رفتن به محتوای اصلی

حقوق بشر؛ پاشنه آشیل استبدادِ دینی
27.04.2014 - 20:49

مردم حق دارند در هر کجای دنیا که باشند در برابر حکومتی که نمی خواهند ؛ به پا خیزند و آن را بزیر بکشند تا حاکمیتی را که خود سزاوار خویش میدانند بر پا کنند . این " حق " تنها نیروئی است که میتواند جهان را آزاد کند .

«ابراهام لینکلن»

بنظر میرسد؛ از آنجا که مذاکرات اتمی ایران و غرب از موضع قدرت برابر انجام نمی شود و موضع غرب و امریکا بخاطر در دست داشتن کارت تحریمهای کمر شکن بسیار قوی تر است ؛ امریکا و غرب و سازمان ملل ــ بان کی مون ــ فرصت را غنیمت شمرده بر مهمترین دژ امنیتی رژیم یعنی نقض حقوق بشر انگشت بگذارند . اهرمی ــ حقوق بشر ــ که قطعا" تا رسیدن غرب به اهداف نهائی و مطلوب خود ؛ فعال نگه داشته خواهد شد .

با شروع مذاکرات اتمی ژنو در مهر ماه 1392  و با آشکار شدن مواضع ضعیف و تسلیم طلبانه رژیم در روند این مذاکرات ؛ کشورهای غربی طرف مذاکره با رژیم بشکلی فزاینده به حصار امنیتی رژیم حمله برده و با صراحت بیشتری بر موارد نقض حقوق بشر در ایران انگشت گذاشته اند .

اما قبل از پرداختن به موضوع نقض حقوق بشر ( سرکوب ؛ زندان ؛ شکنجه و  اعدام ) و تأثیر آن در رشد و بقاء رژیم در این مدت ؛ پاره ای از مواضع غرب ؛ امریکا و بدنبال آن تا حدودی جامعه جهانی در مورد نقض حقوق بشر در ایران را ــ که عمدتا" در این 6 ماهه ای که مذاکرات اتمی جریان داشته اتخاذ شده است ــ ؛ بیان می کنم :

1 ــ روز چهارشنبه 27 آذر 1392 مجمع عمومی سازمان ملل متحد ؛ قطعنامه ای که در آن نسبت به " نقض جدی " و " هشدار دهنده " حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شده است را به تصویب رساند

2 ــ در تاریخ 10 دی 1392 هیئت پارلمان اروپا در اولین روز ورود خود به ایران با خانم نسرین ستوده ــ وکیل زندانیان سیاسی و فعال حقوق بشر ــ و آقای جعفر پناهی ــ فیلمساز مخالف رژیم ــ در سفارت یونان ؛ دیدار کردند . در این دیدار وضعیت حقوق بشر در ایران ؛ وضعیت زندانیان سیاسی و همچنین حصر آقایان موسوی و کروبی مورد گفتگو قرار گرفت . سفر قبلی هیئت به دلیل عدم موافقت مقامات رژیم با چنین دیدارهائی ؛ لغو شده بود .

3 ــ روز پنجشنبه 17 اسفند 1392 خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا ؛ همزمان با روز جهانی زن در سفارت خانه اتریش ــ در تهران ــ با خانم نرگس محمدی ــ روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ــ و خانم گوهر عشقی مادر ستار بهشتی ــ وبلاگ نویسی که در زیر شکنجه مأموران رژیم در زندان به شهادت رسیده بود ــ دیدار و گفتگو کرد . خانم اشتون در مصاحبه با بی بی سی , در پاسخ به اعتراضات مقامات رژیم از ملاقات وی با فعالین زن گفت : ما از ابتدا در طرح موضعمان نسبت به حقوق بشر بسیار صریح بوده ایم .

