رفتن به محتوای اصلی

ایران باید به روابط سیاسی و اقتصادی خود با ترکیه پایان دهد
11.10.2014 - 12:27

هدف از این نوشتار از آغاز تا پایان، فقط بیان این جملهءِ فراگیر و اساسی است، که ایران باید به روابط سیاسی و اقتصادی خود با ترکیه پایان دهد. دلایل، فاکتورها و پارامترهای بسیار: تاریخی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و استراتزیک کوتاه و درازمدّت که از گذشته تا به امروز بر علیه منافع و امنیّت ملّی ایرانیان از هر قوم و قبیله عمل کرده است برای پایان بخشیدن به این روابط وجود دارند. من فقط بر یک فاکتور دیروز و امروز حکومتهای ترکیه و امروز سپاه حکومت اسلامی در سوریه و عراق (داعش) انگشت میگذارم که هر دو متحد و همسو میگویند، چون کُردها ایرانی هستند و زبان آنها هم گویش و لهجه ای از زبان فارسی است پس باید زبان آنها ممنوع، و سرکوب، تحقیر، کشتار، و دربدری آنها در دستور کار  هماهنگِ پان تُرکیسم و پان عربیسم قرار گیرد.

● اگر دیگر سرزمینی بنام "ایران" هست و ملّتی بنام ایرانی بر روی کرهءِ زمین زنده است و در بین حکومتها و دولتهای جهان پیرامونی حکومتی ایرانی وجود دارد که سیاست درونی و سیاست خارجی خود را بر اساس منافع ملّی و امنیّت ملّی ایرانیان تنظیم میکند، باید به پشتیبانی از هم تباران ایرانی کُرد در جهان، در خاورمیانه، در ترکیه، در عراق، در سوریه، در قفقاز، بپا خیزد، به نشانهءِ اعتراض به عملکرد و سیاست ورزی کفتار صفت و بیشرمانهءِ حکومت ترکیه، هرچه زودتر به روابط سیاسی و اقتصادی خود با این حکومت اسلامگرا و داعشی پایانی بخشد.

● سپاه حکومت اسلامی که امروز در کوبانی در سوریه، در عراق، در ترکیه در صدد پاکسازی اِتنیکی مّلت کُرد هست، ادامهءِ همان خلافت اسلامی اعراب در قرن هفتم بعد از میلاد و  در ادامهءِ آن خلافت اسلامی و سلطانی عثمانیان از قرن 14 تا اوایل قرن 20 در آسیای کوچک (ترکیه امروز)، در خاورمیانه، در شمال آفریقا، و در بالکان، و نوع شیعه گری آن، صفویان تُرک و قاجار در ایران بوده است.

● دین اسلام که در حقیقت وجود و جوهر شکل گیریِ آن با اهداف سیاسی و اقتصادی و در روابط اجتماعیِ خود، یک سیستم حکومتی و خلیفه گری است، از گذشته تا به امروز، تمام مردمانی که بردگیِ این دستگاهِ خلیفه گری عربی و تُرکی را نپذیرفته و نمی پذیرند را سرکوب، نابود و تحقیر کرده است.

● ایرانیان از هر قوم قبیله در منطقه، یکی از آن دسته مردمانی هستند که از آغاز تا به امروز بر علیهِ پان اسلامیسم دستگاهِ خلیفه گریِ مردمانِ عرب و تُرک مقاومت کرده و میکند، و در این راه قربانیان بسیاری را داده و جور و ستم هایِ گوناگونی را متحمّل شده است.

بعد از انقلاب داعشی اسلامی 57 در ایران، اکنون نوبت هم تباران ما در سوریه، در عراق و در ترکیه است که در محاصرهء سپاه اسلام و ارتش حکومت فاشیست ترکیه قرار گرفته است. کوبانی امروز، سنگر آزادیخواهان و قلب و فریاد بلند پروسهء دمکراسی در خاورمیانه و خاور نزدیک است، کوبانی پیش درآمدِ اندیشهءِ مدرنیته، راسیونال، سکولاریسم در مقابل سنت گرایی دینی پسامدرن قومی و عشیره ای خون آشام است. کوبانی جرقهء تازه ای در شعله ور شدن عصر روشنگری در منطقه، خورشید سپیده دمانِ دیگر ایرانی است که در حال بر آمدن میباشد.

