رفتن به محتوای اصلی

بزرگداشت سیمین بهبهانی در شهرداری برلین
22.09.2014 - 23:11

روز جمعه بیست و هشتم شهریور ماه 1393 مطابق با نوزدهم سپتامبر 2014، در شهر برلین آلمان، مراسمی در بزرگداشت سیمین بهبهانی، از سوی «کمیته برگزاری یادمان بزرگ بانوی شعر معاصر، ایران، سیمین بهبهانی» با همکاری «جامعه ایرانیان برلین» در سالن شهرداری شارلتنبورگ برگزار شد. این مراسم که تعداد زیادی از ایرانیان ساکن برلین در آن شرکت داشتند از ساعت هفت بعد از ظهر تا ساعت یازده شب با ارائه سه سخنرانی، شعرخوانی، ‌نمایش فیلم و اسلاید، و اجرای موسیقی برگزار شد.

این مراسم با خواندن شعری از سیمین بهبهانی توسط «بیتا ثابت»، ‌ مجری برنامه، آغاز شد. پس از خواندن شعر، نوبت به نمایش مجموعه ای از عکس های سیمین بهبهانی رسید که تهیه کننده این تصویرها، احسان جعفری از اعضای جامعه ایرانیان بود. این مجموعه عکس همراه با صدای شاعر، برای شرکت کنندگان مراسم، به نمایش گذاشته شد...

جلال سرفراز شاعر و از دوستان صمیمی سیمین بهبهانی سخنران بعدی مراسم بود. وی در سخنان خود با عنوان «شمشیر من همین شعر است» ضمن اشاره به جایگاه رفیع شعر سیمین، شجاعت او را دلیلی مکرر بر عظمت اشعار او دانست.

سپس نوبت به منصوره شجاعی فعال جنبش زنان و از نزدیکان سیمین بهبهانی رسید. این فعال حقوق زن با نمایش مجموعه عکس و اسلاید با عنوان ‌«وداع با سیمین، سلام به حضور دوباره جنبش زنان در فضای عمومی» درباره نقش و تأثیر سیمین بهبهانی در جنبش زنان، و نیز درباره چالش هایی که این اندوه ملی رویاروی زنان ایران قرار داده است سخن گفت. این مجموعه عکس و اسلاید توسط بامداد داودی تهیه شده بود.

سومین سخنران مراسم بزرگداشت سیمین بهبهانی، مسعود کریمخانی بود. کریمخانی در سخنرانی اش به سروده های سیمین بهبهانی، بویژه درباره فن شعر سیمین برای حاضران صحبت کرد.

برنامه موسیقی این مراسم در دو بخش به اجرا در آمد: بخش اول با تکخوانی حسین بهاربین در مایه دشتی آغاز شد. قسمت دوم موسیقی ساز و آواز در دستگاه ماهور بود که توسط دو تن از هنرمندان: محمود جاهد و نیما صادقی، اجرا شد.

نمایش بخش هایی از فیلم زندکی سیمین بهبهانی که توسط هوشنگ گلمکانی و ناصر زراعتی تهیه شده بود بخش پایانی برنامه بود. در این فیلم گوشه هایی از زندگی خصوصی سیمین خانم،‌ شرح شجاعت های دوران نوجوانی و جوانی اش و عاشقانه های او نمایش داده شد که تمامی حاضران را تحت تأثیر قرارداد. سرانجام، این مراسم در ساعت یازده شب به پایان رسید.

عکس ها از: احسان جعفری


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
https://www.facebook.com/FeministSchool
مدرسه فمینیستی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.