رفتن به محتوای اصلی

سازندگان داعش و ائتلاف علیه «خلافت اسلامی» در جده
اختلاف امریکا و فرانسه بر سر مشارکت ایران در اتئلاف
13.09.2014 - 07:58
تفسیر از:
منظر جاوید

  ولی عدم حضور ایران در اجلاس جده نشان از بند و بست اوباما با سعودی هاست.چه کسی است که نداند... که سعودی ها ،ترک ها،قطری ها و دیگر شیوخ عرب حامیان فکری ،مالی و تسلیحاتی داعش بوده اند. گروگان گرفته شدن دیپلمات های ترک و بریده شدن سر امریکایی ها« آش داعش»  را به قدری  شور کرد که صدای سعودی ها و بقیه متحدان  هم در آمد . اوباما و جان کری بسیار کوشیدند وبا دادن امتیازات ویزه ای به هر کدام از کشورهای منطقه تا آنجا پیش بروند که  حتی متحد عملی خود یعنی جمهوری اسلامی را آگاهانه برای خوش آمد گویی  سعودی ها از قلم بیاندازند ، تا کنفرانس جده با موفقیت  برگزار شود در حالی که  فرانسه ؛ قصد  ندارد که رهبری امریکا را در اتئلاف ضد داعش  به پذیرد .از این رو در نظر دارد که ایران را به بازی بگیرد.  جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام امریکا هم گفته که  همکاری‌ با امریکا 'امکان‌پذیر' نیست. این اقدام موجب تقویت افراطیون حامی خامنه ای خواهد شد که ازدیر بازاز عادی شدن رابطه امریکا و ایران نا خرسند بودند ودر این راه همواره کار شکنی می کردند .   

Missing media item.

ابهام د که حامیان فکری و مالی   ر مورد دعوت ایران به کنفرانس بین‌المللی "عراق و داعش"

بنابر نوشته دویچه وله :آمریکا بار دیگر گفته است ایران در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با گروه 'دولت اسلامی' جایی ندارد. ایران هم گفته که چنین همکاری‌ای 'امکان‌پذیر' نیست.بر پایه‌ی گزارش آسوشیتدپرس به نقل از فواد معصوم، فرانسه قرار است از ایران برای حضور در این نشست در پاریس دعوت کند. یک مقام فرانسوی دست‌اندرکار تدارک کنفرانس نیز به خبرگزاری‌های گفته است که رایزنی با متحدان فرانسه جریان دارد تا موافقت آنها با حضور ایران در کنفرانس جلب شود. اما اندکی بعد جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول گفت که کسی در این زمینه با آمریکا تماس نگرفته و آمریکا در هر حال به خاطر مسائلی مانند سوریه با حضور ایران در کنفرانس موافق نیست.

به گزارش نیویورک‌تایمز٬ جان کری درباره این موضوع گفت: «مذاکرات عمیق و جدی با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور ادامه خواهد یافت٬ در حالی که ما در عراق٬ سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه منافع متضادی داریم. برای مقابله با "دولت اسلامی" برنامه‌ای برای اقدام هماهنگ با ایران نداریم.» به گفته او، پیش از آن‌که گفت‌وگو با ایران بر سر عراق و سوریه ممکن شود٬ ایران باید فعالیت‌های نظامی خود در سوریه را محدود کند.

جان کری به تاکید گفت: «سپاه پاسداران در خاک سوریه مشغول نبرد است و این مساله‌ای جدی است. به همین خاطر است که باید با شیوه‌ای مناسب به آنها نزدیک شد٬ نه در کنفرانسی که قرار است هفته آینده برگزار شود.» وزیر خارجه آمریکا معتقد است ایران باید طی یک فرآیند در طول زمان برای تعامل بر سر این مساله آماده شود.


جان کریروز جمعه در آنکارا گفت که به نظرش "با توجه به شرایط کنونی و با توجه به خیلی مسائل دیگر و از جمله دخالت ایران در سوریه و نقاط دیگر، حضور ایران در نشست پاریس مناسب نیست".

اختلاف آمریکا و فراسنه

Missing media item.

به نظر کارشناسان، سفر از پیش‌تعیین‌نشده‌ی اولاند به عراق، نشانه‌ی عدم پذیرش رهبری آمریکا در رابطه با عملیات نظامی و حملات هوایی کشورهای ائتلافی علیه مواضع "دولت اسلامی" در عراق است. به باور این کارشناسان، خودداری آمریکا از انجام عملیات نظامی علیه دولت بشار اسد در سوریه در سال پیش، دلیل تردید پذیرش رهبری آمریکا از سوی فرانسه است.

 ترکیه و ائتلاف ضد داعش

ترکیه از اعضای ناتو که تاکنون موضعی محتاطانه در مقابل خلافت اسلامی گرفته و کمکی به نیروهای آمریکایی برای جنگ با این ستیزه جویان نکرده است، هنوز رسما اعلام نکرده که آیا وارد ائتلاف علیه این گروه افراطی خواهد شد یا نه.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که مقامات ترکیه حتی در کنفرانس مطبوعاتی آقای کری نیز حضور نیافتند. واقعیت این است که دولت ترکیه تجربه تلخی از شرکت فعال در سرنگونی بشار اسد داشته است . ترکیه  بهای گزافی بابت دخالت در سوریه  از دست داده است . تقویت کرد ها در منطقه و تیره شدن رابطه با کشور های همسایه و سیل پناهندگان سوری در حالی که اسد برسرکار است و محمد مرسی در زندان و وابستگان سعودی برسر قدرت در مصرو... اینها موجب شد که دولت ترکیه  دیپلمات های گروگان گرفته شده را بهانه عدم شرکت در اتئلاف قرار دهد

تقویت افراطی های ضد امریکایی در جمهوری اسلامی

عدم شرکت ایران در اجلاس جده و احتمالا فراسنه موجب تقویت حامیان افراطی علی خامنه ای خواهد شد وایران را هر چه بیشتر به روسیه نزدیک خواهد کرد  و دود این  اشتباه  تاریخی اوباما به چشمان امریکایی ها خواهد رفت . چرا که تفکر سلفی و وهابی پایه و اساس خلافت اسلامی داعش است که باز تولیدش در عربستان و دیگر شیوخ عرب است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.