رفتن به محتوای اصلی

بعد از اسکاتلند، حال نوبت کاتالونها برای استقلال است
27.09.2014 - 21:08
تهیه و تنظیم:
یاسین اهوازی

اقلیم کاتالونیا در اسپانیا که از سال 1978 دارای دولت منطقه ایی و پارلمان خود است، دارای فرهنگ و لهجه خاص کاتالونی است که از نظر اقتصادی وضعیت بهتری نسبت به دیگر مناطق اسپانیا دارد، اکثریت مردم این منطقه بر حسب امارهای مختلف خواهان کشور مستقلی هستند تا از تورم و نابسامانی اقتصادی اسپانیا در امان باشند، در عین اینکه انان خود را از نظر تاریخی و فرهنگی مردمی متمایز از اسپانیولی ها تصور میکنند، رواج پول واحد یورو در اسپانیا و وضع اقتصادی سالم، این اقلیم را از دغدغه انتخاب واحد پول راحت کرده است.

شهروندان منطقه‌ کاتالونیا، روز 9 نوامبر به پای صندوق‌ها می‌روند تا درباره‌ی استقلال این خطه از اسپانیا رای دهند. دولت مرکزی که مخالف برپایی این همه ‌پرسی است، اقدامات قانونی علیه آن را در دستور کار خود قرار داده است.
آرتور مس، رئیس جمهوری منطقه خودمختار کاتالونیا لایحه برگزاری همه پرسی از شهروندان این خطه از اسپانیا را برای استقلال یا ماندن در کشور اسپانیا را امضاء کرد.
بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها آرتور مس، رئیس تشکیلات خودگردان کاتالونیا، روز شنبه 27 سپتامبرحکم اجرای همه پرسی جدایی از اسپانیا را در کاخ دولتی شهر بارسلون، مرکز کاتالونیا امضا کرد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، نمایندگان پارلمان این منطقه، روز 18 سپتامبر در پی بحثی 7 ساعته موافقت خود را با برگزاری این همه پرسی اعلام کرده بودند. قرار است شرکت ‌کنندگان در همه ‌پرسی به دو پرسش پاسخ دهند: آیا منطقه‌ کاتالونیا باید به یک کشور تبدیل شود؟ آیا کشور کاتالونیا باید کاملاً مستقل باشد؟
آرتور مس، پس از اعلام موافقت پارلمان، به خبرنگاران گفت که اکنون مایل است "نظر شهروندان" منطقه را هم بداند. او تاکید کرد که نتایج همه‌ پرسی، الزاما لازم‌الاجرا نخواهد بود.
مخالفت دولت مرکزی
دولت مرکزی اسپانیا، مخالف اجرای این همه پرسی است. ماریانو راخوی، نخست ‌وزیر این کشور،در حال بازدید از چین است، برپایی این همه پرسی را "فاقد مشروعیت لازم و مغایر با قانون اساسی" کشور دانست. قرار است روز دوشنبه 29 سپتامبر، درباره‌ چگونگی اجرای اقدامات قانونی علیه این همه‌ پرسی در نشست ویژه‌ هیات دولت بحث شود.
ماریانو راخوی، با اشاره به نتایج رای ‌گیری استقلال در اسکاتلند و وجود اختلاف میان دولت مرکزی بریتانیا و این منطقه به موافقان همه‌ پرسی در کاتالونیا هشدار داد که: "تلاش اسکاتلندی‌ها حاوی پیام بسیار قوی‌ای بود."
رفراندوم طرفداران جدایی اسکاتلند از بریتانیا که روز 18 سپتامبر برگزار شد، به شکست انجامید و در پی آن الکس سالموند، وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند از مقام خود استعفا کرد.
گرایش‌های جدایی‌ طلبانه
در سال‌های گذشته، گرایشات جدایی‌ طلبانه در کاتالونیا که در شمال شرقی اسپانیا قرار دارد، پررنگ ‌تر شده است. در ماه‌های پیش، هزاران تن از شهروندان بارسلون برای استقلال این منطقه دست به تظاهرات زدند. مردم کاتالونیا بر این باورند که در شرایط بحران‌زده‌ مالی اسپانیا و افزایش نرخ بیکاری، جدایی از این کشور به شکوفایی اقتصادی در کاتالونیا می‌انجامد.
کاتالونیا، یکی از مناطق پربار و از نظر اقتصادی موفق اسپانیا است که از سال 1978 تشکیلات مستقل سیاسی خود را دارد. این منطقه، یک پنجم اقتصاد اسپانیا را تامین می‌کند. با وجود این، دولت بارسلونا ناگزیر شد برای مقابله با بحران اقتصادی سال 2012، از دولت مرکزی وام بگیرد.
نخست وزیر اسپانیا تهدید کرده است که علیه برگزاری همه پرسی به دادگاه قانون اساسی این کشور شکایت خواهد کرد.

همه پرسی اسکاتلند برای استقلال جنب و جوشی میان همه اقلیت های جهان برای استقلال از کشورهایشان بوجود آورده است. این جنب و جوش میان اقوام ایرانی و اروپایی بیش از پیش به چشم می خورد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.