رفتن به محتوای اصلی

روحانیت ایران را عقب نگاه داشت، بخش ۳
01.11.2010 - 06:08

از آنجا که هر شیعه، از یک مرجع تقلید باید تقلید کند، هر چه او میکند همان است که مرجع او انجام داده است. بنا بر این، آنچه امروز در جامعه ایران میگذرد، حاصل تقلید شیعیان از اخلاق و کردار مراجع تقلید است. ‫این تقلید ها در طول پان صد سال گذشته، فرهنگی را ایجاد کرده است، که حاصل آن جامعه کنونی است. پس از آن که یک مقوله و فکر، تبدیل به فرهنگ شد، اثرات آن، بطور ناخود آگاه در افراد ظاهر میگردد. امروز، افراد، بطور آگاهانه و نااگاهانه، رفتار و عقاید مراجع تقلید را در رفتار ها و عقاید خود، تکرار میکنند. بسخن دیگر، هر چه مردم میکنند، همان است که روحانیت کرده و یا میکند. ‫مذهب هم در عمل همین است که میبینید.

آخوند ها می گویند دین خوب است، " مردم عمل نمیکنند. اگر عمل کنند، همه کارها درست میشود. " این را میگویند و هیچ نمیفهمند که پاسخ ایرادهای ما نیست. نمیفهمند که چون نادانی ها و گمراهی ها از خود کیش ها و در خود انهاست، مردم هر چه بیشتر بکار بندند، بدتر خواهد بود و زیانها فزونتر خواهد گردید." (1)

‫اگر روحانیت راستی و درستی را در گفتار و کردار خود عملی میکرد، مردم هم راستی و درستی را پیشه میکردند. اگر مردم راستگویی و درستکاری را پیشه نمیکنند به این دلیل است که نظام ، "انها را از کار انداخته است." یعنی کسی از راستگویی و درستکاری به جایی نمیرسد.

‫ ‫"در جایی که دین برای رفتن به بهشت است و این کار باخواندن نماز و گرفتن روزه و رفتن به مکه یا کربلا و مانند اینها انجام تواند گرفت، چه نیازی براستگویی و درستکاری میماند؟"(2)

‫بزبان دیگر، روحانیت، دین را از محتوای انسانی، اخلاقی، عقلی و علمی خالی کرده است. بگفته ارنست رنان، " دین حق آن است که عقل اورا قبول کند و علم او را تصدیق کند،" اما آنچه را آخوند ها میگویند و انجام میدهند، نه مورد قبول عقل است و نه علم.

‫درست همین است. هر چیز که مورد تصدیق عقل و علم نباشد، خرافات است؛ و هرچه، خرافات باشد، مانع پیشرفت و ترقی است و انها یی که خرافات پخش میکنند، علل اصلی عقب نگهداشتن ملت و مملکت هستند. ‫یک طلبه در یک نامه دردناک از خرافاتی شدن قم مینویسد،

“امروز با عبا و ردا مرا با همین موتور قراضه، کنار خیابان چهار مردان ایستاندند . گفتند که می خواهیم بر چراغ موتورت بنویسم" یا سید خراسانی ".

گفتم سید خراسانی کیست ؟

گفتند : مولایمان خامنه ای به قم می آید، سید خراسانی و سپهسالار امام زمان.

گفتم : این ابا طیل تعیین وقت ظهور است ، امام صادق فرمودند هر کس تعیین وقت کند، کذاب است چه سید خراسانی و چه غیر خراسانی .

مرا به باد کتک گرفتند و عبا و ردا را به خاک آلودند.“ (۳)

باز تولید مفهوم امام زمان، به معنای کنونی و رواج دادن آن در میان مردم، حتی بر خلاف نظرآت امام صادق هم هست؛ یعنی کسانی که او را به عنوان امام قبول دارند، باید بنظر او هم اهمیت بدهند، ولی، بسادگی قابل تشخیص است، که آنچه خامنه ای و جمهوری اسلامی انجام میدهند، بر خلاف تمام موازین اسلامی است. علل انحطاط اخلاقی ایرانیان در پایین ترین سطح خود، در طول تاریخ ایران، در همین فرهنگ منحط است. رواج خرافات تا آن حد پیش رفته است که بسیاری از مردم قبول کرده و به این نتیجه رسیده اند که خودشان امام زمان هستند. هفته ای نیست که یک نفر را بجرم امام زمان بودن دستگیر و روانه زندان نکنند.

