رفتن به محتوای اصلی

احتمال قریب الوقوع اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد
01.10.2014 - 18:16

به گزارش منابع موثق، چهار زندانی سیاسی کُرد به نام های مصطفی سلیمی، بختیار معماری، سیروان نژاوی و محمد عبدالهی در آستانه اعدام قرار گرفته اند.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، این چهار زندانی زندانی سیاسی کُرد که حکم اعدام آنها از سوی دیوان عالی تایید و به دایره اجرای احکام فرستاده شده و خطر جدی اجرای حکم اعدام آنها وجود دارد. همچنین این چهار زندانی سیاسی کُرد بارها از سوی مقامات امنیتی تهدید به اجرای حکم اعدام شده است.
یک منبع موثق از دادگستری استان کردستان به کمپین گفت" که به احتمال مقرون به یقین، حکم اعدام این چند زندانی سیاسی در روزها و یا شاید هفته های آینده ، به منظور سرکوب شدید و با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت در سراسر ایران و بخصوص در کردستان، اجرا می شود."

سیروان نژاوی در تاریخ ۱۴ تیر ۱٣۹۰، در شهر کرج بازداشت ونامبرده پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد.
این حکم در تاریخ ۲۳ فرودین ۱٣۹۱، در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا صادر شد. او بدون اجازه دفاع در جلسه دادگاه و بدون داشتن وکیل تعیینی، به اعدام محکوم شد. این حکم نهایتا در شعبه ٣۱ دیوان عالی کشور، تائید و به وکیل این زندانی سیاسی ابلاغ شد. وی در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می برد. و هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام وی وجود دارد.

بختیار معماری، ٣٥ ساله و اهل شهرستان مریوان است. وی در تاریخ ١٣ مرداد ماه سال ١٣٨٩ از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات مریوان دستگیر گردید. آقای معماری یک روز پس از بازداشت به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد و سه ماه در این بازداشتگاه تحت بازجویی قرار داشته است.
جلسات دادگاهی این زندانی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شده و در نهایت دادگاه کیفری استان کردستان در ۲۹ دی‌ماه ١٣٩٠، به اتهام قتل و همچنین شکایت خانواده مقتولین، برای وی حکم قصاص صادر کرد.
دادگاه انقلاب شهر مریوان به ریاست قاضی لطفی نیز به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، برای وی حکم اعدام صادر کرد. حکم یاد شده در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ١٣٩١، به صورت رسمی در زندان سنندج به وی ابلاغ شده است. که مدتی پیش حکم اعدام وی از سوی دیوان عالی کشور تایید و خطر اجرای حکم اعدامش قریب الوقوع می باشد. یکی از اعضای خانواده این زندانی سیاسی به کمپین گفت که قرار است حکم اعدام وی اجرا شود و حکم اجرای اعدام نامبرده از دیوان عالی کشور به استان فرستاده شده و خطر اجرای حکم اعدام هر لحظه وی را تهدید می کند.
پیشتر کمپین با استناد به دفاعیه بختیار معماری گزارش کرده بود که "دادگاه بدون ارائه شاهد و تنها بر اساس اقرار و اعترافات متهم در زمان بازجویی در وزارت اطلاعات، اقدام به انتساب این اتهامات به موکل وی نموده است و موکل او در همه مراحل دادرسی تمام اتهامات را رد کرده و اقرارات انجام شده در مراحل تحقیقات اولیه تحت فشار بازجویان بوده است."
بر اساس این دفاعیه بختیار معماری در جلسه دادگاه با نشان دادن "آثار ضرب و شتم، محل شکستگی پاشنه و قوزک پای چپ و فک و وجود عفونت های داخلی" از تحت شکنجه قرار گرفتن در دوران بازجویی ها خبر داده بوده است. بختیار معماری هم اکنون در زندان مرکزی سنندج به سر می برد.