● نسخه و یا تئوری که امروز بر اساس آن سپاه اسلام با پشتیبانان نهان و آشکار خود ملّت کُرد را در خاورمیانه و در کوبانی مورد هجوم قرار داده است، بُردار برآیند از دو اندیشه و تفکر امّا همسو در یک جبههءِ متحّد میباشد که پیوسته رقیب و در عرصه ای فراگیر ضد ایرانی و طبیعی است که ضدِ کُرد بوده و خواهد بود :

 1-  موضوع پان اسلامیسم مردمان عرب و تُرک که با تئوری و ابزار دین اسلام هویّت ملّی خود را نوشتند و با شعار رواج و گسترش دین اسلام سرزمینهای مردمان دیگر را تسخیر کرده اند و میکنند. به عبارتی دیگر شکل گیری هویّت این دو قوم و شروع تمدن سازی آنها بر اساس نرمهای معمول مانند سایر مردمان دیگر نبوده و نیست و با پروسه های دمکراسی سازگاری  نداشته و ندارد و تنها ادامهء حیات خود را در خشونت و با پاکسازی قومی و تضعیف دیگر مردمان می بیند.  چنانکه فاشیسم و ناریسیم در اروپا هم هر گز با دمکراسی و حقوق بشر کنار نیامد و نخواهد آمد.

 

 

امروز ماهیّت تخریبیِ دین اسلام و عقب ماندگی آن در طول تاریخ که همان سیستم خلیفه گری دیروز و امروز بوده بر همگان روشن گشته و این دین با ساختار خلیفه گری خود در اشکال رنگارنگِ سیاسی، روندِ اضمحلال و بی مصرفی خود را در منطقه در پیش گرفته، در مقابل به بیداری و جنبش دمکراتیکِ مردمان تحت ستم این دین و حکومتهای برخاسته از آن در خاورمیانه دامن زده است و میرود که ملّت 40 میلیونی کُرد دولتِ مستقل و ملّی خود را با مرزهای معیّن، در خاورمیانه مشخص کند،

 امّا حکومت ترکیه و پان عربیسم بهر قیمتی حاضر به استقلال ملّت کُرد نبوده و نیست و حاضر به واگذار کردن سرزمینهای ملّت کُرد به خودِ آنها نیستند، سپاه اسلام دولتِ اسلامی در عراق و سوریهءِ امروز که کودکان کُرد را سر میبُرند و زنان و دختران را به اسارت میگیرند، دست پنهان حکومت ترکیه و پان عربیسم و نوک هرم سیاست ورزی پان تُرک و پان عرب میباشد که هر ساعت بر آن پرده برداری بیشتری میشود.

2- کشتار ملّت کُرد در منطقه، بویژه در کوبانی در شمال سوریه، در عراق، و در ترکیه ریشه در فروپاشی عثماینان در پایان جنگ جهانی اوّل و برپایی حکومت ناسیونالیستی رادیکال در ترکیه دارد.

ملّت کُرد در دوران عثمانیان  استقلال نسبی داشتند و پس از فروپاشی عثمانیان از کشورهای پیروز در جنگ درخواست تشکیل حکومت ملّی خود را مطرح کردند، که متأسفانه با این درخواست ملّت کُرد موافقت نشد، امّا در قرارداد سور Vertrag von Sevres  بعد از جنگ در سال 1920 میلادی با شرکت بریتانیا، فرانسه، و روسیه به ملّت کُرد قول داده شده که حکومت خودگردان کُردی در بخشهای شرقی «آناتولی ایجاد خواهد شد. از آنزمان تا به امروز حکومتی و استقلالی به کُردها تعلق نگرفته، و تازه وجود 20 میلیون ملّت کُرد در ترکیه انکار شده و میشود و اصولأ کُرد بودن در ترکیه جرم محسوب میشود.

