رفتن به محتوای اصلی

تذکر دولت به قالیباف درباره تفکیک جنسیتی
28.07.2014 - 17:58


*******

مصوبه جنجالی شهرداری تهران سرانجام با واکنش دولت مواجه شد.

این در حالی است که پس از دفاع قالیباف از این مصوبه در نماز جمعه تهران، اعضای شاخص جبهه پایداری در صحن علنی مجلس بیانیه ای را در حمایت از آنچه که آنان "تکریم خواهران کارمند شهرداری" نامیدند، تدوین کردند و امضای 183 نماینده دیگر را برای افزایش حامیان این اقدام، گرفتند.

حدود ٢ ماه پیش شهرداری تهران در بخشنامه‌ای داخلی و محرمانه از شهرداری‌های مناطق و سایر سازمان‌های زیرمجموعه‌اش خواست تا در راستای اجرای طرحی که شهرداری تهران آن را «ارتقای مقام زنان» نامیده نسبت به جدا کردن فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد در شهرداری اقدام کرده و از به‌کارگیری زنان در پست‌هایی مثل منشی، مسئول دفتر، تایپیست و ... خودداری کنند؛ خبری که در هفته‌های بعد بازتاب‌های آن از رسانه‌ها فراتر رفت و به نمازجمعه و پس از آن صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید.

حالا روزنامه "شهروند" گزارش داده وزارت کار و امور اجتماعی در نامه‌ای خطاب به شهردار تهران این تصمیم را مغایر با الزامات و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دانسته و تأکید کرده است که این وزارتخانه درخواست الغای بخشنامه مذکور را دارد.

در این نامه که با شماره ٧٥٤٨٧ به تاریخ ١٤ تیر ٩٣ و با امضای محمدتقی حسینی قائم‌مقام وزیر کار در امور بین‌الملل به شهرداری و شورای شهر تهران ارسال شده، آمده است: «جناب آقای دکتر قالیباف، شهردار محترم تهران، همان‌طور که استحضار دارید دولت جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای سازمان بین‌المللی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مرجع ملی به لحاظ عضویت در آن سازمان ملزم به رعایت الزامات و تعهدات ناشی از الحاق به کنوانسیون بین‌المللی کار از جمله کنوانسیون عدم‌ تبعیض در اشتغال و حرفه است. به بیان دیگر دولت و شرکای اجتماعی آن مکلف به رعایت و اجرای کنوانسیون‌های الحاقی می‌باشند. در صورتی که مفاد بخشنامه اخیر شهرداری تهران به صراحت با مفاد کنوانسیون‌های مذکور مغایر است و حتی از دیدگاه سازمان یادشده می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق‌ بشر تلقی شود که جهت استحضار ترجمه کنوانسیون مذکور به پیوست تقدیم می‌شود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.