رفتن به محتوای اصلی

دولت اردوغان به بهانه داعش می خواهد به سوریه لشکر بکشد
02.10.2014 - 11:35

قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق گفت؛ حزب حاکم عدالت و توسعه از داعش حمایت می کند و افزود: برای مقابله با داعش نخست باید از داخل ترکیه شروع کرد. اگر مقامات حزب عدالت و توسعه واقعا می خواهند با داعش مقابله کنند باید نخست مانع فعالیت های داعش در خاک خود شوند که البته این کار را نخواهند کرد چون از داعش حمایت می کنند. آنها از یک گروه تروریستی حمایت می کنند و همه دنیا این را می داند . در تمامی رسانه های دنیا این مساله انعکاس یافته است.

قلیچدار اوغلو در ادامه تصریح کرد: ما مخالف درگیر کردن سربازان ترکیه در  باتلاق خاورمیانه هستیم. ما خود از زبان اردوغان بارها شنیده ایم که خاورمیانه را به باتلاق تشبیه کرده است، حالا می خواهند از مجلس مجوز وارد کردن سربازان ارتش ترکیه در این باتلاق را بگیرند. ما با این کار مخالفیم."

قلیچدار اوغلو با اشاره به اینکه سخنان و سیاست های دولت اردوغان در قبال سوریه غیر قانونی و مغایر با عرف و حقوق بین الملل است ، گفت: اردوغان و داوود اوغلو بارها گفته اند دولت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است.شما به چه حقی این حرف را می زنید ومی خواهید نظام حاکم بر یک کشور مستقل عضو سازمان ملل را تغییر دهید؟ مگر آقای اردوغان و داوود اوغلو نمی دانند سوریه عضوی از سازمان ملل است و در این سازمان نماینده دارد! پس چگونه به خودشان اجازه می دهند در امور یک کشور دیگر عضو سازمان ملل دخالت کرده و حکومت آن را غیر مشروع اعلام کنند و سیاست تغییر رژیم را در قبال آن در پیش گیرند!

رهبر مخالفان حکومت ترکیه افزود: ترکیه را تبدیل به پل ارتباطی داعش با جهان خارج کرده اند و گزارش های مربوط به همکاری و حمایت دولت ترکیه از این گروه تروریستی بارها در رسانه های جهان منتشر شده است. شما اگر واقعا می خواهید با داعش مقابله کنید راه آن مشخص است . باید نخست پایگاه های داعش را در ترکیه از بین ببرید. باید نگذارید داعش از طریق خاک ترکیه نیرو جذب کرده و تجارت کند.

گفتنی است مجلس ترکیه قرار است روز پنج شنبه درباره لایحه مجوز نظامی اقدامات نظامی احتمالی ترکیه در قبال داعش رای گیری کند. همچنین روز گذشته صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی صلح و دموکراسی پس از دیدار با داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه گفت : "آقای نخست وزیر اعلام کرد این لایحه به معنای وارد کردن ارتش ترکیه در جنگ نیست، اما ما به این لایحه رای منفی خواهیم داد." پیش بینی می شد  با توجه به بحرانی بودن اوضاع برخی مناطق کرد نشین شمال عراق در اثر حملات داعش ، حزب کردی صلح و دموکراسی  به این لایحه رای مثبت دهد اما با سخنان روز گذشته دبیر کل این حزب، مشخص شد که کردها نیز به این لایحه دید مثبت ندارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.