رفتن به محتوای اصلی

هويت طلبي درآذربایجان، قدرت طلبي ياهويت طلبي؟
29.03.2010 - 19:10

در اين مقاله سعي شده است با رعايت مرز بين هويت طلبي وقدرت طلبي توضيح داده شود که چگونه در سالهاي اخيرقدرت طلباني راديکال با استفاده ابزاري از بحث هويت طلبي درآذربایجان سعي در موج سواري داشته وحتي براي رسيدن به اميال قدرت طلبانه خود سوداي اجراي مدل يوگسلاوي سابق ودامن زدن به نفرت قومي وجنگ داخلي در ايران را در سر دارند"اين افراد يگانه مانع خود در اين مسير را در وجودفعالان سياسي آذربايجان ميبينند که راه عقلاني ومنطقي را براي دستيابي به مطالبات قومي بر گزيده اند لذاتخريب ومحدود کردن فضا براي اينگونه فعالين مدني در دستور کار قدرت طلبان در آذربايجان قرار دارد.باذکراين مقدمه کوتاه به اصل مطلب ميپردازيم.

الگوبرداری و تعمیم سیاست درهای بسته از حکومتهایی نظیر شوروی سابق و کشورهای از هم پاشیده بلوک شرق به یک جریان سیاسی نظیرحرکت هويت طلبي آذربایجان در حکم تزریق سم به پیکر آن تلقي ميشودکه حرکت را به سمت انحصار طلبی و استبداد زایی‌ پیش برده و در نهایت باعث از دست رفتن هر آنچه خواهد شد که تا کنون به دست آورده است .

سیاست درهای بسته که بر اساس تئوری توّهم توطئه شکل میگیرد معتقد به تفکیک جامعه به شهروندان درجه یک و دو، یا همان خودی و غیر خودی می‌باشد .معتقدین به این سیاست پا را از این هم فراتر گذشته حتی سعی‌ در محدود کردن دایرهٔ خودیها میکنند به نحوی که تنها خود مطرح شده و بتوانند به امیال قدرت و شهرت طلبانه خود دست یابند.

ضربه‌ای که این گروه به حرکت هويت طلبي آذربایجان میزنند بسیار گسترده است به شکلی‌ که علاوه بر ایجاد تفرقه و بد بینی‌ بین فعالین سیاسی و حذف آنان از حرکت یا به قول معروف پیاده شدن تعداد زیادی از مسافرین قطار مبارزه در بین راه که ریزش نیرو محسوب میشود موجب واگرایی و بدبینی مردم در بلند مدت به این حرکت خواهد بود چرا که با روشن شدن مقاصد قدرت طلبانه انحصار طلبان در بطن یک جریان سیاسی، مردم صف خود را از آن جدا کرده و حاضر نخواهند شد تبدیل به پلکانی برای به قدرت رسیدن کسانی‌ شوند که از همان ابتدا قائل به سیاست حذفی میباشند .

آنچه که روشن است در تمام جریانات سیاسی کسانی‌ بوده و خواهند بود که بخواهند از آن جریان برای خود شهرت ؛ ثروت و قدرت بسازند.چنین افرادی بهترین راه برای رسیدن به امیال خود را در حذف دیگران می‌بینند و در این راه از هیچ چيز هراسي ندارندواز هيچ کاري فروگزاري نميکنند در نظر آنان هدف ؛ وسیله را توجیه می‌کند!ضربهٔ چنین عملی‌ ،اگر اقدامی در جهت مهار آنها صورت نپذیرد در نهایت همان گونه که در بالا اشاره شد به آن جریان سیاسی بر خواهد گشت .

با در نظر گرفتن این مطلب که نهایت آرزوی مخالفان یک جریان سیاسی تبدیل آن جریان به صحنه منازعات قدرت و شهرت طلبان ميباشد، آنها تلاش میکنند با رواج تئوری توّهم توطئه مجوز لازم جهت دامن زدن به این منازعات را فراهم کرده تا بدان وسیله همگان قدرت تخریب و انکار دیگران را بیابند تا هر روز تعداد بيشتري از فعالين سياسي در دام تخريب قرار گرفته وحذف شوند.

تئوری توّهم توطئه که اساس و پایه محدود کردن و بستن درهای یک جریان سیاسی و حذف دیگران است از یک اصل بسیار ساده سود میجوید ،در تبیین این اصل ابتدا باید به این نکته پرداخت که هیچ شخصی‌ را خصوصا در دنیای سیاست نمی‌شود یافت که در گذشته اشتباه نکرده باشد یا در آینده اشتباهی‌ مرتکب نشود، حال با توجه به این مساله ،اساس تئوری توّهم توطئه تعریف میشود و آن استفاده از اشتباهات افراد و توسل بدانها در جهت تخریب و از دور خارج کردن افراداست .

مطابق تئوری توهم توطئه همیشه کاسه‌ای زیر نیم کاسه وجود دارد و چون ارتکاب اشتباه جزيي از زندگي هرکسي است بنا بر این همه دشمن و از همان ابتدا متهم اند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود!.

تئوری توّهم توطئه در واقع ابزار قدرتمندی در دست قدرت طلبان است تا با بستن فضا و محدود کردن یک جامعه به خودی و غیر خودی و در ادامه حتی تنگتر کردن دایره خودیها، وضعيتي را پيش ميآورند که فضا برای جولان و رسیدن آنهابه آنچه که میخواهند یعنی‌ شهرت و قدرت آماده گردد .

اصولا چنین افرادی فاقد هر گونه سوابق مبارزاتی بوده و تنها راه برای مطرح کردن خود را در تخریب و حذف دیگران می‌بینند؛ به تعبير ديگري آنها سعي دارند با ایجاد پروپاگاندا ی تخریبی‌ و توهین به افراد سرشناس و دارای سوابق مبارزاتی به نوعی از اصل لگد زدن به بزرگان برای بزرگ جلوه دادن خود استفاده کنند .

با تمام این تفاسیر اکنون زمان آن فرا رسیده است تا با چنین نگرشی در حرکت هويت طلبي آذربایجان برخورد اساسی‌ صورت پذیرفته و مجال ابراز وجود به سیاست درهای بسته در آن داده نشود .

فراگیری عنصری نیست که با تنگ نظری به دست آید ؛ هشیاری و مقاومت در برابر قدرت طلبان ؛قدرت و نفوذ جريان مطالبات مدني مردم آذربایجان را افزایش خواهد داد و این میسر نمی‌شود مگر با آگاهی‌ از خطر اشاعه سیاست درهای بسته که توسط فرصت طلبان و تشنگان قدرت با ايجاد تفرقه وتخريب فعالين سياسي وبا هدف بهره برداري شخصي از آن دنبال ميشود .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
aminmovahedipress.blogspot.com

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.