مصطفی سلیمی، متاهل و ساکن شهر سقز در مورخ ۱۶ فروردین ۱٣٨۲، در شهر نهاوند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بعد از انتقال به بازداشتگاه آگاهی شهر سقز و پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی و تفهیم اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کُردی از سوی قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر سقز به ریاست قاضی گودینی به اعدام محکوم شد.
بعد از اعتراض او و وکلای وی به نامهای سعید شیخی و سید جمال حسامی، پرونده جهت تجدید نظر خواهی وی به شعبه ٣۱ دیوان عالی کشور ارسال، ولی حکم عینا تایید شد.
حکم اجرای اعدام این زندانی سیاسی در تاریخ ۱٨ فروردین ۱٣۹٣، به مسئولان قضایی در کردستان ابلاغ شد.
همچنین تقاضای فرجام مصطفی سلیمی در دادگاه و سپس کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه رد شد. او مدتی را در زندان رجایی شهر کرج، در تبعید سپری کرد. این شهروند کُرد سقزی یک فرزند دارد و هم اکنون با توجه به تایید حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور، با اجرای قریب الوقوع حکم اعدام در زندان مرکزی سقز به سر می برد.
مصطفی سلیمی هم اکنون در زندان شهر سقز بسر میبرد و به دلیل قطعیت حکم و ناکام ماندن تلاشها برای لغو این حکم در طول سالهای گذشته هر لحظه احتمال اجرای حکم اعدام وی وجود دارد.

محمد عبدالهی اهل شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، در ۴ فروردین ۱٣٨۹، در منزل شخصی خود بازداشت و در ٣۰ شهریورماه ۱٣۹۲، به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد، به اعدام محکوم شد. فروردین ۱٣۹٣، این حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.
یک منبع موثق و مطلع از پرونده محمد عبدالهی ، زندانی محکوم به اعدام گفت که حکم اعدام این زندانی سیاسی قطعی است و هر لحظه ممکن است به اجرا در بیاید.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، درحالی که برای دومین بار در طی هفته های گذشته، اخباری مبنی خطر اجرای حکم اعدام زندانی سیاسی محمد عبدالهی منتشر شده است، وکیل این زندانی با اظهار بی اطلاعی از شرایط فعلی او و نگرانی از امکان اجرای حکم، از پیگیری ها برای رسیدگی مجدد پرونده این زندانی خبر می دهد.
مصطفی احمدیان وکیل مدافع این زندانی سیاسی کرد در گفتگوی تلفنی به کمپین گفت" با توجه به تکمیل کلیه مراحل قانونی در روند پرونده،حکم اعدام به قوت خود باقی است و هر لحظه امکان اجرای حکم وجود دارد. وی اضافه نموند که من شخصا تقاضای رسیدگی مجدد پرونده را کرده ام. و بر این باورم که اشکالاتی در پرونده وجود و باید این حکم نقض شود.
از طرفی دیگر بنابه گزارش منابع خبری، در طی هفته های اخیر در چندین نوبت نیروهایی امنیتی در شهر مهاباد به دیدار خانواده محمد عبدالهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در منزل ایشان و همچنین تعدادی از بستگان وی در اماکنی همچون محل کار رفته و ضمن صحبت با افراد مورد اشاره ادعا کرده اند که جرم آقای عبدالهی سیاسی نیست و ایشان یک فرد بزهکار هستند، این افراد به خانواده و بستگان وی هشدار داده اند که چنانچه احتمالا حکم اعدام ایشان اجرا شد حق ندارند وی را فعال سیاسی معرفی کنند یا برای وی مراسمی برگزار کنند. این موضوع بعنوان زمینه سازی دستگاه امنیتی نگرانی ها در مورد احتمال اجرای قریب الوقوع حکم اعدام محمد عبدالهی را افزایش داده است.

گفتنی است که هم اینک ٢٠ زندانی سیاسی و مدنی کرد به اعدام محکوم شده اند این اسامی که اغلب آنها حکمشان در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور تایید شده و هر لحظه امکان اجرای حکم اعدامشان وجود دارد.
اسامی این زندانیان کرد به این شرح است:
۱. حبیب الله لطیفی ، ۲. هوشنگ رضایی ، ۳. مصطفی سلیمی ، ۴. علی احمد سلیمان ، ۵."محمد عبدالهی ، ۶. سیروان نژاوی ، ۷. ابراهیم عیسی‌پور ، ۸. رزگار (حبیب) افشاری ، ۹. علی افشاری ، ۱۰. سامان نسیم ، ۱۱. زانیار مرادی ، ۱۲. لقمان مرادی ، ۱۳. عبدالله سروریان ، ۱۴. انور رستمی ، ۱۵. بهروز آلخانی ، ۱۶. سید سامی حسینی ، ۱۷ . سید جمال محمدی ، ۱۸. بختیار معماری ، ۱۹ رضا ملازاده ، ۲۰ ، صابر مخلد موانه.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.