رفتن به محتوای اصلی

مناقشات اتمی؛ فرهنگی؛ اجتماعی و...؛ دغدغه های سرنگونی «بخش اول»
22.09.2014 - 09:26

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت ؛ کشمکش درونی باندهایِ قدرت شدت بیسابقه ای گرفت و اصول گرایان بویژه جبهه پایداری که از طرفداران احمدی نژاد تشکیل شده است ؛ کاملا" از روی بسته و با راه اندازی گروه " دلواپسان " از " اتاق فکر " وارد " اتاق عمل " شدند . خامنه ای که بخاطر به تأخیر انداختن انفجارهایِ محتملِ اجتماعی و شورش مخالفان و مردم ناراضی ؛ با انتخاب حسن روحانی برای ریاست جمهوری موافقت کرد ؛ اکنون با شاخ و شانه کشیدن رئیس جمهور نظام  و حامی پشت صحنه اش ــ هاشمی رفسنجانی ــ روبروست .

حسن روحانی که عمدا" در روز استیضاح وزیر علوم کابینه اش به بهانه سفر اردبیل غیبت کرده بود ؛ در اجتماع مردم این شهر  گفت  : مردم رأی نداده اند ؛ که رئیس جمهوری تنها رئیس دستگاه اجرائی باشد . رأی داده اند که اول مجری قانون اساسی باشد و ...... ؛ زمانی که خواستم انجام وظیفهِ مسئولیتِ اجرای قانون اساسی را شروع کنم ؛ برای مردم توضیح خواهم داد ؛ چرا اینکار دارد با تأخیر انجام میگیرد .

و در حالیکه چماق قانون اساسی را بر سر اصول گرایان بالا گرفته بود و آنان را به اجرای قانون اساسی تهدید میکرد ؛ گفت : ...... اجرای قانون اساسی از آن کارهای مهمی است که برای خیلی ها خوشایند نیست و ممکن است ناراحت و عصبانی شوند . اما قانون اساسی کشور باید اجرا شود و هر کس در این کشور با هر مسئولیتی باید بداند این دولت به حول و قوه الهی در ادامه راه ؛ برای اجرای قانون اساسی مصمم خواهد بود .

حسین شریعتمداری در واکنشی به حرفهای حسن روحانی که خود را مجری قانون اساسی معرفی کرده بود ؛ در  روزنامه کیهان نوشت : در جمهوری اسلامی ایران ؛ رئیس کشور یا رئیس حکومت و یا همان " رئیس جمهور " ــ در معنای واقعی و حقوقی ــ حَسب اختیارات و صلاحیت های پیش بینی شده در قانون اساسی ؛ مقام رهبری است و رئیس جمهور صرفا" رئیس قوه مجریه است و آنهم نه همه قوه مجریه . یعنی ؛ روحانی حرف زیادی نزن  تو هم چون خلف اصلاح طلب ات ــ محمد خاتمی ــ بیشتر از یک تدارکاتچی نیستی .

خامنه ای در دیدار با اعضای دولت ؛ برای روحانی خط قرمزِ فتنه را ترسیم میکند و بوی گوشزد میکند که بکار گرفتن اهالی فتنه در کابینه و دیگر ارگانها خط قرمز نظام محسوب میشود و بدین ترتیب اختلاف خود را با رئیس جمهور نظام علنی میکند .  بدنبال این اخطار ؛ حسین شریعتمداری در روزنامه ولی فقیه ــ کیهان ــ به حسن روحانی هشدار میدهد که : سخنان خامنه ای نه صرفا" یک هشدار ؛ بلکه یک دستورالعمل است که تخطی از آن " در نهایت مانند تله های انفجاری " عمل میکند و روحانی و دولتش را " اگر نگوئیم متلاشی ؛ حداقل مجروح " میکند .

