رفتن به محتوای اصلی

تحلیل ژنرال ترکیه در مورد «خاورمیانه ی بزرگ» و «کردستان»
22.09.2014 - 14:34
 
 

به گزارش خبرگزاری کردپرس، ژنرال ادیب باش اَر یکی از مهم ترین استراتژیسین های نظامی ترکیه است که قرار بود به عنوان فرمانده ی نیروی زمینی ارتش این کشور مشغول به کار شود اما او به خاطر مخالفت تلویحی با رئیس جمهور شدن عبدالله گل به شکل ناگهانی و خانه نشین شد. وی امروز در گفتگو با روزنامه ی حریت، در مورد مسائل منطقه، مبارزه با داعش و شرایط سیاسی کردهای سوریه و ترکیه اظهار نظر کرده و گفت:«رویای رسیدن به ایستگاه های پایانی خاورمیانه ی بزرگ هنوز هم در ذهن سران غرب پابرجاست. در این پروژه، کردها نیز از جایگاه ویژه ای برخوردارند و می خواهند در یک روند میان مدت، ایجاد کردستان بزرگ را مانند یک هدف استراتژیک در دستور کارخود قرار دهند. این پروژه قرار است آرام آرام با جداشدن کردهای ترکیه آغا شود و رفته رفته وارد فازهای بعدی شود. حتی اگر چیزی به نام کردستان بزرگ شکل نگیرد، باز هم ساختار خاصی شکل خواهد گرفت و در این میان مسعود بارزانی با حمایت های آمریکا و پ.ک.ک نیز با ماموریت های ویژه، دارای نقش برجسته خواهند بود و این موضوع در دراز مدت، منجر به تضمین امنیت اسراییل خواهد شد».

 ژنرال باش اَر در جای دیگری از مصاحبه ی خود با حریت می گوید:«شکی ندارم که پ.ک.ک در شمال عراق با کمک ها و حمایت های آمریکا قدرت گرفت. آمریکا مانند سابق، به منابع انرژی خاورمیانه محتاج نیست اما از این منطقه به عنوان یک بازار و میدان تجاری بزرگ استفاده می کند. من در دوران ماموریت خود در پست فرماندهی مبارزه با ترور به دنبال آن بودم که حمایت های بارزانی و طالبانی از پ.ک.ک قطع شود اما آنان همه ی نیازهای خود را تامین می کردند و بارزانی هم در این حوزه قدمی برنداشت. آمریکایی ها هم به آنها کمک کردند و بر اساس گزارش های رسمی ما که با تحلیل حساب های بانکی و موسسات بازرسی مالی اتحادیه ی اروپا به دست آورده ایم، پ.ک.ک در برخی سال ها تنها از محل ترانزیت موارد مخدر 350 میلیون یورو درآمد سالانه داشته است و این پول به خاطر سیتسم اقتصاد لیبرالی اروپا به راحتی در سیستم مالی پ.ک.ک جابه جا شده و از بهترین تجهیزات مخابراتی اروپا استفاده می کنند.»
ژنرال ادیب باش اَر دارای مدرک دکترای روابط بین الملل است و دو بار در قرارگاه های ناتو در ایتالیا و بلژیک در سمت فرماندهی فعالیت کرده و مدت ها مشاور نظامی تانسو چیللر نخست وزیر اسبق ترکیه بوده است. وی چند روز پیش کتابی با این عنوان به بازار فرستاد:«پرواز بدون بال، از یتیمی تا فرمانده شدن». کرد پرس.
Missing media item.
گزارش نشریه لوین چاپ اقلیم کردستان: 
حمله داعش و توطئه ترکیه برای حزب دموکرات کردستان عراق 
یکی از نشریات اقلیم کردستان در گزارشی اعلام کرد که حزب دموکرات کردستان عراق در طول دو سال گذشته به توصیه و تحت تأثیر ترکیه از گروه ها رادیکال سنی در عراق حمایت کرده و یک هفته قبل از اشغال موصل توسط داعش، در نشستی با حضور نمایندگان این گروه و بعثی های عراق در اردن حضور داشته است.
 
