رفتن به محتوای اصلی

آرارات ما: ایروان، پایتخت ارمنستان و کوه آرارات
29.07.2010 - 17:25

در ایروان، پایتخت ارمنستان، ارامنه هر روز با حسرت به کوه آرارات نگاه می کنند و اجازه رفتن به آنجا را ندارند

آرارات ما

همانطور که کوه فوجی یاما سمبل کشور ژاپن است، کوه آرارات نیز نشان ملی ارامنه و ارمنستان بشمار می رود، جایی که مطابق انجیل کشتی نوح بعد از طوفان بزرگ روی آن فرود آمد. رشته کوه آرارات شامل دو قله بزرگ و کوچک آتشفشانی به نامهای سیس و ماسیس است و ارتفاع قله بزرگ- ماسیس- 5165 متر و ارتفاع قله کوچک- سیس- 3896 متر می باشد. در تاریخ 3000 ساله ارمنستان، آرارات همواره سمبل مقاومت و ایستادگی بوده است.

اما امروز در ایروان، پایتخت ارمنستان، ارامنه هر روز کوه آرارات را مشاهده می کنند و با حسرت به آن خیره می شوند، چرا که اجازه رفتن به آنجا را ندارند. کوه آرارات، این نشان ملی ارامنه، امروز در ارمنستان نمی باشد، بلکه در شرق ترکیه، نزدیک مرز ایران و ارمنستان واقع شده است. از سال 1920 ترکیه این قسمت از خاک ارمنستان شرقی را ضمیمه خاک خود نمود و از آن زمان تا بحال، مرز ترکیه و ارمنستان بروی ارامنه بسته شد و رفتن به کوه آرارات برای ارامنه به رویا تبدیل گشت.

آنچه شما در این سایت مشاهده خواهید کرد مربوط به وقایعی است که از اواسط قرن نوزدهم تا 1923 در امپراطوری ترکیه عثمانی در قبال ملت ارمنی به وقوع پیوست که تاکنون با واکنش مناسب جهانی روبرو نگشته و حتی برای عموم ایرانیان کمتر مطرح گردیده و مورد نقد قرار گرفته است. سعی ما بر این بوده که وقایع آن دوران را به نحوی مختصر و گویا بیان کنیم . چرا که اگر بخواهیم به تفصیل وارد جزئیات این قتل عام که در حقیقت نژادکشی یک ملت بود، شویم، شاید صدها کتاب نیز برای منعکس کردن آن حوادث کافی نباشد. اگر چه کلمات از بیان عمق فاجعه و شدت آن جنایات عاجزند.

ارامنه در امپراطوری عثمانی همواره در وضع بسیار اسفناکی بسر می بردند که این وضع اسفبار از اواسط قرن نوزدهم به سرحد خود رسید. زمانیکه سلطان عبدالحمید به اریکه قدرت رسید، ابرهای سیاه بر زندگی ارامنه سایه افکندند. هر روز تا به شب با ترس و وحشت سپری می شد . او تنها بین سالهای 1894- 1896 قریب به300,000 ارمنی را به کام مرگ کشاند.

در سال 1908 احزاب و گروههای ارمنی به امید آنکه از زیر یوغ ستم های سلطان عبدالحمید رهایی یابند، به کمک انقلابیون ترک که به ترکان جوان معروف بودند ، شتافتند غافل از اینکه ترکان جوان چه سرنوشتی برایشان تدارک دیده بودند.

سرانجام زمانیکه دنیا در آتش جنگ جهانی اول شعله ور شد . دولت ترکان جوان فرصت مناسبی یافتند تا مساله ارامنه را برای همیشه حل نمایند ، کاری که سلطان عبدالحمید هیچگاه موفق به انجام آن نشد . آنها در سال 1915 چنان قتل عامی ترتیب دادند که تا آن زمان دنیا نظیر آن را به خود ندیده بود .

قتل عام 1915 بر خلاف قتل عام های سلطان عبدالحمید بسیار برنامه ریزی شده، سازماندهی شده و در مقیاس بسیار وسیع به وحشیانه ترین شکل ممکن برای نابودی کامل نژاد ارمنی انجام گرفت که طی آن بیش از1,500,000 انسان بیگناه قربانی شدند .

پس از پایان جنگ زمانیکه متحدین « آلمان و عثمانی » شکست خوردند آتاتورک راه گذشتگان خود را ادامه داد و سرانجام سرزمینی به نام ارمنستان غربی از نقشه های جغرافیایی محو شد. سرزمینی که روزی حدود دو و نیم میلیون سکنه ارمنی داشت امروز خالی از جمعیت ارمنی است.

قتل عام 1915 ارامنه بعنوان اولین نژادکشی قرن بیستم شناخته شده است . سعی و همت ارامنه بر آن قرار گرفته که حوادث آن قتل عام به نحوی شایسته به دیگر ملل جهان شناسانده تا حق پایمال شده خود را بدست آورند و این خود عاملی برای جلوگیری از کشتارها و قتل عام ملل دیگر گردد . شناسایی و محکومیت رسمی این قتل عام وظیفه انسانی همه ملت ها و دولت هاست .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ourararat.com/far

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.