رفتن به محتوای اصلی

بیست و پنجمین جایزه بین المللی حنا مخلمباف برای امیرانتظام
23.11.2009 - 09:16

 

فیلم "روزهای سبز" حنا مخملباف برنده جایزه ویژه فستیوال "زنان جهان" آلمان شد و کارگردان، جایزه اش را که بیست و پنجمین جایزه این فیلمساز 21 ساله است به پاس مقاومت عباس امیرانتظام در بیست و پنج سال زندان به وی تقدیم داشت.

وی هنگام دریافت جایزه گفت: "من 21 سال دارم و چهار سال دیگر 25 ساله می شوم. چرا در مورد عدد 25 حرف می زنم؟ نمی دانم، عدد 25 برای شما آیا معنایی دارد؟ شاید بعضی از شماها را به یاد سن تان بیندازد. اما عدد 25 برای من این معنا را دارد که این 25مین جایزه بین المللی است که می گیرم. ولی برای بعضی ها عدد 25 معنای 25 سال زندان در حکومت جمهوری اسلامی را دارد. "

حنا مخملباف افزود: "می خواهم این جایزه را با عشق و احترام کامل به «امیر انتظام» تقدیم کنم که 25 سال بی گناه در زندان های جمهوری اسلامی مقاومت کرد، یعنی بیشتر از عمر من. و اگر امروز من و نسل من می توانیم آزادی را فریاد بزنیم به خاطر وجود کسانی چون امیر انتظام است، که 25 سال در زندان های جمهوری اسلامی مقاومت کردند."

عباس امیرانتظام دانش آموخته مهندسی و آزادی خواه ایرانی با پیروزی انقلاب ایران توسط مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر موقت دعوت به کار شد و سخنگویی دولت و معاونت نخست وزیر را به عهده گرفت. وی که در جریان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی می کوشید تا این قانون بدون ولایت فقیه به تصویب برسد با مخالفت تندروها سرانجام برکنار و به سفارت ایران در کشورهای اسکاندویناوی منصوب شد و در این حال فعالیت های سیاسی خود را رها نکرد.

به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگان گیری پنجاه آمریکایی که برای سی سال زندگی ایرانیان را تحت تاثیر قرار داد، عباس امیرانتظام به تهران فراخوانده و بلافاصله دستگیر شد و به اعدام محکوم گردید . دادگاه وی را به جاسوسی برای آمریکا متهم کرد که حاصل آن 25 سال زندان بود.

امیرانتظام هم اینک برای معالجه بیماری ناشی از حبس طولانی مدت خود در مرخصی استعلاجی از زندان به سر می برد. این مرخصی تاکنون دو بار تمدید شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
روز آنلاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.