از سال 1984 میلادی در جنگ بین ارتش ترکیه و حزب کارگر پ .ک.ک بیش از 40 هزار کشته 3500 روستا و شهرک بوسیلهءِ ارتش ترکیه خراب و نزدیک به 3 میلیون آوارهء ملّت کُرد را نتیجه داده است.

● عملکرد غیر انسانی حکومت و ارتش ترکیه در مقابل کوبانی نشان داد که هر گونه پیشنهاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز از سویِ حکومت و ارتش ترکیه به ملّت کُرد، کاملآ بی اساس و تاکتیکی فقط برای هموار کردن زمینه ای مساعد برای نابودی کامل و پاکسازی قومی و اِتنیکی  و یا حداقل تضعیف و به زانو در آوردن و تحقیر ملّت کُرد است، که اکنون کوبانی فرصت مناسبی برای حکومت و  ارتش ترکیه است.

● ترکیه از خودگردانی سه ایالت کُرد نشین در شمال سوریه بشدت نگران است که این خودمحتاری به جغرافیای زیستی  ملّت کُرد 20 میلیونی در ترکیه هم انتقال پیدا کند، آنگاه با پیوند سه قطبی منطقهء خودمختار در کردستان شمال عراق، خود مختار در ترکیه و در شمال سوریه عملأ وجود حکومتی بنام ترکیه را به چالش خواهد کشاند.

ترکیه  جنبش ملّت کُرد و پ.ک.ک را خیلی خطرناکتر از سپاه داعش می بیند، ترکیه همسایگی، حکومت اسلامی و سپاه (داعش) را بر هم مرز بودن و در همسایگی با کودکان و زنان و ملّتِ کُرد  را ترجیح میدهد و در این خیال است که با وجودِ حکومتِ اسلامی داعش، بین ملّت کُرد در سوریه و در ترکیه دیواری بسازد و روابط آنها را قطع کند.

● امّا نگرانی عمیق و وحشتی که حکومت ترکیه از خودمختاری ملّت کُرد در شمال سوریه و در ترکیه دارد، همانا گسترش چغرافیای زیستی ملّت کُرد تا به ساحلهای دریای میانه و به بندر آدانا  و به بندر جیحان در دریای میانه است. ترکیه با از دست دادن کنترل بر بنادر اقتصادی و گردش ترانسپورت انرژی به جهان صنعتی و غرب و اروپا،  آنگاه اقتصاد این کشور  فلج و تمامی ساختارهای آن بهم خواهد ریخت و ارزش و اعتبار خود را در جهان غرب و صنعتی  و در ناتو از دست خواهد داد. زیرا در آنصورت لوله هایِ حاملِ مواد انرژی عراق و کردستان عراق، و قفقاز و حوزهء دریای خزر فقط از سرزمینهای زیستی و تحت کنترل ملّت کُرد به دریای میانه و از آنجا تحت کنترل ملّت کُرد به اروپا و به بندر رتردام هلند و به آنتلانتیک روانه خواهد شد.

● امروز در تمامی رسانه های بین المللی عملکرد و سیاست ورزی حکومت و ارتش ترکیه مورد نفرت جهانی قرار گرفته است. افکار عمومی و کارشناسان جامعهءِ آلمانی، همچنین سیاستمداران زن و مرد طراز اوّل این کشور در شبکه های تلویزیونی 1و 2  رسمی آلمان، عملأ و رسا و بلند عملکرد و منش حکومت و ارتش ترکیه را در برابر ملّت کُرد کثیف، پست، و بیشرمانه  (dreckig, schmutzig, unverschämt)معرفی میکنند و از حکومت وقت میخواهند که موشکهای ضد هوایی آلمان (ناتو) که برای محافظت از ترکیه در مرز بین سوریه و ترکیه است را به آلمان باز گردانند، حتّی موضوع عضویّت ترکیه در ناتو مورد بحث قرار گرفته است. چرا که پشتیبانی از صلح و همزیستی مسالمیت آمیز در جهان از پاراگرافهای اصلی تآسیس ناتو میباشد، ولی اکنون ترکیه خود عامل جنگ افروزی و خونریزی است.

