رفتن به محتوای اصلی

سوسیال دمکرات انتخابات را برد ولی پیروز، حزب خارجی ستیزشد
15.09.2014 - 15:08

نگرانی از رشد بسیار حزب دموکرات سوئد در انتخابات سوئد

استفان لوون رهبر حزب سوسیال دموکرات، نخست وزیر آینده ی سوئد خواهد بود. احزاب سبز و سر خ توانستند با تفاوت اندکی بیش از چهار درصد از پشتیبانی رای دهندگان، بر احزاب ائتلاف بورژوائی پیروز شوند.  

رادیو پژواک سوئد: بنا بر گزارش اداره ی برگزاری انتخابات که صبح امروز منتشر شد، حزب سوسیال دموکرات توانسته است از پشتیبانی ۳۱ و دو دهم درصد که اندکی بیشتر از انتخابات سال دوهزار و ده است، برخوردار شود. اما این نخستین بار است که حزب سوسیال دموکرات بعد از پیروزی در انتخابات به تنهائی نمی تواند دولت را تشکیل دهد. این حزب این بار ناچار به پذیرفتن همکاری با احزاب دیگر است. آنچه که استفن لوون شب گذشته با صراحت اعلام کرد همکاری با حزب محیط زیست بود، اما او درمورد همکاری با حزب چپ و احزاب دیگر در ائتلاف بورژوائی نیز اعلام آمادگی کرد.
استفان لوون گفت زمان آن رسیده است که تمام احزاب مسئولیت خود را بپذیرند و من آماده هستم تا با این همکاری ها یک دولت قدرتمند تشکیل دهم. او عنوان کرد که با حزب محیط زیست گفتگو خواهد کرد، اما دستش به سوی تمام احزاب دموکراتیک نیز درازاست. 
استفان لوون، درمورد همکاری با حزب دموکرات های سوئد که توانسته از حمایت نزدیک به سیزده درصد رای دهندگان برخوردار شود نیز عنوان کرد که با این حزب همکاری نخواهد کرد. امری که می تواند دولت او را هنگام تصویب طرح ها و لوایح در مجلس با دشواری روبرو کند. با پیروزی احزاب سبز و سرخ با ۴۳ و ۷ دهم درصد آرا، و شکست احزاب ائتلاف بورژوائی با ۳۹ و سه دهم درصد، فردریک راین فلدت، نخست وزیر و رهبرحزب مودرات که حزبش با ازدست دادن بیش از هفت درصد آرای خود در مقایسه با دوره گذشته، (۲۳و دودهم درصد ) مجبور به کناره گیری از مقام نخست وزیری سوئد شد. 
او در سخنرانی خود بعد از اعلام نتیجه نهائی، کناره گیری خود را از نخست وزیری سوئد اعلام کرد. او در سخنان خود همچنین از افرادی که در این انتخابات و هشت سال اخیر همراه او بودند سپاسگزاری کرد و گفت که پس از بیست و پنج سال فعالیت سیاسی از بهار آینده از رهبری حزب نیز کناره گیری  خواهد کرد. اضافه کنیم که در نظرسنجی هایی که پیش از انتخابات در رابطه با نخست وزیر مورد اعتماد شهروندان انجام شده بود، فردریک راین فلدت همواره از بیشترین پشتیبانی برخوردار بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.