رفتن به محتوای اصلی

روحانیت ایران را تجزیه کرد بخش ششم
06.10.2010 - 11:01

‫روحانیت ایران چنان نفرتی در قاجارها و مردم عادی ایران نسبت به ممالک سنی ایجاد کرده بودند، که شاهان قاجار حاضر بودند هر کاری بکنند تا انها آرا از بین ببرند. اگر پادشاهان صفویه تمام نیروی خود را صرف تضعیف ترک های عثمانی کردند، قاجار ها به انگلیسیها ها کمک کردند که هندوستان را تصرف کنند ‫و یک دوره تاریخی جدید در دنیا بوجود آورند که سبب تسلط غرب بر دنیا گردید و هنوز هم ادامه دارد.

امپراتوری انگلستان زمانی پدید امد و تثبیت گردید که هندوستان در جنگ با انگلستان شکست خورد. علت شکست هند این بود. هند از زمانشاه افغانستان کمک خواست. "بواسطه عدم رضایت راجه های هندی از تجاوزات انگلیسی ها در هندوستان، زمان شاه را بداخله هند دعوت مینمودند و حاضر بودند از روزی که زمان شاه داخل خاک هند شود، روزانه یک لک روپیه مخارج جنگی بسپاهیان او بدهند. زمان شاه نیز مرد میدان این مبارزه بوده با قشونهای نیرومند خود داشت به هندوستان حمله مینمود و تا لاهور هم پیش رفته بود. " (۱)

درست در همین وقت، فتح علی شاه برای پشتیبانی از انگلستان به افغانستان حمله کرد تا زمانشاه را مجبور به عقب نشینی کند و نتواند بهندی ها برای دفع انگلیس ها کمک کند. در نتیجه، هندی ها از انگلستان شکست خوردند و انگلیسها بعنوان بزرگترین امپراتوری جهان سر بر افراشتند و با سر مایه عظیم هند، بسیاری از کشور های دیگر را تصرف کردند. ویلیام دال ریمپل در کتاب آخرین مغول مینویسد که در آن زمان درامد سرانه هند از انگلستان بسیار بالاتر بود و مردم در ایران چنان فقیر بودند، که ایران بازار مناسبی برای کالا‌های انگلیسی نبود.

زمانی که انگلیسها تصمیم به اشغال رسمی هندوستان گرفتند، نخست قراردادی را با ایران امضا کردند که مانع

کمک شاه افغانستان به هند بشود. پادشاه هند میدانست که انگلیس ها از مرحله تجارت خارج شده و مصمم هستند که عملا از نظر سیاسی و نظامی کشورش را اشغال کنند. بهمین جهت با زمان شاه، پادشاه افغانستان بتوافق رسیده بود که در صورت حمله نظامی انگلستان بکشورش، زمانشاه باو کمک نماید. برای جلو گیری از این کار، جان ملکم، قرار دادی‫در سال ۱۸۰۱ با فتح علی شاه امضا کرد که ماده دوم و سوم آن ‫از این قرار است.

‫۱. " ماد دوم- هرگاه پادشاه افغانستان تصمیم بگیرد که بهندوستان حمله نماید، چون سکنه هندوستان رعایای

اعلیحضرت پادشاه انگلستان میباشند، یک قشون کوه پیکر با تمام لوازم و مهمات آن، از طرف کارگزاران قدر قدرت شاهنشاهی ایران، به افغانستان مامور خواهد شد که آن ممکلکت را خراب و ویران نماید و تمام جدیت و کوشش خود را بکار خواهند برد که آن مملکت بکلی مضمحل شده و ویران گردد.

