رفتن به محتوای اصلی

تفسیری برسخنان اخضر ابراهیمی در لندن
16.10.2014 - 04:22

دیروز آقای لخضر ابراهیمی آمده بود چاتم هاوس در لندن و در باره سوریه و وضعیت منطقه صحبت می کرد. من هم رفته بودم. محورهای عمده تحلیل او چنین بود
۱- سرنگونی دولت اسد - به معنای فروپاشیدن ارتش و دستگاه اداری، یعنی به همان شکل که در عراق رخ داد، نه صلح می آفریند و نه ممکن است. او تاکید کرد که حکومت سوریه هیچ لحظه ای، حتی در سخت ترین روزهای سال ۲۰۱۲ هم یقین کامل داشته است که در برابر فشارها قدرت مقاومت دارد. اسد به ضعف ها و مشکلات مخالفان اشراف کامل داشت. 
۲- نفوذ ایران در دمشق از روسیه بیشتر و در بغداد از امریکا بیشتر است. خیلی ها این واقعیت را انکار می کنند و یا حس می کنند اما نمی خواهند باور کنند. برخی ها می خواهند بدون مشارکت ایران بحران سوریه را حل و فصل کنند. این نظریه خنده دار است. 
۳- اسد نمایندگی چیزی نزدیک به نیمی از مردم را دارد و نیمی دیگر علیه او هستند. هیچ طرف قادر به حذف طرف دیگر نیست. در وجه خارجی ایران و حزب الله پشت اسد و عربستان و ترکیه و قطر پشت مخالفین هستند. غرب و روسیه هم از دورتر و کم اثرتر. در میان این عوامل موثر تنها لاوروف کری حاضر به همکاری و تلاش برای صلح هستند. اما این دو تعیین کننده نیستند. بقیه نیروها - چه در داخل سوریه و چه در منطقه - هیچ کس «طرح صلح ندارد. همه فعلا نقشه جنگ طراحی می کنند.» بنا براین فعلا بحران ادامه خواهد یافت. 
۴- وضعیت منطقه خاورمیانه و شمال افریقا هنوز به سمت بحرانی تر شدن می رود. هنوز همه مشغول طراحی نقشه های جنگی و شکست طرف مقابل اند. هیچ کس نقشه صلح طراحی نمی کند. هنوز روزهای بدتر در پیش روست. البته دنیا حکومت داعش را تحمل نخواهد کرد و این دولت قطعا نگون می شود. اما سرنگونی داعش به معنای بازگشت صلح نیست. 
۵- از اول هم پیدا بود که جنگ در سوریه داخلی نمی ماند و نشت می کند. جنگ در سوریه نمی تواند در مرزهای سوریه محدود بماند و نخواهد ماند. این جنگ پای قدرت های منطقه ای را به درون خود می کشد و همین حالا کشیده است. همین حالا پای ایران، ترکیه، عراق، سعودی، قطر به میان کشیده شده. این جنگ بین عرب های سنی و علویان نیست. جنگ داخلی سوریه عرب های سنی، قدرت های شیعی، کُردها و تُرک ها را با همدیگر درگیر می کند و سراسر منطقه از شمال افریقا تا خاورمیانه، تا افغانستان و پاکستان را درگیر می کند. البته هر کشور وضعیت خاص خود را دارد و باید جداگانه بررسی شود. 
۶- 

۶- کشاکش شیعه و سنی مساله ی ریشه ای منطقه نیست. این وضعیت بیشتر ناشی از تهاجم امریکا به عراق و تغییر توازن نیرو بین شیعه و سنی است که در اثر این مداخله درست شده.

از قبل هم می دانستم که بین تحلیل او از وضعیت منطقه و چشم اندازها با دریافت های من از روندهای سیاسی همخوانی ها گسترده است. نظریات او در ۵ مورد اول واقع گرایانه و منصفانه است. فقط این حرف که شکاف میان شیعه و سنی ناشی از تهاجم امریکاست به نظرم جای حرف دارد. در باره این نکته در یادداشت دیگری توضیح خواهم داد.

 

ابراهیمی: ایران باید بخشی از راه حل مقابله با گروه دولت اسلامی باشد

Missing media item.

اخضر ابراهیمی، که پیشتر نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه بود، گفته است که لازم است ایران بخشی از هر اقدام سیاسی و نظامی در جهت جلوگیری از پیشروی نیروهای دولت اسلامی - داعش - در عراق و سوریه باشد.

آقای ابراهیمی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که نفوذ ایران در عراق بیشتر از آمریکاست و برای بحران سوریه و عراق باید یک راه حل منطقه‌ای یافت شود.

وی افزوده است که در ماه آوریل سال جاری به شورای امنیت سازمان ملل در مورد تهدیدی که داعش متوجه عراق خواهد کرد هشدار داد اما به هشدار او توجهی نشد.

آقای ابراهیمی که به عنوان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در صدد خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه بود در ماه مه سال جاری از این سمت کناره گرفت.

با تصرف برخی شهرهای بزرگ عراق توسط داعش در تابستان سال جاری، مقابله با پیشروی این گروه به یک موضوع بین‌المللی تبدیل شد و همزمان با تلاش برای جلب حمایت جهانی در این مورد، موقعیت ایران در اقدام بین‌المللی در این زمینه مورد بحث قرار گرفت. ایالات متحده در جریان تلاش برای تشکیل یک ائتلاف سیاسی و نظامی بین‌المللی برای مقابله با داعش، مشارکت ایران در عملیات نظامی را مردود دانست.

این اظهارات خشم مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخت و از جمله، رهبر جمهوری اسلامی گفت که دولت آمریکا درخواست کرده بود ایران در اقدام علیه داعش همکاری کند ولی جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرد. مقامات آمریکایی بعدا توضیح دادند که خواستار همکاری ایران و همه کشورهای جهان در اقدام بین‌المللی علیه داعش هستند اما این همکاری لزوما شامل مشارکت در عملیات نظامی نمی‌شود.

برخی ناظران گفته‌اند که شرکت علنی ایران در عملیات نظامی علیه داعش می‌توانست از جهات مختلف مشکل آفرین باشد. در حریان بحران سیاسی و جنگ داخلی سوریه، ایران از دولت آن کشور حمایت کرده در حالیکه تسلط اقلیت علوی تبار بر حکومت سوریه از جمله عواملی معرفی شده که باعث شد گروه داعش بتواند اعتراضات سیاسی آن کشور را به یک جنگ فرقه‌ای تبدیل کند.

در عراق نیز، گفته شده است که سیاست‌های تبعیض آمیز و فساد گسترده دولت سابق به رهبری شیعیان در آن کشور زمینه ساز قدرت گرفتن داعش شد. با توجه به تاکید داعش بر حمایت از حقوق مسلمانان سنی، این نگرانی هم وجود داشته که مشارکت نظامی ایران خوراک تبلیغاتی مناسبی را در اختیار این گروه قرار دهد تا از این طریق، به جذب نیرو بپردازد.

اظهارات آقای ابراهیمی در این مورد که ایران باید بخشی از راه حل بحران کنونی باشد در حالی انتشار می یابد که چند روز پیش، وزیر خارجه عربستان سعودی، با متهم کردن ایران به "اشغال نظامی" عراق و سوریه، گفت که ایران "بخشی از مشکل" منطقه است. پیش از آن نیز دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه ای اظهار داشته بود که در گفتگو پیرامون بحران سوریه، به وزیر خارجه ایران گفته است "شما هم بخشی از مشکل هستید و هم بخشی از راه حل."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
فیس بوک

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.