رفتن به محتوای اصلی

ممنوعیت عطر و ادکلن، آرایش، لاک ناخن، کفش پاشنه‌بلند و پوتین ساق‌بلند
رقابت نفس گير جمهوری اسلامی با داعش
01.08.2014 - 21:33


*******

به گزارش “تقاطع”، این “منشور” که در دو نسخه‌ی دختران وپسران منتشر شده، با بیان این‌که ارتباط دانشجویان دختر و پسر باید «در چهارچوب موازین شرعی» باشد، تاکید کرده که «اختلاط غیرمتعارف» و «روابط غیرضروری» آن‌ها در فضای دانشگاه «مجاز» نیست.

این دستورالعمل “پوشش مناسب” دختران دانشجو را متشکل از «مانتو، شلوار، مقنعه و جوراب» و «چادر» به صورت اختیاری دانسته و گفته که «بلندی مقنعه باید به گونه‌ای باشد که موی سر را کامل بپوشاند و از طرف جلو پایین‌تر از سینه‌ها باشد».

هم‌چنین تمامی دانشجویان، اعم از پسر و دختر از پوشیدن لباس‌های «تنگ» و «بدن‌نما» منع شده‌اند و از آن‌ها خواسته شده تا لباس‌شان «دارای گشادی متعارف باشد» و «به گونه‌ای نباشد که روی زمین کشیده شود».

بر اساس «منشور اخلاقی دانشجویان دانشگاه علم‌وصنعت»، پوشیدن “روسری گره‌زده به جای مقنعه”، “کفش‌های صدادار یا پاشنه بیش از ۵ سانتی‌متر”، “پوتین‌های ساق‌بلند، صندل، دمپایی”، “مانتو کوتاه‌تر از حد زانو و اندازه آستین آن کوتاه‌تر از مچ دست”، “شلوار کوتاه‌تر از مچ پا”، “جوراب‌های نازک و کوتاه”، “زینت‌آلات نشان‌دهنده بی‌حرمتی و یا در برگیرنده عبارت و نمادهای نامناسب”، و استفاده از انواع “تل‌ها” و “گل‌سر‌ها” وقتی که «بیرون از مقنعه باشند»، برای دانشجویان دختر ممنوع اعلام شده است.

این منشور استفاده از “هرگونه عطر و ادکلن”، “آرایش”، “لاک ناخن”، و “ناخن مصنوعی” را نیز برای دختران ممنوع دانسته است.

در “منشور ویژه آقایان” هم پوشیدن “شلوار ورزشی”، “پیراهن کوتاه‌تر از خط کمر”، “آستین کوتاه‌تر از آرنج”، “شلوار کوتاه‌تر از مچ پا”، “کمربندهای تزیینی بر روی شلوار”، “کفش با پاشنه غیر متعارف و یا دمپایی”، و “کراوات و پاپییون و امثال آن”، ممنوع اعلام شده است.

“عطر و ادکلن تند و حساسیت‌زا”، “مدل نامتعارف و زننده در پیراهن یا آرایش مو‌ها”، “رنگ کردن مو‌ها”، “مو‌ها بلند‌تر از روی شانه” و “پیرایش محاسن به شیوه‌های غیرمتعارف و زننده” از جمله دیگر موارد غیرمجاز برای پسران دانشجو است.

گفتنی است در حال حاضر، ریاست دانشگاه علم و صنعت را محمدعلی برخورداری، استاد دانشکده عمران این دانشگاه و رییس پیشین دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) بر عهده دارد. وی آذرماه سال گذشته و به دنبال حکمی از سوی رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی، جایگزین سعید جبل‌عاملی رییس پیشین این دانشگاه شد که در دوران او ده‌ها نفر از دانشجویان این دانشگاه به دلایل سیاسی، صنفی و انضباطی با محرومیت یا تعلیق از تحصیل مواجه شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.