رفتن به محتوای اصلی

ایران دررتبه 79 در میان 100 کشور جهان
25.08.2010 - 17:01

هفته گذشته سایت مجله نیوزویک، گزارشی تحقیقی از 100 کشور جهان به چاپ رسانده و به ترتیب لیستی از کشورهای برتر دنیا رادر زمینه های مختلف منتشر کرده بود. شاخص انتخاب این کشورها بر اساس سطح آموزش، بهداشت، کیفیت زندگی، پویایی اقتصادی و محیط زیست بوده است. از بین 100 کشور لیست شده 10 کشور به عنوان برترین کشورهای دنیا انتخاب شده اند. با کمال تأسف ایران در بین این 100 کشور مقام 79 را به خود اختصاص داده است.

10 کشور اول دنيا:

1. فنلاند

2. سوییس

3. سوئد

4. استرالیا

5. لوگزامبورک

6. نروژ

7. کانادا

8. هلند

9. ژاپن

10. دانمارک

فنلاند بهترین کشور کوچک دنیا دارای بهترین سیستم آموزشی است. دانش آموزان فنلاند از نظر علوم و ریاضی مقام اول را در سال 2006 در دنیا(OECD) بخود اختصاص دادند. کودکان در محیط آرام مدرسه در حالیکه پوشیدن کفش اختیاری است در کنار معلمانی با مدرک فوق لیسانس به یادگیری مشغول هستند، بطور طبیعی یک نفر از سه نفر دانش آموز در سال از نعمت کمکهای فردی آموزگاران برخوردار می باشد.

یکی از دلایل بالاترین بودن در این ارزیابی، توجه به سیستم آموزشی است که نه تنها امکانات مجانی برای تحصیل، همگانی است بلکه توجه ویژه به توانایی ها و استعداد های فردی هر دانش آموز نیز جای خاص خود رادارد. فنلاند یکی از پنج کشور دنیاست که در آن بیسواد وجود ندارد. میزان متوسط طول عمر72 سال است، و 99% مردم از بیمه همگانی استفاده میکنند. معیارهای دیگر بالا بودن سطح بهداشت، امنیت، آزادی و طبیعت زیبای فنلاند، این کشور را به عروس کشورهای دنیا ارتقاء داده است.

در این ارزیابی جهانی به ویژگی های سه کشور دیگر یعنی استرالیا، ژاپن و سوئد اشاراتی شده است. استرالیا با پائین بودن رشد بیکاری حدود 5.6 در صد در سال 2009 دارای سالمترین وضعیت اقتصادی در دوران رکود کنونی جهانی است. ژاپن گذشته از پیشرفت تولیدات صنعتی، سالمترین افراد را در جامعه جهانی نیز دارد، بطوریکه طول متوسط عمر در ژاپن 82 و طول متوسط عمر زنان 86 سالگی است که طولانی ترین طول عمر زنان در دنیاست و این شاید به دلیل کمی استفاده از دارو، رژیم صحیح غذایی، آموزش درست بهداشت و سلامتی و بالا بودن سطح استاندارد زندگی باشد.

سؤئد، کشوری است که حدود 200 سال در هیچ جنگی شرکت نداشته است و تنها در سال 1995 وارد اتحادیه اروپا شده ولی هنوز فاصله خود را تا حدی حفظ کرده جزء سه کشوری در دنیاست که کمترین فساد اقتصادی را بهمراه دارد. آزادی بیان و آزادی مذهب تضمین شده است و تأمین مادی نیز پشتوانه آنست، و شاید این وسعت آزادی باعث شرکت 80% از مردم در انتخابات می باشد. در سوئد 99% مردم با سواد هستند و 92.8% مردم تحت پوشش بیمه همگانی قرار دارند. طول متوسط عمر 74 سال است.

در این تحقیق دو کشور قدرتمند دنیا یعنی آمریکا و بریتانیا جایگاه یازدهم و چهاردهم را به خود اختصاص دادند. ایران در مقام 79 قرار گرفته است. از جمعیت 67 میلیونی حدود 77.2 % با سواد هستند. میزان مشاركت سیاسی 3.3% می باشد که به علت ارزیابی کیفیتی از رأی دهندگان انتخابات ملی و میزان شرکت شهروندان در سیاست موجود از 10 امتیاز، ایران فقط 3 امتیازمیگیرد. (EIN Democracy Index). طول عمر متوسط در ایران 61 سالگی است.

نکته قابل توجه در این گزارش تحقیقی جای خالی کشور ایسلند بود که شاید به دلیل ویرانی های ناشی از آتشفشانی امسال، اسم این کشور نسبتا خوب به دست فراموشی سپرده شده است.

جزئيات اين تحقیق را در منبع خبر بخوانيد

جزئيات اين تحقیق را در منبع خبر بخوانيد

ناهید حسینی

اوت 2010

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.