چند روز بعد از خط قرمز تعیین کردن خامنه ای و همچنین هشدارهای شریعتمداری ؛ حسن روحانی در پاسخ به آنها با بی اعتنائی به حرفهای آنان ؛ گفت : ....... معیار ما قانون خواهد بود و نه تخیلی ؛ نمی پذیریم که کسی بخواهد بر مبنای توهمات ؛ فردی را محکوم کرده و یا بدولت بگوید که این فرد از حقوق اجتماعی محروم است . محرومیت از حقوق اجتماعی حکم دادگاه میخواهد .

جواب سر بالای حسن روحانی که در واقع پاسخِ باند رفسنجانی ؛ روحانی به عتاب و خطاب های ولی فقیه میباشد ؛ به استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی از طرف باند ولی فقیه در مجلس ؛ سرعت بخشید .

این تک و پاتکهای باندهای رژیم بهمدیگر ؛ از نشانه های جدی بودن و شدت گیری جنگ و جدالهای باندی و کوتاه نیامدن های طرفین در مقابل هم میباشد . یعنی روند دو قطبی شدن نظام که از فردای انتخاب شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری آغاز شده است ؛  نه تنها خیال توقف و ایستادن ندارد ؛ بلکه با هر تک و پاتکی که باندها در مقابله با هم بکار میبرند ؛ بر شدت و حدت آن افزوده میشود .

علیرغم تهدیدات مکرر و فزاینده باندهای اصولگرایِ وابسته به ولی فقیه علیه حسن روحانی و اعضای کابینه اش ؛ نه تنها از زبان درازی وی کاسته نشده ؛  بلکه مصمم تر و علنا "دلواپسان نظام " را که از اصولگرایان و  " جبهه پایداری " و طرفداران احمدی نژاد تشکیل شده اند  را ؛ مورد حمله قرار داده و آنها را " مخربین ی " خواند که از اتاق فکر به اتاق عملیات نقل مکان کرده اند و آنها را از به میدان آمدن اکثریت قاطع مردم هوادار دولت ؛ ترساند .

حسن روحانی در جمع نخبگان استان خراسان در سخنانی گفت : ممکن است این سئوال پیش آید که چرا نمی ترسید ؟ دیگران خیلی چیزها دارند که می توانند شما را تهدید کنند و چرخ دولت را از گردش بیندازند . حال من میخواهم بشما بگویم این چنین نخواهد شد و تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدار این سرزمین با دولت و در کنار این دولت هستند ؛ این دولت موافق خواهد بود .

بگذریم که حسن روحانی دروغ میگوید و خوب میداند که در صورت استفاده از راهکار بسیج باصطلاح پایگاه اجتماعی و بدنه دانشجوئی ــ که در انتخابات ریاست جمهوری بوی رأی داده اند ــ و به میدان کشاندن آنان ؛ اکثریت مردم ناراضی و مخالفان واقعی نظام  از فرصت استفاده خواهند کرد و صورت مسئله را به تضعیف کل حاکمیت و پیشروی نیروها برای سرنگونی تمامیت نظام ؛ عوض خواهند کرد و در آن صورت نه از " تاک " ؛ نشان خواهد ماند و نه از " تاک نشان " .

بنابراین نه تنها راهی برای برون رفت از جنگ و دعواهای باندهای درونی نظام متصور نیست  و امکان هیچ مصالحه ای در میان آنان وجود ندارد  ؛ بلکه شرایط بگونه ای پیش میرود که ممکن است ؛ یکی از همین جنگ و دعواهای باندی با محاسبه ای غلط و غیر دقیق ؛ جرقه باروت را به انبار نارضایتی های اجتماعی برساند و قیام سرنوشت ساز مردم ؛ برای سرنگونی تمامیت رژیم استارت بخورد .

مهمتر اینکه سنگ اندازی و موانعی که اصولگرایان در مسیر حرکت دولت روحانی قرار میدهند ؛ راه هر تغییری در خارج را بر روی وی می بندد . یعنی دولت روحانی بدون غلبه بر این چالشها نمی تواند بر چالش های خارجی ــ پرونده اتمی ؛ انزوای بین المللی ؛ تروریسم و دخالت در کشورهای منطقه و ........ ــ فائق آید .

