخالت دعوت کنیم او در ادامه مینویسد بمباران داعش به دست امریکا در هفته اول باعث کشته شدن 22 نفر غیر نظامی شده و هیچگونه نفعی در کنترل داعش نداشته است.

او ادامه میدهد که کمک دولت المان باید برای مبارزه کردها و مستقیما به خود انها داده شود نه توسط امریکا زیرا کمک امریکا به کردها باعث خواهد شد تا انها تبدیل به عروسک خیمه شب بازی دولتهای غربی شوند. بعد از این اقدام کردها صفحه های در فیسبوک بر علیه خانم کریستینا بوچرلز ساختند  که روی عکسشان ضربدر قرمز کشیده شده بود.

 

http://odatv.com/n.php?n=sosyal-medyayi-karistiran-pankart-1210141200

 

http://christinebuchholz.de/2014/10/10/solidaritaet-mit-dem-widerstand-in-kobane-nein-zum-us-bombardement/

 

 

 

مقایسه کنید چپ المان را با چپ ایران که کم مانده برای نیروهای ناتو کارت دعوت هم بفرستند.

 

حقیقت این است که اگر بخواهیم انسانی و عاقلانه فکر کنیم.نه میتوان تروریست بودن پ.ک.ک و پیشمرگه کرد را که یا عضو پ.ک.ک هستند و یا از ان منشعب شده اند و خطری که اینها میتوانند برای استقرار صلح در خاورمیانه داشته باشند را نادیده گرفت  و نه میتوان مبارزه امروز دولت مرکزی عراق ، ارتش و سپاه پاسداران ایران ، نیروهای امریکای و پیشمرگه های کرد بر علیه داعش را بی اهمیت دانست. و نه میتوان حرکت آزادی خواهی ملت کردستان را نادیده گرفت.

 

از نظر من بهترین موضع گیری انجام شده در مورد مسئله کوبانی (به گفته بعضی از دوستان از کلمه کمپانی منشعب شده است)

موضع گیری امریکای جهان خوار است. وزیر امور داخله ایلات متحده امریکا در جریان عبور غیر قانونی اعضای پ.ک.ک از مرز مکزیک به خاک امریکا اضهار نظر جالبی در مورد پ.ک.ک و کوبانی کرد که من هم دقیقا همینطور فکر میکنم. او گفت:

 

درست است که پ.ک.ک در لیست گروههای ترور امریکاست  اما به دلیل اینکه انها حافظ حکومت اقلیم کردستان هستند و در مقابل داعش مبارزه میکنند باید مورد حمایت ما قرار بگیرند.

http://www.haber7.com/amerika/haber/1209439-abdli-bakandan-ilginc-pkk-tanimlamasi

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2788286/were-isis-terrorists-crossing-mexican-border-texas-week-obama-administration-denies-claim-sources-say-four-fighters-caught.html

 

در اینجا وزیر امور داخلی امریکا نه از پ.ک.ک چهره انسانی مدافع حقوق بشری ساخته است و نه تروریست بودن ان را انکار کرده و نه کمک به انها را رد کرده است. این موضعی است که ما هم باید ان را در پیش بگیریم.  

 

آذرگون 2014.17.10

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.