به گزارش خبرگزاری کردپرس، نشریه لوین چاپ اقلیم کردستان عراق در شماره 280 چاپ 20 سپتامبر 2014 در گزارشی تحت عنوان "کُرد بازی را باخت" به تلاش ها برای اعلام دولت مستقل کُردی از سوی مسعود بارزانی و حمله داعش به‌ اقلیم کردستان و احتمال پایان موجودیت اقلیم کردستان پرداخته است.
این نشریه اعلام کرده که گزارش خود را با تکیه بر گزارش های اطلاعاتی آمریکا آماده کرده است.
در این گزارش ادعا شده است که حزب دموکرات کردستان در نشستی با حضور نمایندگان داعش و بعثی های عراق که 10 روز قبل از اشغال موصل برگزار شده بود، حضور یافته است.
براساس این گزارش روز 1 ژوئن 2014 یعنی تنها 10 روز قبل از اشغال موصل توسط داعش، در عمان پایتخت اردن و با اطلاع آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، قطر و ترکیه، نشست آماده سازی برای حمله نیروهای مسلح داعش به‌ موصل برگزار گردید که چندین حزب، جریان و شخصیت در آن حضور داشتند.
مسئول دستگاه اطلاعاتی اردن، نمایندگان جنبش نقشبندی و عزت الدوری، جنبش المجاهدین، انصار الاسلام، دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و نماینده حزب دموکرات کردستان عراق از مدعوین این نشست در اردن برای آماده سازی حمله داعش به موصل ذکر شده اند.
در گزارش ادعا شده است که تنها یک ساعت پس از پایان نشست اردن، تمامی اطلاعات آن به مبلغ هنگفتی که گفته می شود 10 میلیون دلار بوده، به ایران داده شده است.
براساس گزارش؛ مشارکت حزب دموکرات کردستان عراق در این طرح، به توصیه ترکیه بوده‌ و از دو سال قبل از نشست اردن، ارتباط میان حزب دموکرات کردستان عراق و گروه ها رادیکال سنی عراق آغاز شده بود.
در گزارش این نشریه اقلیم کردستان آمده است: براساس گزارش های اطلاعاتی، وارد ساختن حزب دموکرات کردستان عراق به این توطئه، کار ترکیه بوده است. مقامات آنکارا به حزب دموکرات اعلام کرده بودند که کُردها بدین شیوه می توانند از عراق جدا شوند و دولت مستقل خود را تشکیل دهند، اما در نهایت توطئه به نفع ترکیه پایان یافت؛ نه حزب دموکرات کردستان عراق. زیرا هدف ترکیه در توطئه اشغال موصل و شنگال استقلال کُردهای عراق نبود، بلکه برای این بود که مسعود بارزانی و نیروهای پیشمرگش را متحمل شکستی بکند که تا چند سال توانایی سازماندهی خود را نداشته باشند و آنها را کاملاً از دولت مرکزی عراق دور کند تا همکاری با ترکیه به تنها گزینه آنها تبدیل شود.
در ادامه‌ آمده‌ است: مسعود بارزانی زمانی متوجه شد که این توطئه بر علیه وی می باشد که داعش حملات خود را از مخمور متوجه اربیل کرد، زیرا براساس برنامه کاری، می بایست پیشروی داعش تنها تا مخمور باشد. در آن زمان هم مسئولین نظامی در منطقه اعلام می کردند که این عقب نشینی نیروی پیشمرگ اقدامی تاکتیکی است و در مدت زمانی کوتاه وضعیت پیش آمده پایان خواهد یافت. اما تهدید اقلیم به حقیقت تبدیل شد و نزدیک بود اربیل سقوط کند. فواد حسین، رئیس دیوان ریاست اقلیم کردستان درباره این وضعیت گفته بود که 20 دقیقه تا سقوط اربیل زمان باقی مانده بود.
نشریه‌ لوین اشاره ای هم به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال داشته و به نقل از مقامات آمریکایی نوشته: هنگامی که تروریست های داعش توپخانه های خود را در نزدیکی اربیل مستقر کردند مسعود بارزانی با بایدن تماس گرفت و در حالی که نگرانی از صدایش مشخص بود، اعلام کرد که اگر آمریکا مداخله نکند در طول چند روز اربیل به دست داعش خواهد افتاد.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.