رفتن به محتوای اصلی

سفر احمدی نژاد به بیروت ،رویدادها وپیامدها
13.10.2010 - 15:01

سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به لبنان با واکنش های مختلف از سوی رسانه های لبنانی و نیروهای سیاسی این کشور روبرو شده است. سایت شفاف که گردانندگان ان بخشی از شیعیان لبنانی مخالف رویکرد سیاسی ایران در خاور میانه هستند ،نوشته است: رئیس جمهور قلابی جمهوری اسلامی به لبنان می آید. در صفحه اول این سایت در واکنشی اعتراضی به این سفر ترجمه عربی شعار "رای من کو" دیده می شود.

در همین زمینه نیز، ارگان های مطبوعاتی احزاب مخالف حزب الله و رسانه های هوادار گروه 14 مارس ،سفر احمدی نژاد را برپایی یک فتنه جدید در لبنان عنوان کرده و از او به عنوان یک مهمان ناخوانده یاد کرده اند.فارس سعید هماهنگ کننده دبیرخانه نیروهای 14 مارس در باره برنامه سفر احمدی نژاد به روستاهای لبنانی هم مرز با اسرائیل گفت:احمدی نژاد با سفر به لبنان قصد دارد به جهان بگوید مرز ایران در مواجهه با اسرائیل جنوب لبنان است.

او افزود این کار فتنه بر انگیختن است، احمدی نژاد نباید به جنوب لبنان برود.محمد علی الحسینی روحانی شیعه و رئیس شورای شیعیان که از مخالفان نظریه ولایت فقیه به شمار می رود در گفتگو با روزنامه کویتی "السیاسه" از مخالفت با این سفر سخن گفته است. الحسینی سفر احمدی نژاد را ما جراجویانه دانسته است.رئیس شورای شیعیان لبنان از مخالفان سفر احمدی نژاد خواست، اعتراضات خود را به صورت مدنی و به دور از ایجاد مشکلات ادامه دهند.

اما در میان موافقان انجام این سفر ،حزب الله لبنان مناطق تحت نفوذ خود را به لحاظ امنیتی و انجام تشریفات ویژه آماده کرده است. سید حسن نصر الله دبیر کل این حزب گفت: احمدی نژاد از روستاهای خط مرزی لبنان و اسرائیل دیدن خواهد کرد.نصرالله خبر انجام برنامه "پرتاب سنگ" احمدی نژاد به سوی مرز اسرائیل را تایید نکرد،اما گفت چنانچه احمدی نژاد در این مورد از من بپرسد در جواب او خواهم گفت که شما بیش از یک سنگ به سوی اسرائیل پرتاب کرده اید.

در اسرائیل نیز ایگال بالمور سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: احمدی نژاد برای دیدار با یک فئودال بزرگ (احتمالا منظور او سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله است )به لبنان می آید،بالمور گفت احمدی نژاد با این سفر می خواهد بگوید که مرز ایران با اسرائیل در جنوب لبنان است.

به دور از موضع گیری های سیاسی و رسانه ای به نظر می رسد دلایل سفر احمدی نژاد به لبنان را می توانیم در چهار بعد پی گیری کنیم.در مرحله اول احمدی نژاد می خواهد با انجام این سفر ره آورد های سفر پادشاه سعودی به بیروت را تحت الشعاع قرار دهد . عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی دو ماه پیش تر با همراهی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از بیروت دیدن کرد.دولت سعودی به عنوان یک کشور توانمند سنی مذهب در خاورمیانه روابط ویژ ه ای با سنی های لبنان دارد .

این روابط در حمایت همه جانبه سعودی ها از جنبش مستقبل به رهبری سعدالدین حریری جلوه گر می شود. سفر پادشاه سعودی و بشار اسد،به منظور کنترل اوضاع داخلی لبنان وجلوگیری از آغاز مجدد جنگ داخلی در این کشور انجام گرفت.

چرا که با توجه به اتهام برخی اعضای حزب الله درپرونده ترور رفیق حریری پدر سعد الدین حریری نخست وزیر کنونی ،دو گروه شیعه وسنی مذهب در این کشور آماده رویارویی با یکدیگر بودند. طبیعی است در این رویارویی احتمالی شیعیان لبنانی با توجه به انسجام تشکیلاتی ،سیاسی و نظامی خود با نام حزب الله وهمکاری سوریه به عنوان هم پیمان این حزب که هم مرز با لبنان است ، به عنوان پیروز این میدان خواهند بود.

سعودی ها افزون برآرامش در اوضاع داخلی لبنان ،خواهان کنترل حزب الله ودوری سوریه از هم پیمانی با ایران هستند.برخی کارشناسان معتقدند که کار شکنی های جنبش حماس وجهاد اسلامی در روند صلح فلسطینیان با اسرائیل تابعی از محور روابط تهران - دمشق است . با این تفسیر جمهوری اسلامی خواهان ادامه درگیری وتشنج در جبهه سیاسی اعراب و اسرائیلی ها است.