بعبارتی دولت حسن روحانی تا به وضعیت پایداری از غلبه بر چالش هایی مانند امور فرهنگی ؛ اجتماعی و اقتصادی ــ که مستلزم غلبه بر اصول گرایان و دیگر باندهای رقیب است ــ نرسد ؛  نمی تواند سیاست گشایش با جهان بیرون ــ و از جمله رابطه با غرب و امریکا ــ را که اکنون خواست همه جناحهای رژیم است را ؛ پیش ببرد . اما موضوعات مورد مناقشه جناح ای رژیم چه میباشند ؟ و چگونه این جنگ و دعوا های باند ها به امر سرنگونی یاری میرسانند .  

الف ــ چالش اصلی ؛ مسائل فرهنگی :

جنگ اصلی باندها ؛ بر سر موضوعات فرهنگی و اجتماعی است . باند ولی فقیه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی که آن را خطرناک برای نظام توصیف میکند ؛ با باند مقابل ــ باند رفسنجانی و روحانی ــ مشکل جدی دارد . استیضاح وزیر علومِ دولتِ حسن روحانی توسط اصولگرایان در مجلس ؛ نقطه اوج و ادامه دعواهای دو باند بر سر مسائل فرهنگی بود .

اصول گرایان وابسته به باند ولی فقیه معتقدند که ؛ اگر نظام بتواند با سرکوب آزادیها و با کمک انواع گشتهای ارشاد و نهی از منکر و با ایجاد جو رعب و وحشت ؛ فرهنگ ارتجاعی خود را بر مردم و بویژه زنان کشور ؛ تحمیل نماید . میتواند آرامش قبرستانی بر جامعه حاکم نماید و زیر بناهای نظام آخوندی را ؛ آسیب ناپذیر کند .

باند رفسنجانی ؛ روحانی بر خلاف دار و دسته ولی فقیه به مقداری فضای باز اجتماعی به منظور خنثی سازی طغیانهای اجتماعی و پیشگیری از  شورش هایِ نا بهنگامِ مردمِ ناراضی اعتقاد دارند و حفظ نظام را در گرو اجرای این راهکار میدانند . بعبارتی آنها معتقدند در شرایطی که دیگر سیاستهای سرکوب و سانسور کارآیی خود را از دست داده اند ؛ برای جلوگیری از انفجار اجتماعی باید برای جامعه ؛ سوپاپ و مجرای تنفسی ایجاد نمود .

حسن روحانی ضمن اعتراف آشکار بشکست سیاست سرکوب و سانسور رژیم و بی اثر بودن بسیج گله وار گشتهای سرکوب و سیاست زور و ارعاب در خیابانهای کشور ؛ میگوید : فکر میکنید تعالی جامعه با ون ؛ مینی بوس ؛ پاسبان و سرباز است ؟ وی در ادامه هم ؛ بشکست رژیم در سیاست سانسور و فیلترینگ اقرار نمود و گفت : والله ؛ بالله در عصر ما ؛ راهی جز اقناع نسل جوان نداریم . با زور نمی شود بیائیم اینجا و یا آنجا را ببندیم ؛ نمیشود . دو چیز یاد گرفته ایم دیوار و فیلتر ؛ که فکر میکنیم با این ؛ ــ مسائل ــ حل میشود .

شکستی که مرکز پژوهش های مجلس هم بدان اعتراف کرده و گفته است که سیاستِ بگیر و به بندِ نیروهای سرکوبگر و قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای ؛ کار آیی و اثر بخشی خود را از دست داده اند . بدین ترتیب هم روحانی و هم مجلس رژیم ؛ به شکستِ استراتزیک سیاستهای 35 ساله رژیم در زمینه سرکوب و سانسور اعتراف کرده اند .

