رفتن به محتوای اصلی

کردستان عراق به دنبال سلاح آمریکایی
ایجاد مرکز مشترک ارتش آمریکا در اربیل
01.08.2014 - 09:21
تفسیر از:
اقبال اقبالی

کردهای عراق برای دست یابی به اسلحه آمریکایی تلاش می کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شماری از مقامات آمریکایی و کُرد عراقی اعلام کردند منطقه کردستان عراق برای دریافت اسلحه پیشرفته از آمریکا تلاش و پافشاری می کند. این موضوع در سفر اخیر هیاتی از کردستان عراق به واشنگتن هم مورد بررسی قرار گرفت.

مقامات کردستان عراق می گویند نیازمند این سلاح برای مقابله با گروه افراط گرای اسلامی داعش در شمال عراق هستند و پشتیبانی آمریکا از آنها حیاتی است.

مقامات آمریکایی هم گفته اند راه های تقویت بنیه دفاعی منطقه کردستان عراق را بررسی می کنند.
در چند ماه اخیر گروه افراط گرای دولت خلافت اسلامی موسوم به داعش توانست مناطق گسترده ای را در شمال عراق اشغال کند.

تسلیحات مورد درخواست کردستان عراق از آمریکا شامل تانک، تفنگ های تک تیرانداز، خودروهای زرهی، توپخانه، خودروهای سوخت رسان و امدادی است.

رویترز ادامه داد: مقامات آمریکایی می گویند آنها راه های کمک به کردستان عراق برای دفاع از خود را بررسی می کنند اما به نظر می رسد ارائه سلاح به کابینه کردستان عراق به همان شیوه تسلیح دولت مرکزی بغداد امکان پذیر نباشد.

قبل از این هم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور بارها بر سر موضوعات متفاوت از جمله بودجه، سرزمین و نفت با اختلافات شدیدی روبه رو شدند و هستند. دولت بغداد، هم پیمان آمریکاست.

یک مقام مسؤول در وزارت خارجه آمریکا هم گفت: فروش تسلیحات از سوی واشنگتن به کردستان عراق باید با هماهنگی مقامات بغداد انجام شود. قبل از این هم با هماهنگی دولت مرکزی بغداد، حمایت های مستقیمی از نیروهای نظامی کردستان عراق انجام دادیم.

وی که خواست نامش فاش نشود ادامه داد: با توجه به خطری که عراق با آن از سوی داعش روبه رو است آمریکا همچنان همکاری با بغداد و اربیل را برای تقویت همکاری امنیتی ادامه می دهد.

حملات چند ماه اخیر داعش در شمال عراق به وضوح ضعف ارتش عراق را در مقابله با داعش نشان داد. 

همچنین ارتش آمریکا در راستای بررسی وضعیت امنیتی کردستان عراق، با استفاده از شماری از نظامیانش مرکز مشترک عملیات را در اربیل مرکز کردستان عراق ایجاد کرد. وظیفه این مرکز بررسی و برآورد توانمندی ها و قدرت نیروهای نظامی کردستان عراق موسوم به پیشمرگه است.

مقامات کُرد گفته اند درباره خرید سلاح از آمریکا با شماری از اعضای کنگره این کشور نیز رایزنی کرده اند.
مقامات کردستان عراق می گویند آمریکا به تایوان نیز سلاح می فروشد و این در حالی است که دولت چین، تایوان را بخشی از خاک خود می داند.

رویترز اضافه کرد: به نظر می رسد فروش مستقیم سلاح از آمریکا به کردستان عراق غیرممکن است اما شماری از مقامات آمریکایی گفته اند در حال بررسی راه های دیگری برای تقویت نظامی کردها همزمان با بغداد هستند.

یک مقام کُردی هم گفت: آمریکایی ها به هنگام ترک عراق در سال 2011 به کردهای این کشور اطلاع دادند بخشی از تسلیحات خود را برای آنها باقی می گذارند اما نوری مالکی نخست وزیر عراق از این اقدام خودداری کرد.

از سال 2003 تاکنون آمریکا بیش از 25 میلیارد دلار در زمینه های آموزش و ارتقای توانمندی ارتش عراق هزینه کرد. تنها بخش بسیار اندکی از آموزش و تجهیزات (که اکثر آنها غیرکشنده هستند) به نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) رسید.

پیشمرگه در سال های اخیر به سلاح های ساخت روسیه از جمله تانک و تعداد اندکی بالگردهای امداد دست یافت.
کردستان عراق  در ماه گذشته میلادی هم پس از به عقب نشینی و فرار ارتش عراق از شهر کرکوک، پایگاه های ارتش عراق در این شهر را به دست گرفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.