● در افکار عمومی شهروندانِ آلمانی مردمان تُرک تبار مهاجر به آلمان جایگاه خوبی ندارند و به عنوان یک مشکل اساسی و موازی سازی فرهنگی شناخته شده است، بویژه برنامهء سیاسی حکومت ترکیه یعنی مسجد سازی روزافزون و ترویج اسلامگرایی مردم آلمان را بسیار حساس کرده است، که اکنون عملکرد ترکیه در منطقه، این موضوع را دوباره برجسته کرده و میکند، همصدایی با اعتراض با مردم آلمان در رابطه با سیاست مسجد سازی حکومت ترکیه در آلمان، ضربهءِ بسیار سنگینی بر ترکیه وارد خواهد کرد.

● سیاست مداران ،کارشناسان، و خبرنگاران خارجی که در منطقه بوده اند و از نزدیک مسائل را بدقّت ارزیابی و مشاهده کرده اند، گزارش میدهند که ارتش ترکیه مرزهای خود را بر روی جنگجویان کُرد بسته و نمیگذارند که آنها به یاری هم تباران خود در کوبانی بروند و از هر گونه انتقال مهمات جنگی و تسلیحات جنگی به کوبانی جلوگیری، امّا 10 کیلومتر آنطرف تر، اعضای سپاه اسلام (داعش) براحتی از مرز ترکیه آمد و رفت دارند، با نظارت ارتش ترکیه تسلیحات نظامی به جبهه داعش انتقال میدهند، زخمی های سپاه داعش در بیمارستانهای ترکیه درمان و نگهداری و بستری، داعش در ترکیه آزاد هستند دفاتر نمایندگی باز کرده اند و در پارکهای شهرهای بزرگ ترکیه سپاه اسلام (داعش) نماز جماعت بر پا میکنند و گردهمایی های مختلفی را سامان میدهند.

 

 

●با تجربه از قرن گذشته هر چه از سوی حکومت و ارتش ترکیه و از سوی پان عربیسم چه سکولار و چه اسلامی آن بر ملّت کُرد روا شود، جای شگفتی نیست، بحث ما در اینجا شفافیّت بخشیدن به نقش و تأثیر گذاری نظام جمهوری اسلامی تهران در حملهء اسلامگرایان سپاه داعش تحت هدایت حکومت ترکیه و پان عربیسم به ملّت کُرد در سوریه و در عراق میباشد.

در مقالهء : "انقلاب اسلامی 57، بر اساس برنامه های "اخوان المسلمین" مصر بود" مناسبت انقلاب اسلامی 57 را با اخوان المسلمین که سپاه اسلام امروزی جایگزین آن شده است پرداختم.

● سیاست خارجی  نظام جمهوری اسلامی از آغاز تا به امروز، سر کوب درونی به شیوهءِ داعش شیعه گری ملّت ایران بوده، منزوی کردن ایران در سطح جهانی، قطع روابط ایران با غرب، و جهان دمکراتیک، در مقابل برقراری روابط با سه رقیب و با سه جبههءِ دشمنان ایرانیان: همان پان عربیسم، پان تُرکیسم، و روسیهءِ تزاری بوده است. سیاست خارجی نظام اسلامی فقط و فقط تقویت جبههء پان ترکیسم و پان عربیسم و تحقیر و تضعیف ایران و ایرانی است. گروههای ترویستی اسلامگرای ضد ایرانی در جهان و در کشورهای عربی را تقویّت و سرمایه گذاری کرده است.

