رفتن به محتوای اصلی

افشاي زندان مخوف افسريه ، کهريزکي مخوف تر در تاريکخانه کودتا
29.07.2014 - 20:30

 

Juni 2010  

اختصاصی خبرنگاران سبز/
پس از کودتاي 22 خرداد 88 و استقرار فضاي امنيتي و سرکوب در سراسر کشور بويژه تهران ، علاوه بر زندانها و بازداشتگاههاي رسمي ، تعداد زيادي از فضاهاي نظامي و انتظامي و نيز بسياري از فضاهاي غير نظامي به بازداشتگاه هاي مخوفي مبدل شدند تا قابليت حبس و سرکوب هزاران نفر را بطور همزمان داشته باشند. در همين حال رشد و بروز گسترده اعتراض هاي آرام مردمي در قالب جنبش سبز ، واکنش شديد و مستبدانه رهبر حکومت ديني و ديگر عوامل سرکوبگر او را به دنبال آورد و باعث گرديد بازداشتگاههاي آشکار و نهان تحت اختيار بسيج و سپاه ، به دور از هرگونه کنترل قانوني اداره شوند و صدها تن از فرزندان بي پناه اين آب و خاک که عموما گمنام هستند زير شديد ترين شکنجه هاي جسمي و روحي قرار گيرند. 
بر اساس اخبار دريافتي و موثق ، هم اکنون حدود 200 تن از بازداشتي هاي اين زندان، نيروهايي از سپاه و بسيج هستند که در سرکوب هاي خياباني و رويدادهاي پس از کودتاي انتخاباتي در تهران يا برخي شهرستانها از دستورات مقامات نظام در برخورد با معترضان سرپيچي کرده و در حال حاضر از کمترين حقوق انساني هم محرومند. 
يکي از مخوف ترين بازداشتگاههاي تحت اختيار سپاه " بازداشتگاه افسريه" است که در شرق تهران و در محدوده قصرفيروزه و اراضي تحت کنترل سپاه قرار دارد. اين بازداشتگاه که رسما به دور از نظارت قوه قضاييه ايران فعاليت مي کند ، جزء امنيتي ترين و مخوف ترين بازداشتگاه هاي اختصاصي کشور بشمار مي رود و همواره سعي کرده اند نامي از آن برده نشود و فعاليت هاي آن مورد بحث قرار نگيرد. بنابر اين آگاهي از رويدادهاي اين بازداشتگاه نيز به سختي قابل دسترسي است و حتي ورود و خروج به بخش هاي ويژه درون بازداشتگاه نيز ، جز براي افراد ويژه و شناخته شده ميسر نيست. بر اساس اخبار دريافتي و موثق ، هم اکنون حدود 200 تن از بازداشتي هاي اين زندان، نيروهايي از سپاه و بسيج هستند که در سرکوب هاي خياباني و رويدادهاي پس از کودتاي انتخاباتي در تهران يا برخي شهرستانها از دستورات مقامات نظام در برخورد با معترضان سرپيچي کرده و در حال حاضر از کمترين حقوق انساني هم محرومند. استفاده از مرخصي و ملاقات با خانواده براي بازداشت شدگان ويژه اين زندان اکيدا ممنوع است و حتي ارتباط تلفني زندانيان جز در موارد خاص و تحت کنترل دقيق با بيرون از زندان ميسر نيست. 
اما فراتر از آن ، در برخي بندهاي انفرادي اين بازداشتگاه افرادي هستند که حدود 10 ماه است حق ملاقات و حتي ارتباط با ديگر زندانيان را ندارند و در مورد تعدادي از ديگر بازداشتي ها اين محدوديت شامل محروميت از هواخوري هم مي شود که عملا زندانيان را مبتلا به بيماريهاي حاد جسمي وروحي کرده و بر اساس اين گزارش ، درگذشت حداقل 2 نفر از بازداشتي ها به دليل فشارهاي عصبي کشنده نيز تاييد شده است. رده بندي حفاظتي در اين بازداشتگاه بسيار بالاست و جز تعدادي افراد ويژه کسي امکان دسترسي و ملاقات يا بازجويي از زندانيان و آمارگيري و آگاهي از وضعيت آنها را ندارند. 
