رفتن به محتوای اصلی

توافق نهایی با طعم چماق
14.06.2014 - 02:47

 


دولت بنفش ظاهرا کفگیرش به ته دیگ خورده و از رسیدن به توافقی "هرچند نیم بند" با شیطان بزرگ کاملا مأیوس شده و این را از تهدید مهدی عراقچی به " از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصدی" درصورت عدم عدم امضای توافق نهایی‌ در مهلت باقیمانده، بروشنی میتوان دریافت.

راز نگرانی‌ و تهدید این گروه، در متن اخبار و اتفاقات گوناگونی است که در یکی‌ دو هفته گذشته روی داد، از جمله:

 در روزهای گذشته ۲ فیلم از سخنان سردار جعفری و آیت الله سعیدی نماینده رهبر در سپاه پاسداران با فاصله کوتاهی از یکدیگر از سوی آقای محمد نوریزاد در فضای مجازی منتشر شد که بر نقش مستقیم سپاه در حوادث پیش و پس از انتخابات سال ۸۸ تاکید می‌کند.

با توجه به اینکه این فیلم مربوط به ۴ سال پیش است، اولین پرسشی که پیش میاید این است که چرا امروز آنرا منتشر کرده اند و چرا توسط آقای نوری زاد؟ دلیل نشر آن کانال آقای نوری زاد، تکثیر هرچه بهتر و بیشتر آن در فضای مجازی و رساندن پیام مستتر در آن به مخاطب "ویژه" است، زیرا با توجه شناخته شدن نوریزاد به عنوان یک "مخالف رژیم" که در تهران سینه سپر کرده، مطالب و نامه‌های او در فضای مجازی خوانندگان متفاوتی دارد و مطلب به این مهمی‌ مطمئنا با ترجمه کامل در اختیار دستگاه‌های تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. 

انتشار این فیلم هیچ ربطی‌ به مسائل انتخابات سال ۸۸ ندارد، بلکه پیام خاصی‌ را بدنبال دارد. مخاطب این سخنان آمریکایی‌ها هستند و آقای جعفری با بیان اینکه " ما اطمینان داشتیم که آقا در نماز جمعه موضع خواهند گرفت"، خاطرنشان می‌کند که هر توافقی بدون امضای سپاه، بی‌ ارزش است و در ایران این ما هستیم که همه چیز را کنترل می‌کنیم، حتی رهبر. اطمینان خاطر آقای جعفری ناشی‌ از آن است که بخوبی میداند که سپاه فردای روز انتخابات با صدور بیانیه تایید انتخابات از سوی دفتر ایشان و پخش آن از رادیو و تلویزیون، رهبر را تمام قد وارد بازی کرده بود و آقای خامنه‌ای را از آن روز بصورت گروگان در مشت گرفت. 

سرداران و رهبر برای توافق و سازش با دشمن خونی خود مسابقهٔ گذاشته اند و در راه رسیدن به آن از هیچ کوشش و تنازلی، حتی برنامه موشکی خود دریغ ندارند، مشروط به اینکه طرف مقابل آنها را بپذیرد. علیرغم تمایل و اصرار برخی‌ از کشورهای اروپایی و لابیستهای حرفه‌ای رژیم، آمریکایی‌ها که هنوز نیمچه امیدی به روحانی و تیم او دارند، بدلیل نقش نومید کننده‌ خود در قبال مسئله سوریه و اخیرا اوکراین ، قادر به پا پیش گذاشتن در این زمینه و مذاکره با نهادی که از سوی کنگره و سنای آمریکا در لیست سازمانهای تروریستی قرار داده شده نیستند و ترجیح میدهند مشکل را بصورتی دیگر حل کنند.

شاید یکی‌ از دلایل دلسردی و بی‌تفاوتی مذاکره کنندگان آمریکایی بدلیل قدرت نمایی‌‌های جدید "داعش"باشد، که سپاه پاسداران را با چالش بسیار بزرگتری از میدان سوریه روبرو ساخته است. گروهی تروریستی با ایدئولوژی "نفرت" که به تایید منابع رسمی‌ عراق، حدود نیم میلیارد پول نقد را از بانک‌های موصل و تکریت به غارت برد تا به ثروتمند‌ترین گرو تروریستی تاریخ تبدیل شود. این گروه مانند دیگر گروهها با سرمایه‌های هنگفت و برای اهداف مشخص ساخته میشوند و مانند قارچ تولیدمثل میکنند و از رنگی‌ به رنگی‌ دیگر درمیایند و مانند ویروس جابجا میشوند و روزی که به آنها نیازی نباشد، به قرنطینه بازگردانده میشوند.

