رفتن به محتوای اصلی

زنان ایرانی و سعودی در یک سنگر
19.09.2014 - 00:28

 

آیا واقعا برابری زنان یکی از معیارهای اصلی  باراک اوباما در روابط خارجی با کشورهای ثروتمند است؛ مخصوصا اگر آن کشور عربستان سعودی و آن زنان دو دختر و همسر ملک عبدالله باشند! 

کمپین رسانه‌ای دختران مللک عبدالله در اعتراض به حصر خانگی خود و مادرشان در چند هفته گذشته این موضوع را به روشنی به چالش کشیده است. به‌رغم اختلافات جدی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در سیاست خارجی، زمامداران هر دو کشور  یک وجه مشترک اساسی دارند: آزادی های شهروندی زنان.

داستان اعتراض دختران مللک عبدالله، یکی از نمونه‌های روشن رابطه سیاست خارجی کشورهای رقیب با ازادی های زنان را نشان می‌دهد. گزارشی از این ناگفته‌ها را تماشا کنید.

دختران ملک عبدالله، پادشاه عربستان که سیزده سال است زندانی پدرشان هستند، سفر باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا به عربستان و دیدارش با پادشاه این کشور را «شرم‌آور» توصیف کردند.
بیست‌وهشتم آوریل، همزمان با سفر اوباما به عربستان، آنها در یک مصاحبه‌ی تصویری با شبکه چهار بی‌بی‌سی با انتقاد از دیدار مقامات کشورهای جهان با پدرشان بدون توجه به وضعیت حقوق بشر در این کشور، گفتند:  ما با لبخندهایمان، با اشکهایمان، روح و قلبمان برای به دست آوردن حقمان با آنها مبارزه می کنیم.
«سحر» و «جواهر» دختران پادشاه عربستان در نخستین مصاحبه‌ی تصویری‌شان از حصر خانگی سیزده ساله‌ی خود سخن گفته و اعلام کردند: هر دیداری با شاه و مقامات عربستان شرم آور است.
به گفته شاهزاده سحر، دختر ارشد ملک عبدالله،  چهار دختر پادشاه عربستان، پس از طلاق مادرشان از پادشاه این کشور در خانه محبوس شده اند و شرط آزادی آنها بازگشت مادرشان به خانه ی پدری عنوان شده است.
وضعیت زنان در کشورهای خاورمیانه، به‌ویژه ایران و عربستان، از اهرم‌های فشاری است که نه تنها جامعه جهانی، بلکه ایران و عربستان نیز از آن برای اعمال فشار و متهم کردن یکدیگر از آن استفاده می‌کنند.
اما فارغ از بده بستان‌هایی که تا امروز در لایه‌های بالای قدرت در جریان بوده است، فعالان حقوق زنان ایران و عربستان همچنان برای رفع تبعیض‌ها در کشور خود  تلاش می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
https://zanantv.net

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.