در حال حاضر 7 تن از بازداشت شدگان بندهاي ويژه زندان مخوف افسريه ، افرادي هستند که شاهد حداقل دو مورد قتل عام جمعي از بازداشت شدگان جوان و معترض پس از انتخابات بوده اند که اين رويداد در ماههاي خرداد و تير سال گذشته و در منطقه بياباني بين تهران و قم و بيرون از محوطه کهريزک صورت پذيرفته است. 
نکته اي که موضوع بازداشتگاه افسريه را بسيار مهم مي سازد اطلاعات نهفته در دل بازداشتي هايي است که در آنجا به بند کشيده اند.بطور مشخص 3 تن از اين افراد به دليل ارتباط با ستاد مرکزي انتخابات وزارت کشور يا مجريان آن شاهد و ناظر بر تقلب هاي برنامه ريزي شده اي بوده اند که در پي سرکوبي خونين معترضان بي گناه ، پس از مدتي دچار عذاب وجدان يا ... شده و در بين برخي همکاران خويش مشاهدات خود را از نحوه تقلب ها باز گفته اند و اسناد خود را ارائه کرده اند و دقيقا از همان زمان به عنوان نيروهاي غير قابل اعتماد و خطرناک که احتمال زبان باز کردنشان فراوان است به بند کشيده شده و خود و اطلاعاتشان را در بايکوت محض قرار داده اند. 
از جمله ديگر بازداشت شدگان در اين زندان، کساني هستند که پس از سرکوب هاي خونين مردم ، شاهد وقوع اتفاقاتي از کشتارهاي پنهاني بوده اند ولي توان مشارکت در آن فاجعه انساني را نداشته يا پس از مدتي پشيمان و سرخورده شده اند . اما از آن جهت که احتمالا دستشان به خوني آلوده نشده و معترض به برخي شقاوت هاي پنهان و دردناک بوده اند ، پس از بازداشت فوري، ارتباط آنها را با جهان خارج قطع کرده و تلاش دارند تا آنها را در قرنطينه اي دائمي قرار دهند. بر اساس برخي اطلاعات، عناصر امنيتي سپااه ضمن تهديد خانواده برخي از اين نيروهاي دستگير شده آنان را وادار به خروج از تهران کرده و اخطار داده اند که در صورت بيان هر گونه مطلبي در مورد شخص بازداشتي ، او را سر به نيست خواهند کرد. 
در حال حاضر 7 تن از بازداشت شدگان بندهاي ويژه زندان مخوف افسريه ، افرادي هستند که شاهد حداقل دو مورد قتل عام جمعي از بازداشت شدگان جوان و معترض پس از انتخابات بوده اند که اين رويداد در ماههاي خرداد و تير سال گذشته و در منطقه بياباني بين تهران و قم و بيرون از محوطه کهريزک صورت پذيرفته است. در تاييد ارتکاب اين جنايات همين بس که برخي مقامات رژيم هم بطور سري سوالاتي را پيرامون آن پرسيده اند اما فرماندهان سپاه به بهانه رفتار خودسرانه! برخي نيروهاي بسيج آن را توجيه کرده اند، بنا به گزارش هاي رسيده پس از اين اقدامهاي هولناک ، تعدادي از قربانيان در همانجا مدفون و تعدادي را نيز مخفيانه در بهشت زهرا به خاک سپرده اند. 
اين رويدادي است که نظام مستبد شديدا از افشاي آن هراسان است و به هر قيمتي مانع از انتشار آن شده و يکي از دلايل ممانعت از فعاليت کميته تحقيق نمايندگان- حتي در همين مجلس وابسته به حاکميت- نيز، جلوگيري از افشاي اين گونه موضوعات بود.اميد که با پيگيري اين گزارش کوتاه پرده از بخشي کوچک از وقايع کودتاي انتخاباتي و جنايات هولناک آن برداشته شود و بخش عمده اي از رويدادهي پنهان و دردناک صورت پذيرفته در يک سال گذشته که در دل بازداشت شدگان زندان سياه افسريه حبس شده آشکار گردد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.