رفتن به محتوای اصلی

دادخواهی خانواده کیانوش آسا از قوه قضائیه و مجلس
28.11.2009 - 12:26

 

خانواده کیانوش آسا با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به مسئولان قوای قضائیه و مقننه، و کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی خواستار «رسيدگی و پاسخ صريح، روشن و دقيق» به زوایای پنهان چگونگی کشته شدن این دانشجوی کارشناسی ارشد شدند.

آنها در این نامه جزئیات تازه‌ای از کشته شدن فرزندشان را فاش کردند و آن را «جنایت بزرگ و ضد بشری» توصیف کرده‌اند.

فاطمه فلاح، مادر کیانوش آسا و کامران برادر وی، در نامه سرگشاده خود علاوه بر رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی را نیز مورد خطاب قرار داده و از آنها خواسته‌اند که «بعد از پيگيری دقيق، نتيجه را در اختيار خانواده داغدار کيانوش آسا» قرار دهند و تأکید کرده‌اند که بعد از معرفی عاملان و آمران اين جنايت هولناک خواستار «محاکمه روشن و شفاف و مجازات قاتل يا قاتلين با هر لباس و در هر مکانی» با حضور خانواده وی هستند.

کیانوش آسا ۲۵ ساله، نقاش، کاريکاتوريست، و نوازنده اهل کرمانشاه و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت تهران بود که روز دوشنبه ۲۵ خرداد در جریان راهپیمایی مسالمت‌آمیز معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات، هدف اصابت گلوله قرار گرفت و پس از مجروح شدن مفقود شد.

پیکر بی‌جان این دانشجو پس از ۹ روز جست‌وجوی خانواده‌اش در میان کشته‌شدگان «مجهول‌الهویه» پزشکی قانونی تهران شناسایی شد و روز هفتم تیر در مراسمی خصوصی که با حضور مأموران امنیتی همراه بود، در زادگاهش کمانشاه به خاک سپرده شد.

نیروهای امنیتی فیلم مراسم خاکسپاری کیانوش آسا را هم توقیف کردند و مدتی بعد در مراسم چهلم وی که در اواسط مرداد ماه با حضور گسترده مردم کرمانشاه همراه بود نزدیک به ۱۵ نفر را بازداشت کردند.

درخواست محاکمه شفاف قاتلان و آمران

خانواده کیانوش آسا در نامه سرگشاده خود با اشاره به اینکه وی « روز ۲۳ خرداد برای انجام امور مربوط به پايان نامه دوره کارشناسی ارشد خود از زادگاهش کرمانشاه به دانشگاه علم و صنعت ايران برمی‌گردد» از حضور وی در تجمع ميليونی آزادی در روز ۲۵ خرداد، و پس از آن مفقود شدنش خبر دادند.

آنها همچنین اعلام کردند که در پی ۹ روز جست‌وجوی مداوم گروهی و شبانه‌روزی «در زندان اوين و کهريزک، دادگاه انقلاب، پليس امنيت، حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، آگاهی شاپو، بيمارستان حضرت رسول و ديگر بيمارستان‌های تهران، ناباورانه روز سوم تير جسد او را در پزشکی قانونی تهران با دهانی پر از خون ناشی از اصابت گلوله‌ها» شناسايی کردند.

در نامه خانواده کیانوش آسا، همچنین با اشاره به اینکه در جریان پیگیری ۹ روزه بارها به آنها گفته بودند که «کيانوش در اوين زندانی است» اضافه کرده‌اند که «هيچگاه تصور نمی‌کرديم حضور عزيزمان در يک راهپيمايی مسالمت‌آميز ميليونی، ما را روزها و شب‌ها در اضطراب و بی‌خبری قرار داده و سپس به پزشکی قانونی بکشاند و در برابر صحنه و سپس شرايطی قرار دهد که در بدترين حالات و اوضاع ممکن، تصور آن را هم به ذهن خود راه نمی‌داديم».

به گفته خانواده آسا «طبق گفته‌های دوستان نزديک، در آخرين لحظات حادثه، تنها يک گلوله به پهلوی کيانوش اصابت می‌کند و زخمی می‌شود بعد از آن ديگر کسی از او اطلاعی ندارد و بر اساس گزارش پزشکی قانونی، جسد در تاريخ ۲۹ خرداد يعنی چهار روز بعد از اصابت آن گلوله به مرکز پزشکی قانونی تهران تحويل می‌گردد اما وقتی که ما جسد را روز سوم تير شناسايی کرديم ديديم که علاوه بر آن گلوله، گلوله ديگری هم به گردنش اصابت کرده و بدين سادگی با جنايتی هولناک جان دانشجوی کُرد جوان از خطه کرمانشاه را از او و خانواده و جامعه گرفتند».

در نامه خانواده آسا همچنبن به تناقض‌های گزارش پزشکی قانونی و دادگاه انقلاب در خصوص چگونگی کشته شدن کیانوش آسا اشاره شده است.

بنابر اعلام خانواده کیانوش آسا همچنین «گزارش پزشکی قانونی ناقص بوده و تنها علت فوت را اصابت گلوله عنوان کرده و به روز فوت و اينکه گلوله‌های موجود در بدن از يک جنس يا جنس‌های متفاوت بوده تا نوع و شکل مرگ مشخص گردد، اشاره‌ای نکرده است».

این خانواده در نامه خود نوشته‌اند «هيچگاه تصور نمی‌کرديم که از همه آن دوران‌های ظلم و تجاوز صدام جنايتکار و آوارگی‌های پی در پی عبور کرده ولی سال‌ها بعد، بعد از به ثمر نشستن زحمت‌های شبانه‌روزی کيانوش آسا و خانواده‌اش در رسيدن او به اين جايگاه علمی و نخبگی و دانايی، به همين سادگی آماج گلوله‌های کسانی قرار بگيرد که به ظاهر خود را ايرانی خوانده اما استفاده بی‌پروا از اسلحه بر عليه جوانان ايرانی و ريختن خون آنها را مجاز دانسته، اين جنايت بزرگ را مرتکب شده و اين چنين آتش به زندگی ما زده و غم و ماتم و اندوه را به خانه و خانواده و ماه ها گريه های شبانه روز را بر مادرش تحميل کنند و در اين زمينه با طفره رفتن از اين فاجعه عظيم و ويرانگر تا کنون هيچ شخص يا سازمانی پاسخگو نبوده است».

خانواده کیانوش آسا در این نامه خطاب به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، و سایر مقام‌های مسئول تأکید کرده‌اند که «کمترين تقاضای ما به عنوان خانواده کيانوش آسا که بزرگترين ظلم غير قابل تصور بر ما تحميل شده، در ابتدا، مشخص شدن زوايای نامعلوم اين فاجعه است».

آنها همچنین از مقام های مسئول خواستند تا پاسخ دهند که کیانوش آسا «قبل از مرگ يعنی در روزهای ۲۵ تا ۲۹ خرداد در چه شرايطی بوده؟ کدام روز جان خود را از دست داده؟ محل نگهداری‌اش کجا بوده؟ بعد از زخمی شدن از گلوله اول آيا به بيمارستان انتقال داده شده؟ و در آن صورت در کدام بيمارستان بوده؟ و آيا بدن زخمی‌اش تحت درمان مناسب قرار گرفته يا نه؟»

خانواده کیانوش آسا همچنین خواستار پاسخگویی به این پرسش‌ها شدند که «لباس‌ها، عينک، ساعت و تلفن همراهش در کجا نگهداری شده يا می‌شود؟ و چرا آن‌ها را به ما تحويل نداده‌اند؟»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.