4 ــ در گزارشی که بان کی مون ــ دبیر کل سازمان ملل متحد ــ در تاریخ 20 اسفند 1392 به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داد ؛ گفته بود : " دولت حسن روحانی از زمان روی کار آمدن ؛ نتوانسته وعده هائی که برای بهبود حقوق بشر به مردم داده بود را ؛ عمل کند " . وی ضمن برجسته کردن افزایش آمار اعدام ها در ایران ؛ خواستار قطع آعدام ها و آزادی فعالان سیاسی ؛ روزنامه نگاران و وکلای زندانی شد .

5 ــ احمد شهید ــ گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران  ــ در تازه ترین گزارش خود که در 22 اسفند 1392 منتشر شده  ؛ هشدار داده است که موارد نقض حقوق بشر و آزادیهای اساسی شهروندان ایران به طور مستمر و گسترده ؛ ادامه دارد . در این گزارش وی خواهان آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی ؛ جلوگیری از ارعاب وکلا ؛ توقف اعدام ها و .... شده است .

احمد شهید " منشور جقوق شهروندی " را که روحانی برای اجرای حقوق بشر در ایران به مردم وعده تنظیم آن را داده ناکافی دانسته و گفته است که روحانی به تبعیض علیه اقلیت های مذهبی و تبعیض علیه زنان نپرداخته و همچنین در این منشور به مجازات های بیرحمانه ؛ غیر انسانی و تحقیر آمیز از جمله شلاق ؛ سنگسار و قطع عضو ؛ اشاره ای نشده است .

6 ــ کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در تاریخ 12 فروردین 1393 قطعنامه ای را در مورد " راهبرد اروپا در مورد ایران " تصویب کرد . در این قطعنامه " نقض پیوسته و سیستماتیک حقوق بشر " ؛ شکنجه در زندانهای رژیم محاکمات غیر عادلانه و ..... در ایران محکوم شده است .

در این قطعنامه قید شده است که موضوع حقوق بشر در ایران بخشی از چهارچوب سیاست آینده اروپا و روابط دو جانبه اتحادیه اروپا و ایران است و از هیئت های اروپائی که به ایران سفر میکنند خواسته شده در سفر به ایران با منتقدان حکومت ؛ فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی ملاقات کنند . در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده که " با صدور سریع و بدون قید و شرط ویزای ورود برای گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل " امکان سفر به ایران را برای احمد شهید و همکارانش فراهم کنند .

باین ترتیب اتحادیه اروپا در نظر دارد که برای موضوع " حقوق بشر " جایگاه ویژه ای در سیاست میان اتحادیه اروپا و ایران ؛ در نظر گرفته شود . این امر به معنای آن است که ؛ حداقل از این ببعد رژیم ایران برای تعامل و آمد و شدهای دیپلوماتیک با اروپا ؛ بدرد سر خواهد افتاد .

7 ــ سازمان عفو بین الملل در گزارش سالیانه خود که در تاریخ 7 فروردین 1393 منتشر شد اعلام کرد ایران با در نظر گرفتن جمعیت اش ؛ در مقام اول جهان از نظر تعداد اعدامها قرار دارد . آقای ادری گوگران یکی از مدیران ارشد این سازمان ؛ در باره آمار اعدامها در دوره حسن روحانی میگوید : از زمانی که روحانی رئیس جمهور ایران شده ما نه تنها گشایشی در زمینه اعدام ندیده ایم ؛ بلکه  بالعکس شاهد افزایش آمار اعدامها نیز بوده ایم .

همانگونه که ادری گوگران از مدیر ارشد عفو بین الملل گفته ؛ با روی کار آمدن حسن روحانی نه تنها از تعداد اعدام ها در ایران کاسته نشده بلکه افزایش هم یافته است . سیر صعودی اعدامها در کشور نشان میدهد که ؛ حسن روحانی هم بخشی از این نظام ظالمانه و ضد بشری است و تلاش ریاکارانهِ اعتدال و میانه روی اش هم ؛ بخاطر حفظ این نظام صورت میگیرد .