اما علیرغم اعتراف مقامات رژیم ؛به شکستِ سیاستهای سرکوب ؛ سانسور و گشت های رژیم ؛ احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان در واکنش به حرفهای روحانی ؛ که " ون و مینی بوس ؛ سرباز و پلیس مسائل فرهنگی را حل نمی کند " ؛ میگوید : قبول دارم که با ون و پاسبان و فیلتر و دیوار نمی شود مشکلات فرهنگی را برطرف نمود ؛ اما بدون این ابزار هم نمی توان مشکلات فرهنگی را حل کرد .

جنگ و دعوای باندها بر سر مسائل فرهنگی و ارزش های آخوندی در حالی هر روز شدت بیشتری میگیرد که روزنامه جوان ارگان بسیج ضد مردمی ؛ از گسترش موج نفرت و بیزاری مردم بویژه جوانان ؛ ابراز نگرانی کرده و از توهین به مقدسات رژیم و باورهای آن که توسط مردم و جوانان صورت میگیرد ؛ ابراز وحشت نموده و می نویسد : موج توهین به مقدسات و باورهای انقلابی آغاز شده و روند صعودی را تجربه کرده و امروز وارد فاز تازه ای شده و پیش بینی میشود در طول ماههای آینده گسترش بیشتری بخود بگیرد ( روزنامه جوان 20 شهریور ) .

استیضاح وزیر علوم دولت روحانی :

همانطور که در بالا هم اشاره شد ؛ تشدید منازعات و جنگ و دعوای مجلس و دولت بر سر استیضاح وزیر علومِ دولت روحانی ؛ ادامه دعوای اصول گرایان با دولت روحانی بر سر مسائل فرهنگی است . یعنی در واقع فرجی دانا ؛ اولین قربانی دولت روحانی در زمینه جهاد فرهنگی میان جناح های رژیم است ؛ که روزنامه کیهان نتیجه این جنگ و دعوا و شکست دولت روحانی را ؛ پیشاپیش  پیش بینی کرده بود ؛ این روزنامه مینویسد : روز تاریخی مجلس ؛ نشان خواهد داد که نمایندگان مردم ..... یا اجازه خواهند داد باز هم دانشگاه محل جولان جریانات افراطی باشد .

روز چهارشنبه 29 مرداد باند ولی فقیه و جبهه پایداری در مجلس ؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی را استیضاح و بر کنار نمودند . حسن روحانی در واکنش به این استیضاح محمد علی نجفی را به سرپرستی موقت وزارت علوم و رضا فرجی دانا ــ که از وزارت علوم برکنار شده بود ــ را بعنوان مشاور خود منصوب کرد . در واقع استیضاح وزیر علوم دولت روحانی نتیجه سخت ترین جدال میان اصولگرایان و دولت تدبیر و امید ؛ بوده است .

کانونی ترین و اصلی ترین مسئله برای رد صلاحیت فرجی دانا از طرف اصولگرایان ؛ جریان فتنه و وابستگی همکاران وزیر  ؛ با آن عنوان شد . استیضاح وزیر علوم کابینه روحانی در مجلس آخوندی نشان میدهد ؛ که بر خلاف آنچه که ولی فقیه ادعا کرده که " چشم فتنه را در آورده " است ؛ و " ریشه فتنه در کشور خشکیده شده است " و ..... ؛ کابوس فتنه که اسم مستعار قیام تاریخی مردم در سال 88 است ؛ کماکان خطر اصلی برای نظام محسوب میشود  و خطر سر بر آوردن این جریان ؛ خواب راحت را از چشمان کارگزاران جنایتکار نظام ؛ در ربوده است .

آخوند جنتی دبیر شورای نگهبان در گردهمائی ائمه جمعه میگوید : مستنداتی در اختیار دارد که نشان میدهد برخی بدنبال آن هستند که پس از حل و فصل مسئله هسته ایی ؛ مجلس را بدست بگیرند . منظور جنتی از برخی ها برای همه روشن است که باند مقابل ؛ یعنی رفسنجانی ؛ روحانی را میگوید . جنتی ادامه میدهد که آنها از " خط قرمز فتنه " عبور کرده اند و " نقشه های بدی " در سر دارند . قبلا" نیز جنتی در 10 فروردین در مشهد گفته بود : سنگر اول را فتح کرده اند ــ ریاست جمهوری ــ و قصد دارند با تصرف " مجلس خبرگان " ؛ قدرت رهبری را محدود کنند .

