رفتن به محتوای اصلی

اشتانمایر: ایران دیگر نمی‌تواند در مذاکرات اتمی وقت تلف کند
20.09.2014 - 09:17

 

 رادیو فردا گزارش داد:

ایران و شش کشور آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه همراه با آلمان در تلاش هستند تا دو ماه مانده به پایان ضرب الاجل توافق ژنو، اختلافات میان خود بر سر پرونده هسته‌ای تهران را کاهش دهند.

نخستین دور مذاکرات میان طرفین پس از تمدید توافق موقت ژنو در تیرماه امسال، روز جمعه ۲۷ شهریور در نیویورک برگزار شد و بر اساس گزارش‌های رسیده، طرفین در خصوص دستور کار نشست‌های بعدی به رایزنی پرداختند.

همزمان با این نشست، والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان به تهران هشدار داد که در مذاکرات با شش قدرت جهانی وقت تلف نکند.

وی اظهار داشت: «مذاکرات وارد مرحله اساسی شده و ایران دیگر نمی‌تواند وقت تلف کند».

وزیر خارجه آلمان افزود: «غرب مایل است به توافقی منصفانه با ایران دست یابد اما ضروری است که ایران در مورد مسائل اصلی موضع خود را عوض کند».

خبرگزاری‌های ایران از احتمال انجام مذاکراتی میان وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های غربی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای، ایران را به طرح درخواست‌های غیر واقعی و عدم تمایل به ارائه پیشنهادهای اصولی که بتواند نگرانی‌های موجود درباره ماهیت برنامه هسته‌ایش را رفع کند، متهم کرده‌اند.

ایران نیز در مقابل قدرت‌های غربی را متهم می‌کند که به دنبال جلوگیری از ادامه فعالیت هسته‌ایش هستند.

نشست روز جمعه ایران و شش قدرت جهانی به ریاست کا‌ترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار شد. انتظار می‌رود که گفت‌وگوهای میان طرفین تا روز ۲۶ سپتامبر- یک هفته دیگر- ادامه پیدا کند.

قدرت‌های غربی روز ۲۷ شهریور اعلام کردند که اگر ایران خواستار توافق جامع و رفع تحریم‌های بین‌المللی است باید درباره تحقیقات مظنون به ساخت بمب هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند که نگران کند پیش رفتن بررسی‌های آژانس درباره اتهام‌های مربوط به تلاش احتمالی ایران برای طراحی و ساخت بمب اتمی هستند. تهران این ادعا را رد کرده است.

ایران سوم آذر پارسال در خصوص کاهش فعالیت‌های هسته‌ایش در ازای رفع برخی تحریم‌‎‌ها و دسترسی به پول‌های بلوکه شده خود، با شش قدرت جهانی به توافق موقتی در ژنو دست یافت.

این توافق در تیرماه امسال برای چهار ماه دیگر تمدید شد تا طرفین به مذاکرات خود برای رفع اختلافات در مسیر دستیابی به یک توافق جامع و نهایی ادامه دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.