گسترش شکاف سیاسی در مذاکرات صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطنیی ها و اسرائیل که با شلیک موشک های حماس و جهاد اسلامی همراه می شود، به سود تهران است. چرا که ایران همزمان با چنین رویدادهایی می تواند بر اسرائیل فشار مضاعفی وارد آورد تا پر وبال آن را در سازمان های بین المللی کوتاه کند. هدف از این کار ایجاد رهیافتی برای خروج پرونده هسته ای ایران از بن بست خطرناکی است که با آن روبروست.

در سوی دیگر سعودی ها خواهان پایان دادن به پرونده صلح فلسطینی ها و اسرائیلی ها بر اساس طرح صلح عربی هستند. آنها در این زمینه نیازمند وجود دولت مقتدر درلبنان ،پایان دادن به امور کارچاق کن هایی همانند حماس و جهاد اسلامی به منظور بهانه ندادن به اسرائیل و همراهی سوریه با این طرح صلح هستند.در بعد دوم این سفر، ادامه استراتژی جمهوری اسلامی برای ایجاد جای پایی در سواحل دریای مدیترانه مد نظر است.ثروت های سرشار ازبهره برداری از منابع نفت و کشف منابع گاز با رویکرد ایران به سوی نظامی گری از سال 1368 شمسی به این سو همراه بود. همزمان با این کار همسایه شمالی ایران یعنی اتحاد جماهیر شوروی فرو ریخت و جهان به سوی تک قطبی حرکت کرد.

در این هنگام شناورهای نظامی شوروی در دریای مدیترانه دیده نمی شدند وپایگاه های این کشور در سوریه متروکه ماند. این فرصت برای ایران بسیار طلایی بود تا با گسترش پایگاه های خود در سوریه که پیش از این بسیار کوچک بودند، همت گمارد. تهران با ایجاد پادگان های نظامی و انتقال تسلیحات پیشرفته به بندر لاذقیه در شمال سوریه به کادر سازی برای حزب الله ،حماس ،جهاد اسلامی و شیعیان دیگر کشورها ادامه داد.

به نظر می رسد جمهوری اسلامی برای تشکیل "امت واحده اسلامی" مورد نظر خود که با راهکار صدور انقلاب قابل تحقق است،نیازمند گسترش نفوذ فرهنگی ،سیاسی ،امنیتی ونظامی است.به همین دلیل است که به دنبال تسخیر ساحل مدیترانه است. تسخیر این ساحل ،حد اقل امنیت آینده ایران و تکمیل پروژه ی نظامی هسته ای این کشور را به همراه دارد.جمهوری اسلامی خواستار پیوستن دولت لبنان به محور روابط دمشق - تهران هستند.

به زبان ساده تر تهران خواهان تبدیل تمام لبنان به یک حزب الله است. تا بتواند بخشی از ساحل را تصرف کند.در بعد سوم ، احمدی نژاد به دنبال تاکید بر ادامه حمایت جمهوری اسلامی از حزب الله به عنوان مظنون در پرونده قتل رفیق حریری است . در این پرونده پر سر وصدا تعدادی از نیروهای حزب الله متهم هستند که در ترور نخست وزیر سابق لبنان دست داشته اند. احمدی نژاد در این سفر با میشل سلیمان رئیس جمهوری ،سعد الدین حریری نخست وزیر ونبیه بری رئیس مجلس این کشور دیدار خواهد کرد.او با پیشنهاد اجرای طرح های اقتصادی وخدماتی در مناطق فقیر نشین و اهدای کمک های نظامی به ارتش این کشور سعی در ایجاد فضایی مناسب برای خروج حزب الله از دایره اتهام دارد.

چهارمین ره آورد این سفر برای جمهوری اسلامی می تواند تولید سوژه جدید برای افکار عمومی ایران وجهان به منظور عبور از فشارهای مستمر داخلی از سوی مخالفان سیاسی این نظام باشد. اصرار مخالفان احمدی نژاد بر ادامه مبارزه و غیر مشروع خواندن دولت او ،فشار های سنگینی در فضای سیاسی ایران بر نظام جمهوری اسلامی به بار آورده است. افزون بر این مورد، تلاش برای خروج از انزوای بین المللی دولت جموری اسلامی که با تحریم برخی شخصیت های سیاسی امنیتی خود مواجه شده است را بایستی مد نظر قرار دهیم.

در جبهه مخالفان بین المللی جمهوری اسلامی، این سفر قمار بازی تلقی می شود.چرا که در محاسبات غربی ها ایران نباید فرصتی برای ساخت سلاح هسته ای داشته باشد،تا با استفاده از توان این سلاح به تعریف یک حوزه نفوذ همیشگی برای خود در خاورمیانه اقدام کند .به نظر می رسد به همین دلیل است که شاهد باز گشت روسها به بندر طرطوس در ساحل سوریه هستیم.همزمان با بازگشت نظامیان روس در دو سال گذشته ،10 فروندجنگنده میگ 29 از سوی مسکو به ارتش لبنان هدیه داده شد.بی تردید این اتفاقات خوشایند تهران نیست.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.