● نظام جمهوری اسلامی به رهبری علی خامنه ای تُرک تبار ناسیونالیسم ایرانی را نابود و فرهنگ، عربی، تُرکی، و داعشی را جایگزین کرده است، سرمایه های ملّی ایران را به ترکیه سرازیر کرد، بازار اقتصاد ایران را کلأ  در اختیار حکومت فاشیست و داعشی ترکیه گذاشت، ترکیه را برای ایرانیان به نیویوک، برلین، فرانکفورت، تگزاس، پاریس، لندن تبدیل کرد، نظام جمهوری اسلامی تبلیغی برای مقبره های اعراب در مکه و مدینه و کربلا و بصره و در سوریه بوده است، تقویّت و برجسته کردن عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزهء خلیج فارس بوده است. و اکنون کشور و حکومت ترکیه و پان عربیسم با سرمایه های ملّی ایرانیان بوسیلهءِ سپاه داعش هم تباران ایرانی ما را در عراق، در سوریه، در کوبانی مورد کشت و کشتار قرار داده است.

● نظام جمهوری اسلامی حتّی آن توان را ندارد که از سیاست خارجی خود در مقابل ترکیه دفاع کند، ترکیه درصدد برکناری بشار اسد هست، و نظام اسلامی سالهاست که از بشار اسد پشتیبانی کرد و سرمایه های کلان ایران را در این راه بر باد داده است، ضربات سنگین سیاسی و اقتصادی منطقه ای و فرا منطقه ای بر ایران وارد آورده است. پس این روابط دوستی همه جانبهءِ نظام اسلامی تهران با ترکیه بر چه اساسی هست ؟،

سپاه اسلام (سپاه داعش) بعد از پیروزی بر کوبانی بر بشار اسد هم پیروز خواهد شد، و پس از شکست جبههء ملّت کُرد، نوبت ایران هم خواهد رسید، و حکومت ترکیه پشتیبان اوّل و آخر سپاه داعش هست، پس همکاری و راوابط حسنهءِ تهران و آنکارا بر چه پایه ای است ؟

● سپاه داعش سنّی هستند و حکومت اسلامی تهران شیعه، پس چرا نظام جمهوری اسلامی حتّی از عقیده و ایدئولوژی خود  که نزدیک به 40 سال شعار آنرا میدهد دفاع نمیکند، و فقط نظاره گر و جاده هموار کن ترکیه و پان ترکیسم هست ؟.

● گرچه از نظام جمهوری اسلامی تهران تحت فرماندهی علی خامنه ای تُرک تبار و از حسن روحانی سمنانی نباید انتظاری در حمایت از ملّت کُرد داشت، امّا این حکومت مافیایی و قاجاری امروز خود را نمایندهءِ سرزمین و همهء ملّت ایران میداند. برای اینکه این را ثابت کند که نظام جمهوری اسلامی داعشی نیست، و نمایندهءِ پان ترکیسم و پان عربیسم در ایران نیست و ترکیه و عربستان سعودی برای آن تعیین تکلیف نمیکنند، باید در اسرع وقت به روابط سیاسی و اقتصادی و به همهء روابط و همکاریهای دیگر با ترکیه پایانی قطعی دهد، کالاهای ترکیه باید در ایران تحریم و بایکوت شوند.

● اگر نظام جمهوری اسلامی تهران، داعشی و نمایندهء پان ترکیسم و پان عربیسم نیست، که سرزمین ایران را به تصر ف خود در آورده  و ایرانیان را در چهار چوب جغرافیای سیاسی و در خانهء خود زندانی و دست و پا بسته به اسارت نگرفته است، تا براحتی حکومت ترکیه، پان عربیسم پان اسلامیسم ملّت کُرد این هم تباران ایرانی ما را پاکسازی قومی کنند و به اسارت خود در نیاورند، باید هرچه زودتر در عرصهء جهانی با ملّت کُرد اعلام همبستگی و همکاری و پشتیبانی همه جانبه را با ملّت کُرد در پیش گیرد، و در اسرع وقت به همهءِ روابط خود با ترکیه و با پان عربیسم پایان دهد.

 "هر جا کُرد هست آنجا ایران است" و ملّت ایران باید بداند، شکست کُردها در هر سنگری شکست همهءِ ایرانیان هست، و امروز حمایت فراگیر همهء ایرانیان، بویژه ناحیّهء زاگرس از شمال تا خلیج فارس از ضرورتهای تاریخی است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ناصر کرمی
آرشیو نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.