 وحشت رژیم از سر بر آوردن مجدد فتنه ؛ در این چند سالی که از قیام اعتراضی مردم در سال 88 گذشته همواره وجود داشته و همواره هم نسبت به خطر آن هشدار داده اند . اما از نظر دار و دسته ولی فقیه با روی کار آمدن دولت روحانی خطر سر بر آوردن مجدد فتنه ؛ تشدید شده است . آخوند جنتی امام جمعه تهران و دبیر شورای نگهبان رژیم ؛ در گردهمایی ائمه جمعه گفته است :

عده ای قصد دارند با بی اعتنائی به فتنه ؛ خط قرمزها را بشکنند و مقابل نظام قرار بگیرند . چرا که بدنبال پیاده کردن نقشه های شومی هستند . وی در ادامه گفته است : اخیرا مسئولین یکی از استانها اعلام کرده بود به زودی و با حاصل شدن توافق هسته ای ؛ مجلس را در دست میگیریم و آن زمان نوبت حصر رهبری و آزادی سران فتنه است.

آخوندها و سردمداران نظام ؛ خطر شروع و سر بر آوردن مجدد فتنه را در دانشگاهها و محیط های آموزشی بیشتر از جاهای دیگر ؛ امکانپذیر میدانند . بهمین خاطر مخالفین فرجی دانا ؛ گشایش اندکی که بعد از روی کار آمدن دولت روحانی در دانشگاهها ایجاد شده بود ــ بازگشت تعدادی از اساتید اخراجی بکار ؛ پذیرش بعضی از دانشجویان ستاره دار و عزل و نصب های دیگر در دانشگاه ؛ بعد از روی کار آمدن دولت روحانی ــ را خطرناک و مجرائی برای بر آمدن مجدد فتنه دانسته و آن را دلیل استیضاح آقای فرجی دانا بر شمردند.

مطهری نماینده مجلس در باره استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی ؛ میگوید : اصل حرف محرکان استیضاح ..... این است که دانشگاهها باید تحت کنترل ما باشد و فضای امنیتی گذشته بر آنها همچنان باید باقی بماند .

آصفری نماینده اراک در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی از باند اصولگرایان در جریان استیضاح فرجی دانا ؛ در توجیه اعتراض خود به فرجی دانا و رأی مثبت به استیضاح وی ؛ به فعالیتهای مخالفین در دانشگاهها و عزل و نصب های غیر موجه وزیر علوم اشاره میکند و برای بیان نمونه ای از فعالیتهای مخالفین در دانشگاهها به اعلامیه ای که جدیدا" بدست استادان دانشگاه رسیده ؛ اشاره میکند و میگوید : یک نمونه ــ اعلامیه ای ــ که برای 400 نفر از اساتید دانشگاه ارسال شده این است " خروج یک کمپرسی1 ــ جسد ــ جوانان 18 و 19 ساله از اوین هیچ تعریفی جز جنایت نداشته است " .

باند روحانی ؛ رفسنجانی تهدید کردند ؛ که ضربه نمایندگان اصولگرای مجلس ــ وابسته به باند ولی فقیه ــ به دولت روحانی بی جواب نمی ماند . در همین رابطه روزنامه ابتکار وابسته به باند رفسنجانی ؛ روحانی در دوم شهریور نوشت : دولت در مبارزه با فساد مربوط به مدارک علمی در دانشگاه و یا فساد در زمینه بورسیه ها جدی خواهد بود و این مبارزه را ادامه خواهیم داد و با تغییر یک نفر از دولت ؛ مسیر دولت تغییر نخواهد کرد.