‫۲. ماده سیم-- اگر پادشاه افغانستان مایل گردد که از در دوستی و صلح وارد شود، دولت شاهنشاهی ایران، در حین تعیین شرایط صلح، این مساله را مسلم و حتمی خواهند نمودکه پادشاه افغانستان و و قشون او خیال حمله و هجوم به هندوستان را که جز قلمرو پادشاه انگلستا ن میباشد، بکلی از سر خود بیرون نماید و انرا برای همیشه ترک گویند." (۲)

‫‫واتسون مینویسد، " مهدیعلیخان از جانب حاکم بمبیی مامور شده بود که سعی نماید شاه ایران را حاضر کند تا به افغان ها حمله نماید و باینوسیله خیال حکمرانان انگلیس را که در هندوستان استیلا پیدا کرده بودند راحت و آسوده گرداند و انگلسی ها در این هنگام در وحشت بودند که مبادا زمانشاه به هندوستان حمله کند، و سعی مینمودند این خطر را بر طرف نمایند.این نماینده مختار انگلیس با خیال آزاد شروع بانجام ماموریت خود نمود، در حالیکه ملامت های وجدانی او نیز در موقع انحراف از اصول حقیقت دوستی در او تاثیر نداشت. مهدیخان در مذاکرات خود بسیار دقیق بود که وزرای دربار ایران حس نکنند که اولیای امور انگلستان در هند از پادشاه افغانستان در وحشت میباشند, بلکه سعی داشت نشان بدهد که حکومت هندوستان انگلیس مایل است زمانشاه افغان به هند حمله کند و نتیجه آنرا بفهمد و بداند بچه سهولت میتوان او را شکست داد.

‫خود مهدی علی خان این ماموریت خود را خوب شرح میدهد. میگوید من در مکاتبات خود مخصوصا از بردن اسم فرمانفرمای هندوستان خود داری نمودم؛ اما من غیر رسم از فجایع و غارت افغانها در لاهور شرح مفصلی بیان نمودم و مخصوصا گفتم که هزا ران سکنه شیعه آن نواحی از ظلم و تعدی افغانها متواری شده، به ممالک کمپانی هند شرقی پناهنده شده اند. ‫وی اضافه میکند که من بمنظور تحریک فتح علی شاه این سخنان نادرست را بیان میکردم. بمن نیز این اختیار داده شده بود که در صورت خود داری او از حمله به افغانستان، تمامی مخارج جنگ را از سوی دولت انگلیس بپردازم؛ ولی احتیاجی به این کار نشد؛ چون فتح علی شاه ، تحت تاثیر احساسات مذهبی حاضر شد، با هزینه خود، جنگ مار ا بعهده گرفته، بانجام برساند. شاه فورا دستور داد بسوی افغانستان لشکر کشی کنند. با شنیدن این خبر، زمانشاه، کمک بهندی هارا رها کرده به وطن خود باز گشت که در جنگ کشته شد و بدین حالت، انگلستان توانست تمام هند را تصرف کند.” (۳) این شکست هند بود که امپراتوری انگلستان را بوجود اورد.

‫همانطور که ملاحظه میکنید، اختلافاتی که تشیع صفویه با سنی ها ایجاد کرد چنان حاد بود که منبع الهام پتر کبیر در تنظیم وصیت نامه او گردید و او از جانشینان خود خواست که به اختلافات شیعه و سنی دامن بزن‌ند که هیچ سلاحی کارگر تر از آن نیست. انگلیس ها از همین حربه استفاده کردند و کشو های ایران، افغانستان و هند را بجان هم انداختند و خود، ثروتمندترین و بزرگترین امپراتوری را ساختند. ثروت هند چنان زیاد بود که تمام کشور های اروپایی برای رسیدن به آن یکدیگر را میدریدند.

‫"با تسلط انگلیسی ها بر هند، انگستان تبدیل به قدرت بی مثال آسیا گردید. این تسلط از طریق دیپلوماسی (کلک) و جنگ بدست آورده شد." (۴)

‫اکنون روشن است که نقش جمهوری اسلامی از ایجاد اینهمه تشنج و اختلاف در میان ممالک اسلامی چیست. اگر بیماری نداند که بیمار است، هرگز معالجه نمیشود و اگر مملکتی نداند که منافع آش در چست، هر گز به منافع خود نمیرسد.

۱. محمود، محمود: تاریخ روابط سیاسی ایران و انگلیس، جلد اول، صفحه ۱۱

‫۲. همین کتاب، صفحه ۳۴

‫۳. واتسون، تاریخ قاجار، صفحه های ۱۲۳ و ۱۲۴

‫۴. جمز، لورنس: راج، صفحه ۷۹

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.