رفتن به محتوای اصلی

ایران از آزمایش سانتریفیوژهای جدید خبر داد
28.08.2014 - 11:43

علی‌اکبر صالحی٬ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه (۲۷ اوت/ ۵ شهریور) از انجام "تست‌های مکانیکی" بر نسل جدید سانتریفوژها در ایران خبر داد و گفت: «نسل آخر سانتریفیوژهای ما یعنی IR8 را ما به آژانس معرفی کردیم که سوی آن ۲۴ است. تستهای مکانیکی آن انجام شده است اما هنوز به آن گاز تزریق نکرده‌ایم و این کار به اجازه رئیس‌جمهور نیاز دارد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در یکی از برنامه‌های تلویزیون ایران سخن می‌گفت افزود:«ساخت و تولید سانتریفیوژهای جدید حق ما است و بر اساس توافق ژنو تقریبا تحقیق و توسعه هیچ قیدی ندارد.» علی‌اکبر صالحی تاریخ انجام تست‌های مکانیکی گفته شده بر سانتریفوژهای جدید را اعلام نکرد.

در پی اعلام این خبر از سوی معاون رئیس‌جمهور ایران٬ خبرگزاری رویترز از احتمال برانگیخته شدن نارضایتی قدرتهای جهان در گروه ۱+۵ که در پی مهار کردن برنامه اتمی ایران هستند خبر داد.

صالحی در ادامه سخنان با بیان اینکه برای چهار سال ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد داریم، تصریح کرد: «فعلا برای پیشروی مذاکرات تعلیق کرده‌ایم و این آمادگی هست که هرگاه نظام اراده کند، یک شیر ۵ درصد داریم آن را باز کنیم و در صورت نیاز شیر ۵ درصد را ببندیم و ۲۰ درصد را باز کنیم.»

با اینهمه صالحی از آغاز "بازطراحی قلب رآکتور اراک" خبر داد. او در این مورد تأکید کرد: «با توجه به پیشنهاد ایران برای رفع نگرانی برخی کشورها درباره راکتور اراک مبنی بر بازطراحی قلب راکتور و طرح آن در مذاکرات هسته‌ای روز سه‌شنبه (۲۶ اوت/ ۴ شهریور) جلسه‌ای در همین رابطه با حضور دوستانمان در وزارت خارجه برگزار شد.»

Missing media item. 

رآکتور آب‌سنگین اراک

صالحی ادامه داد: «در این جلسه دوستان در جریان جزئیات فنی بازطراحی در قلب راکتور اراک قرار گرفتند.»

رآکتور اراک از بحث‌برانگیزترین موضوعات در جریان مذاکرات ایران و ۱+۵ است. این رآکتور قادر است، حتی بدون اصلاح و تغییر عمده میزان قابل توجهی پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای تولید کند.

ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا و اسرائیل متهم به تلاش برای ساخت تسلیحات اتمی است؛ اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است و بر صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه اتمی خود تأکید دارد.

ایران و کشورهای ۱+۵ در نوامبر گذشته در ژنو توانستند به توافقی اولیه دست یابند که اساس کار مشترک برای دستیابی به توافقی جامع و نهایی بود.

در توافق اولیه و مقدماتی در ژنو قرار شد که ایران در ازای متوقف کردن برنامه هستهای در سطح موجود و نابودسازی اورانیوم بیست‌درصدی خود، از برخی تحریم‌‌ها معاف شود.

توافق جامعه نهایی با توجه به گذر موعد مقرر اولیه و تمدید زمان آن هنوز حاصل نشده است.

"خرابکاری در صنعت اتمی ایران"

رئیس مرکز انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در ادامه اظهاراتش به مساله "خرابکاری" در برنامه اتمی ایران پرداخت. او گفت: «ما در سال‌های ۸۸-۸۹ چندان به این مسائل حساسیت نداشتیم اما با آمدن ویروس استاکس نت موضوع برایمان جدی شد و خوشبختانه شیوع این ویروس در فعالیت‌های هسته‌ای در آغاز کار بود و توانستیم آثار تخریبی آن را کنترل و مدیریت کنیم.»

او در ادامه گفت که "در حال حاضر هر تجهیزاتی که از خارج تأمین می‌کنیم مورد آزمایش قرار می‌گیرد و اساس کارمان را بی‌ا‌عتمادی به پیمانکاران خارجی و تولیدکنندگان تشکیل داده است."

او با بیان اینکه تعدادی از شرکتهای آلمانی تجهیزاتی را که می‌ساختند به نیومکزیکو در آمریکا می‌فرستادند و تجهیزات را در آزمایشگاهی در آنجا دستکاری می‌شد٬ گفت: «البته برخی از این خرابکاری‌ها هم از دست ما خارج شده است ولی آثارش خیلی جدی نبود.»

او در ادامه روند همکاری جمهوری اسلامی ایران و لحن آژانس را هر روز مثبتتر از قبل توصیف کرد و گفت که "برای شفافسازی و مانع ایجاد نکردن بر سر مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ و با اجازه شورای عالی امنیت ملی به همکاری‌ها ادامه می دهیم چرا که می‌خواهیم مذاکرات هسته‌ای با سهولت بیشتر پیش رود".

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.