رفتن به محتوای اصلی

سازندگان ویدیوی “هپی” در دادگاه به روابط نامشروع با یکدیگر متهم شدند
در کشوری با دو پایتخت جهانی صیقه قم و مشهد؟!!!
10.09.2014 - 21:42

 

 

یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دادگاه متهمان پرونده  عوامل دست اندرکار ویدیوی «هپی» روز  ۱۸ شهریور ماه در حالی برگزار شده که این افراد به اتهاماتی مانند «روابط نامشروع» بین اعضای این گروه و همچنین آنچه «مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل» نامیده شده متهم شدند. این منبع به کمپین گفت که وکلای پرونده به اتهامات وارده به موکلان خود از نظر حقوقی ایراد گرفته اند. رای دادگاه که به ریاست قاضی حیدری برگزار شده است  تا چند روز آینده اعلام خواهد شد. 

به گفتۀ این منبع مطلع تمامی عوامل تهیۀ ویدیو«هپی» به نام های ساسان سلیمانی، ریحانه طراوتی، ندا موتمنی، افشین سهرابی، بردیا مرادی، رهام شامخی و «سپیده» به همراه پنج وکیل خود در دادگاه حضور داشته اند. این منبع مطلع به کمپین گفت که همۀ وکلا به اتهام داشتن روابط نامشروع موکلان خود اعتراض کردند. آنها همچنین از برخورد خشن پلیس و هجوم به آپارتمان عوامل تهیۀ این ویدیو در زمان دستگیری انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی دادگاه  به اعتراض های خود در این موارد شدند.

 همچنین به گفتۀ این منبع مطلع علاوه بر دو اتهامی که برای همۀ اعضای این گروه مشترک است، ریحانه طراوتی متهم به داشتن مشروبات الکلی در منزل شخصی، بارگذاری و پخش کلیپ در شبکۀ یوتیوب، و ساسان سلیمانی متهم به کارگردانی این ویدیو شده است. کمپین مطلع شده است که مامورین از یافته های خود در جریان جستجوی منازل این افراد از جمله محتویات رایانه های شخصی – مانند عکس و فیلم‌های شخصی – برای طرح جرائم مختلف استفاده کرده اند، در حالی که دلیل دستگیری تنها مشارکت در ساخت و انتشار ویدیوی یاد شده بوده است.

 شش جوان ایرانی  که در ساختن ویدیویی با عنوان «هپی» براساس ترانۀ خواننده آمریکایی ویلیام فرل مشارکت داشتند و ویدیو خود را روی پشت بام خانه ای در تهران فیلمبرداری کرده بودند، در روز ۱۹ اردبیهشت ماه توسط پلیس اخلاقی تهران دستگیر شدند. پس از بازداشت، یک تیم خبری از صدا وسیما گزارشی تصویری از جوانان دستگیر شده پخش کرد که در آن همۀ آنها پشت به دوربین با سرهای رو به پایین نشان داده می شدند. آنها در این فیلم اعتراف کردند که فریب خورده اند.

یک روز پس از این اعترافات، همگی آنها به جز ساسان سلیمانی که ادعا می شد کارگردان این ویدیو موزیک است با قرار وثیقۀ بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان آزاد شدند. در نهایت ساسان سلیمانی در روز هشتم خرداد ماه  با قرار وثیقۀ ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

 ساسان سلیمانی، ۳۳ ساله، کارگردان و انیماتور ایرانی است و دارای مدرک لیسانس کارگردانی و فوق لیسانس انیمیشن است.  او پیش از این یک بار به دلیل ساخت ویدیو کلیپ آهنگ «سوسن خانم» از گروه بروبکس، مدتی بازداشت و در زندان اوین بود.

 ساسان سلیمانی سال گذشته در مصاحبه ای با مجله «زندگی ایده آل» گفته بود که پس از یک پروژۀ عکاسی از حسن روحانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، پیشنهاد رنگ بنفش را به عنوان رنگ رسمی کمپین انتخاباتی او داده بود.

این شش جوان هنرمند در تاریخ ۲۶ تا ۲۹ خرداد ماه برای تکمیل پرونده خود به واحد فرهنگ و هنر دادستانی تهران مراجعه و به پرسش های بازجویان خود برای تکمیل پرونده پاسخ دادند. یک منبع مطلع در گفتگویی در تاریخ ۲۰ مرداد ماه به کمپین اطلاع داده بود که موضوعاتی مانند اینکه «ایدۀ ساخت ویدیو از چه کسی بوده، چه کسی ویدیو را روی یوتوب آپلود کرده» و «چه کسی پیشنهاد تهیه ویدیو را داده بود» از جمله سوالاتی بوده است که از این افراد در جریان بازجویی پرسیده شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.