وی در دفاع از اعدام ها ؛ آنها را مجازاتی بر اساس حکم خدا و یا قانونی که نمایندگان مردم در مجلس تصویب کرده اند ؛ دانسته است . وی در این باره میگوید : وقتی کسی محکوم به اعدام باشد و بر اساس قانون پای چوبه دار رفته باشد ؛ ما حق نداریم در بردن او پای چوبه دار فحش بدهیم ........ بهر حال قانونی او را محکوم کرده و مجازات میشود و به ما ربطی ندارد . یا " قانون خداست " یا قانونی است که مجلسی تصویب کرده که متعلق بمردم است و ما مجری هستیم ( خبر گزاری قدس ــ تسنیم 30 فروردین 1393 ) .

8 ــ در نامه وزیر خارجه هلند به ریاست پارلمان این کشور آمده است که : با توجه باینکه ایران تحت فشار تحریمها آماده دادن امتیازاتی است ...... فشار جمعی بایران برای رسیدن به توافق کامل باید ادامه یابد . گذشته از توافق اتمی ؛ نگرانی های جدی در مورد نقش ایران در منطقه و وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد . دولت هلند باین مسئله توجه داشته و در چهارچوب اتحادیه اروپا و گفتگوهای متقابل این موضوع را در دستور قرار خواهد داد .

9 ــ مسئول امور حقوق بشر دولت آلمان : با روی کار آمدن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود نیافته و کارشناسان عفو بین الملل تأکید دارند که اکنون زمان گفتگو در باره وضعیت حقوق بشر در ایران فرا رسیده است . و " کریستوف اشترسر " مسئول حقوق بشر دولت آلمان در گفتگو با دویچه وله گفته است : ما به شرکتهای آلمانی که قصد دارند بدون در نظر گرفتن وضعیت حقوق بشر در ایران قرارداد ببندند و فعالیت کنند ؛ نیز هشدار میدهیم .

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس : سابقه ایران در زمینه حقوق بشر تیره و تار است . در ایران اعدامها و بازداشت های غیر قانونی فراوانی انجام میگیرد .

نماینده ایتالیا در شورای حقوق بشر ملل متحد : اتحادیه اروپا همچنان نگران وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران است .

نماینده امریکا در شورای حقوق بشر : امریکا از قطعنامه پیشنهادی در رابطه با وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی استقبال میکند و قویا" خواستار حمایت همه اعضای شورا از آن میباشد . سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ماه دسامبر گذشته گفته بود : ........ مسئله کلیدی دیگر ؛ پیشرفت در باره مسئله حقوق بشر است . تحریمهای ما علیه نقض حقوق بشر در ایران ادامه خواهد یافت .

نماینده فرانسه در شورا : ما بسیار از نقض وحشتناک حقوق بشر در ایران ؛ نگران هستیم .

سایتِ تلویزیون رسمی و سراسری دولت سوئد در 25 اپریل 2014 ( 5 اردیبهشت 1393 ) در گزارشی تازه ؛ میگوید : پس از روی کار آمدن حسن روحانی ؛ یک روحانی ــ آخوند ــ که رسانه های غرب میخواهند او را مدرات معرفی کنند . اوضاع حقوق پایه ای بشر در ایران بسیار وخیم تر شده است . همزمان که رژیم حاکم بر ایران تعداد بیشتری را بدلایل واهی و بدون رویه قانونی و حقوقی ؛ تحت عنوان " محارب " و یا " تبلیغ علیه نظام " اعدام میکند ؛ فشار علیه زندانیان سیاسی نیز افزایش یافته است .

اگر چه در این سالها ؛ محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط گروهها و نهادهای حقوق بشریِ بین المللی و همچنین اتحادیه اروپا و مقامات کشورهای غربی بطور مستمر و بیوقفه جریان داشته است . اما فشارهای اخیر که به موازات مذاکرات اتمی در جریان میباشد در حجم و کیفیت جدیدی در جریان میباشد . بهمین دلیل ؛ این دوران ــ دوران مذاکرات اتمی ــ حساس بوده و ممکن است ؛ کشور ما را در آستانه تحولی جدی قرار دهد . فرصتی تاریخی که اگر هوشیارانه استفاده شود ؛  مبارزه مردم ایران میتواند به مداری کیفی ؛ ارتقاء یابد .

