رفتن به محتوای اصلی

تمدید قرار بازداشت موقت غنچه قوامی برای سومین ماه
16.09.2014 - 14:59

 

برادر غنچه قوامی، شهروند ۲۵ ساله‌ای که از تاریخ ۹ تیرماه در بازداشت موقت به سر می‌برد،  با اظهار اینکه امیدوار است خواهرش به زودی آزاد شود به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ما به تمدید قرار بازداشت موقت غنچه برای سومین بار اعتراض کردیم و اکنون اعتراض ما در دادگاه در حال رسیدگی است. امیدواریم که دادگاه رای به لغو قرار بازداشت موقت بدهد و غنچه بدون حکم سریع آزاد شود چون کار خلافی نکرده است.» 

ایمان قوامی به کمپین گفت:‌ «خواهرم در آخرین ملاقاتش به خانواده گفته که بزرگترین آرزویم این است که از این بلاتکلیفی رها و زودتر آزاد شوم. او باید آزاد شود و حکمی هم نگیرد. غنچه کاری نکرده جز اینکه فقط می‌خواسته بازی تیم والبیال ایران و ایتالیا را ببیند.»

غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله  با تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیایی، فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سواز لندن است که اسفند ماه سال ۱۳۹۲ پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت. او در روز سی ام خرداد ماه برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی در میان جمعی دیگر از بانوان حضور یافته بود. در همان روز به همراه تعدادی دیگری از بانوانی که خواستار ورود به داخل ورزشگاه برای دیدن مسابقه بودند دستگیر شد. با این حال او نیز به همراه سایر زنان بازداشت شده در همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصیش از بازداشتگاه وزرا آزاد شد.

غنچه قوامی وقتی صبح روز ۹ تیرماه برای پس گرفتن لوازم شخصیش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد بدون توضیح بازداشت شد. او از آن زمان تا کنون در یکی از سلول های انفرادی زندان اوین به سر می برد. به گزارش وب سایت کلمه، ماموران پس از دستگیری مجدد خانم قوامی و انتقال او به زندان اوین به منزلش رفته و آنجا را نیز تفتیش کرده اند.

ایمان قوامی در خصوص اتهام و محل نگهداری خواهرش گفت: «ما دقیقا نمی دانیم که اتهام غنچه چیست و حتی نمی دانیم او دقیقا کجا نگهداری می شود. بازپرسش به خانواده گفته او در بند دو الف سپاه پاسداران زندان اوین است، اما برخی مسولان هم گفته اند که او در بند ۲۴۰ این زندان است. فقط می دانیم غنچه ۴۱ روز در انفرادی بوده و پس از‌ آن با یک خانم دیگر در یک سلول به سر می برد و دیگر تنها نیست.»

همچنین هوشنگ اعظم قوامی پدر غنچه قوامی که برای اولین بار پس از دستگیری دخترش با رسانه ای گفتگو کرده به خبرگزاری ایلنا در روز ۲۱ شهریور ماه گفته است: «دخترم پس از فراغت از تحصیل برای خدمت و کمک به سرزمین مادری اش به کشور بازگشت و هیچ گونه فعالیت سیاسی انجام نمی داد.»

آقای قوامی که پزشک است و در طول هشت سال جنگ میان ایران و عراق در جبهه به مداوای سربازان می پرداخته است، در بخش دیگری از صحبت هایش به خبرگزاری ایلنا گفته است:«تاکنون نامه های مختلفی را برای رییس قوه قضاییه، رییس جمهور، دادستان و برخی از مقامات ارشاد ارسال کرده ام، اما هیچ یک به این نامه ها پاسخی نداده و اعلام نمی کنند که دخترم به چه دلیل و اتهامی در بازداشت بسر می برد.»

سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی نیز روز ۲۱ شهریور ماه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا با اظهار اینکه غنچه قوامی هیچگونه فعالیت و گرایش سیاسی نداشته، گفته است: «اخیرا قرار بازداشت غنچه قوامی تمدید شد که نسبت به این قرار اعتراض کرده ایم و پرونده برای بررسی اعتراض به قرار به دادگاه ارجاع شده و امیدوارم قراربازداشت موکلم نقض و وی آزاد شود.» البته آقای علیزاده در گفتگویی با کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۷ شهریور ماه اظهار امیدواری کرده بود که موکلش ظرف چند روز آینده آزاد می شود و گفته بود “طبق صحبت های انجام شده امیدوار است موکلش طی روزهای آینده با قرار وثیقه آزاد شود.”

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران امروز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.