سیاست خارجی‌ امروز آمریکا مبتنی‌ بر ترمیم و به فراموشی سپردن تدریجی‌ چهره آمریکای شرور و جنگ طلب از اذهان نسل رو به بازنشستگی در کشورهای خاورمیانه و سرمایه گذاری روی نسل آینده در این کشورهاست که منجر به کاهش " مقطعی" نفوذ آمریکا در منطقه و ضربه خوردن به منافع مادی بخشی از "سیاست سازان" در کوتاه مدت و تقویت بخش دیگری از همان سیاست بازان است که ترجیح میدهند بجای یک مسابقهٔ سرعت و برد احتمالی‌، در ماراتنی که متضمن پیروزی است شرکت کنند. اوباما با پا پس کشیدن "زیرکانه" از میدانهایی که می‌توانست به ژست‌های "صلح طلبانه" او به عنوان سخنگوی آمریکای "دیگر" خدشه وارد کند، به دست آوردهای اندک کنونی و سیاست حل مشکلات هر منطقه از طریق همپیمانان ذینفع در منطقه روی آورد و با حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی‌، هدفهای از پیش تعیین شده خود را هرچند با سرعتی کمتر و از بیراهه، اما با کمترین ریسک همچنان دنبال می‌کند. 

افزایش تحرکات داعش در عراق که همانند القاعده و دیگر گروههای جهادی از پشتیبانی قطر، امارات و عربستان سعودی پرچمدار و سیاست گذار اصلی‌ کشورهای لیگ عرب و رقیب اصلی‌ ایران در منطقه برخوردار است، ضربه جبران ناپذیری را به سیاستهای رژیم ایران در عراق و منطقه وارد ساخته است که به پایان رسیدن هیمنه "شیعیان " در صحنه سیاسی عراق، محو نوری المالکی از میدان سیاست عراق و پاره شدن زنجیر حلال شیعی خواهد انجامید. اولین ضربه‌های پیشروی داعش در عراق و اعلام جهاد از سوی آیات الله سیستانی به عنوان رهبر معنوی شیعیان عراق ، به هیبت "رهبر مسلمانان جهان" در تهران وارد شد و مقام ولایت او‌را به چالش کشید.

چالش دیگری که در آینده نزدیک و درگیر شدن احتمالی‌ سپاه قدس در درگیریهای عراق، پیش روی سپاه خواهد بود، این است که توان واقعی‌ آنها را برای دفاع از کشور و مردمی که خود را مالک آن میدانند در برابر تروریستهای تکفیری که به خون ایرانی و شیعه " از هر قوم و نژادی" تشنه هستند، به محک خواهد گذاشت.

آیا آنها که ۵ سال پیش همین مردم را زدند و کشتد و در زندان‌ها به آنها تجاوز کردند، امروز "قادر خواهند بود مرزهای کشور را در برابر درندگانی که خون هموطنان و همزبانان خود را به آسانی میریزند و ریختن خون "مباح" ایرانی که او را "فرس"، "رافضی" و "مجوس" میدانند ، برایشان بهشت برین را به ارمغان می‌آورد، حفاظت کنند؟     

شاید دلیل تعجیل و تهدید مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات اتمی‌، یاد آوری پیام سردار جعفری به طرف مذاکره کننده است؟ زیرا با شرایط شکننده و سیال کنونی در عراق که راه چاره دیگری بجز واگذاری قدرت از سوی مالکی و مشارکت عملی‌ " و نه سمبلیک" سنی‌ها در قدرت برایش متصور نیست، آخرین کارت‌های تهران بدون یافتن شانسی‌ برای عرضه در میز مذاکره خواهد سوخت.

 بدون شک روزها و هفته‌های آینده که دنیا شاهدبهترین نمایشهای فوتبال در برزیل خواهد بود، در میدان نبردهای سیاسی و استراتژیک، گًل‌های زیادی رد و بدل خواهد شد. گلهایی که همیشه نمیتوان آنها را دید و در آینده خلاصه بازی و چگونگی‌ بثمر رسیدن گلها را در رسانه‌ها خواهیم خواند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاظم موافق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.