رفتن به محتوای اصلی

استفاده داعش از خاک ایران برای شیوه‌های مافیایی کسب درآمد
18.09.2014 - 19:36

 

*******

خبرگزاری فرانسه با مقایسه دو گروه القاعده و دولت اسلامی می نویسد که برخلاف القاعده که مشخص بود از چه کمک‌های مالی استفاده می‌کند، گروه دولت اسلامی که بر سرزمین‌های پهناوری از عراق و سوریه تسلط دارد، سازوکار ویژه‌ای را برای تأمین منابع مالی خود وضع کرده است؛ از آدم‌ربایی و باج‌گیری گرفته تا قاچاق نفت و عتیقه‌جات.

یک کارشناس اقتصادی در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفته که در واقع، تحریم‌های غرب نتوانسته به طور کامل منابع مالی دولت اسلامی را هدف بگیرد. در مقابل، تحریم‌های وضع شده از سوی 160 کشور جهان، توانسته سدی را مقابل جریان‌های مالی القاعده که قرار بود از طریق سازمان‌ها، خیریه‌‌ها و بانک‌ها انجام شود، قرار دهد.

در این شرایط، وضع تحریم علیه دولت اسلامی فقط می تواند تا حدودی از انتقال پولی که از خارج از سوریه و عراق برای دولت اسلامی انجام می شود، جلوگیری کند، اما نمی تواند مانع واریز منابعی گردد که از راه قاچاق و فعالیت های جنایی نصیب دولت اسلامی می شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود تأکید می‌کند که اعضای گروه دولت اسلامی، اکنون ثروتمندترین جهادیون جهان هستند. آنان اکنون علاوه بر منابع مالی یاد شده، نظام مالیاتی ویژه خود را نیز به راه انداخته‌اند؛ به عنوان نمونه، از رانندگانی که در جاده‌های تحت کنترل دولت اسلامی عبور می‌کنند، مالیات دریافت می‌کنند.

این خبرگزاری تأکید می‌کند که شیوه‌های داعش برای کسب درآمد بسیار شبیه شیوه‌های سازمان‌های مافیایی است، اما همچنان مهمترین منبع درآمد این گروه افراطی مسلح، منابع نفتی است که در شرق سوریه و شمال عراق واقع است.

جهادیون دولت اسلامی نفت خام را به قیمت پایین و در برابر پول نقد، یا محصولات پالایش شده در کشورهای همسایه به فروش می‌رسانند؛ به گونه‌ای که آنان می‌توانند از این طریق، روزانه دو میلیون دلار درآمد داشته باشند.

خبرگزاری فرانسه می نویسد درحالی که اکنون قیمت نفت در بازار جهان تقریبا بشکه ای صد دلار است، گروه دولت اسلامی هر بشکه نفت خام را که با کامیون، کشتی و حتی الاغ به کشورهای ترکیه، ایران و اردن می‌رساند، بین 25 تا 60 دلار می‌فروشد.

به این ترتیب، دولت اسلامی موفق شده در بازار سیاهی که در کشورهای همسایه به وجود آورده و در حال گسترش آن است، برای خود ایجاد ثروت کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.