‫در طول عمر سی و یک ساله نظام، به اندازه تمام تاریخ ایران و اسلام، خرافات ضد علم و عقل تولید شده و به عقاید عمومی تبدیل گردیده است. حاصل این فرهنگ، اخلاق و پندارو رفتار و کردار و گفتاری است که در جامعه وجود دارد ‫که کلا مخالف ترقی، تولید، توسعه و تکامل است. فریدون ادمیت فرهنگ ایران و ژاپن را مقایسه کرده و میگوید، ‫"اگر ملت ژاپن، مثل اکثر "ملل بی غیرت آسیا" دست روی دست میگذاشت که روس ها در ساحل اقیانوس کبیر استقرار گیرند، سزای این کاهلی وسستی و کوری، جز بندگی و نفی آن ملت نبود. همچنین تاثیر تعقل است که تفال و سحر و احکام اجرام کیهانی را یکسره ابطال میکند، ا عتقاد به انها را از آثار مغز علیل و ناتوان آدمیزاد میشمارد." ‫باز نتیجه همان فکر علمی است...که مایع ترقی اجتماع مدنی میگردد. " ‫(۴)

‫ وقتی کارنامه روحانیت را بررسی کنید، میدانید که دلیل عقب ماندن ایران، همین ها هستند. آخوند ها در تمام ایران مخالف تحصیل بودند. بدون تحصیلات جدید، پیشرفت هم امکان نداشت. دکتر باستانی پاریزی مینویسد، " مرحوم آقا سید یوسف واعظ، هنگام شروع منبر میگفت: " به دین دمکرات ها از دنیا نروید، صلواتی ختم کنید. با محصلین مدرسه، در آن دنیا محشور نشوید، صلوات دوم را بلندتر ختم کنید." (۵)

‫انها بدینوسیله، جلو باز شدن مدارس جدید را میگرفتند و تحصیل کردگان را کافر و منحرف مینامیدند و مردم را از ارتباط با انها باز میداشتند. “شیخ محمد خیابانی یک انسان کاملا امروزیی بود ودر قیامش نیز دستاوردهای مدرنیته مانند تجدد، دموکرات و مشروطه خواهی موج میزند از همین روست که طبق گفته کسروی ،روحانیون کهنسال تبریز در برابر موج تجدد خواهی او ایستادگی و مقاومت کردند. خیابانی در سن ۴۰ سالگی با توطئه مخبرالسلطنه هدایت کشته شد و جنازه اش را بر دوش اسبی انداخته در کوی و برزن شهر گرداندند تا دیگران عبرت گرفته دم از تجدد و مشروطه خواهی نزنند!.”

‫جالب این است که روحانیت تشیع، همه این کار ها را مثبت ارزشیابی میکند و مدعی است که این برداشت از اسلام که این همه فقر و فساد ایجاد نموده، صحیح ترین برداشت از اسلام است و بقیه کشور های اسلامی، مثل ترکیه، که توانسته اند خود را از شر خرافات آزاد سازند، منحرف بوده و اصلا مسلمان نیستند. بقول آخوند‫ ی بنام دانشمند، کارمند دفتر رهبری، مسلمانان سنی که دست کم ۱۲ برابر شیعیان هستند، حرام زاده هستند. بگفته یک کامنت گزار، " برداشت ملت ایران از اسلام تنها برداشت صحیح از اسلام در کل جهان است و لبنان هم از همین الگو پیروی کرده است.امروز ایران اسلامی انسان کامل حکومت های موجود در سرتاسر جهان است. "

حالا معنای انسان کامل را هم فهمیدید. راستی که انحطاط یک انسان عقیده مند هیچ حدی ندارد.

‫زیان کسان در پی سود خویش---

‫بجویند و دین اندر ارند پیش.

دوم نوامبر ۲۰۱۰، لندن

پینوشت ها:

(1) کسروی، در پیرامون اسلام, صفحه ۲۴

(۲) کسروی، در پیرامون اسلام, صفحه ۲۴

(۳)http://parsdailynews.com/73692.htm

‫‫(۴) ادمیت، فریدون، اندیشه های تالبوف تبریزی، صفحه ۱۸

‫(۵) دکتر باستانی پاریزی ,پیغمبر دزدان، صفحه ۹۲

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.