همین روزنامه ابتکار هشدار میدهد که سیاست تعامل پیش از حد حسن روحانی با مخالفین ؛ این " توهم را برای مخالفان " پدید آورده که هر چه بخواهند میتوانند بکنند . روزنامه در ادامه نوشته است : او ــ روحانی ــ با انتخاب محمد علی نجفی به جانشینی موقتِ فرجی دانا به مخالفان پیام داد که " بچرخ تا بچرخیم " .

مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاه هم قبل از استیضاح وزیر علوم دولت روحانی در مجلس ؛ به مخالفان وی گفته بود: اگر جرأت استیضاح دارید ؛ در زمان ترم تحصیلی این کار را انجام دهید تا به میزان محبوبیت فرجی دانا پی ببرید. و جهانگیری معاون اول حسن روحانی در دهان کجی به باندهای وابسته به ولی فقیه ؛ میگوید : حتی اگر 10 وزیر علوم در این دولت تغییر کند ؛ اما بازهم موضوع بورسیه های غیر قانونی پیگیری خواهد شد . با نگاهی به انبوه موضع گیری باندهای رژیم پیرامون استیضاح وزیر دولت روحانی ؛ مشخص میشود که جنگ با شدت ادامه دارد و برای آینده ؛ جنگِ قدرت به مراتب شدید تری در راه است .

ترس اصولگرایان و باند ولی فقیه از خطر شروع قیام از دانشگاهها کاملا" طبیعی است . سوابق امر نشان میدهد که در شرایط استبدادی و سرکوب سیاسی در سطح جامعه ؛ دانشگاه ها سر پل عضو گیری گروههای سیاسی مخالف نظام بوده و همواره نقش مهمی در الهام بخشی و شکستن فضای اختناق و گسترش و تقویت جنبش های اجتماعی و اعتراضی داشته و ترویج دهنده گفتمان آزادی و برابری در سطح جامعه بوده اند .

اما با توجه به توازن قوا در مجلس ؛ پیروزی باند اصولگرای مجلس در استیضاح وزیر علوم نشان میدهد که ولی فقیه در نگرانی در باره وضعیت فرهنگی دانشگاهها با اصولگرایان همراه بوده است . کما اینکه قبلا" هم از تبدیل شدن محیط های دانشجوئی به محل منازعات گروههای سیاسی مخالف نظام و نفوذ احزاب و جناحها ؛ به دولت روحانی هشدار داده بود .

اما با پایان استیضاح فرجی دانا ؛ روزنامه ابتکار خبر میدهد که نمایندگان مخالف دولت روحانی در مجلس در حال زمینه سازی ؛ آمادگی و صف بندی برای استیضاح وزرای دیگری از دولت روحانی هستند . یعنی دعوای باندها برای استیضاح وزرای بیشتری از دولت  ؛ ادامه پیدا خواهد کرد .

راستی ؛ سرانجام این جدالها و دوئل های قدرت به کجا میکشد ؟! آیا در آینده شاهد خواهیم بود که ؛ باند خامنه ای با ادامه استیضاح های بیشتر از وزرای کابینه ؛ خود را با خطرات ناشی از این جراحی ها مواجه دهد ؟ و یا به سیاستهای دولت روحانی یعنی سیاستهای فضای باز وزیر علوم در دانشگاهها و سیاستِ فضای باز اجتماعی وزیر ارشاد ؛ تن می سپارد و تسلیم پیامدهای خطر آفرین آن میشود ؟! آیا انتخاب دیگری در مسیر تعارض باندهای درونی رژیم ؛ وجود دارد ؟

در بخش دوم این مقاله به اختلافات دیگر باندها ؛ به دغدغه های رژیم و خطرات احتمالی که آینده نظام را تهدید میکند ؛ خواهم پرداخت . .......... ادامه دارد

22.09.2014

31 شهریور1393

arezo1953@yahoo.de

پاورقی :

1 ــ اشاره به حمل جنازه های زندانیان سیاسی در جریان قتل عام سال 67 است که بدلیل آمار بالای اعدام شدگان ؛ آنها را با کمپرسی به گورستان منتقل میکردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.