علی العموم ؛ سیاست غرب و امریکا با اولویت بندیِ منافع سیاسی و اقتصادی و چشم بستن بر مسائل مربوط به حقوق بشر تنظیم میشود . ضمن اینکه خود غرب هم چندان پای بندی به مسائل حقوق بشری بخصوص در کشورهائیکه متحد استراتژیک غرب و امریکا هستند ؛ ندارد . و عمدتا" با نقض حقوق بشر در دیکتاتوری های دوست کنار می آید .

اما ایران نه تنها دوست و متحد امریکا نیست بلکه خصم جدی امریکا ــ البته از موضعی عقب مانده و مادون سرمایه داری ــ در منطقه محسوب میشود . بنابراین در شرایطی که رژیمی غرق در بحران و بن بست بپای خود برای غلط کردن گوئی آمده است ؛ زیر فشار قرار دادن او بخاطر نقض حقوق بشر به نفع غرب و امریکا میباشد .

غرب و امریکا میدانند که رعایت حقوق بشر ؛ خطری مهم و تعیین کننده و بشکلی " چشم اسفندیار "  نظام های دیکتاتوری و از جمله ایران میباشد . یعنی آنها میدانند که هر تلاش و برنامه ای برای تأمین حقوق بشر در ایران ؛ ضربه ای است کاری بر نظام قرون وسطائی جمهوری اسلامی و در راستای تزلزل پایه های قدرت در ایران میباشد . بنابراین طبیعی است که از این اهرم برای پیشبرد سیاستهای خود در قبال رژیمی که بنیادش بر بستر اختناق و نقض مستمر حقوق بشر تکوین یافته است  ؛ استفاده نماید .

اما از نگاهی دیگر ؛ مواضع و اقدامات غرب در مورد نقض حقوق بشر در ایران  ؛ نتیجه و از الزامات جهانی شدن ارتباطات است  و  نشان میدهد که در شرایط امروز جهان و در دنیای ارتباطات اینترنتی موجود بر خلاف گذشته دیگر دولت ها و حکومتها نمی توانند خبر رسانی در مورد وقایع کشورها را همچنان در انحصار خود داشته باشند و یا بعبارتی تنها آنها زبان گویای وقایع کشورشان باشند .

یعنی در پاسخ به ضرورتهای جهانی شدن ارتباطات ؛ افراد و گروههای سیاسیِ مخالف رژیم به موقعیت و مشروعیت سخنگوئی از تمایلات ؛ عقاید و وقایع کشور ارتقاء یافته اند و سخن و مواضع آنان مورد توجه جهانیان قرار گرفته است . بعبارتی این امر نشان میدهد که درد و رنج زندانیان سیاسی و سرکوبی مردم ایران ؛ همسوئی و همدردی مردم دیگر کشورها را بدست آورده است .

بعبارتی بدلیل فرایند جهانی شدن مسائل و همبستگی بین المللی که در پرتو تسهیل ارتباط جهانی ایجاد شده ؛ نوعی وجدان بشریِ مشترک پدید آمده است که از عوامل مؤثر در حمایت جهانی از حقوق بشر در کشور ما میباشد . ضمن اینکه جهان شمولی مبانی حقوق بشر ؛ خود راه برای همسوئی و حمایت دیگر کشورها از درد و شکنج مردم اسیر ایران را ؛ هموار کرده است .

بهمین دلیل است که امروزه شاهد هستیم که مسائل حقوق بشر در سراسر جهان در تعاملات فرهنگی ؛ سیاسی و اقتصادی طرح میشود و حمایت از حقوق بشر از زمره نگرانی ها و از مسائل مورد علاقه و مشروع ؛ جامعه جهانی میباشد و دولتها و حکومتها برای بر قراری و رعایت آن تحت فشار گذاشته میشوند .

واکنش رژیم

خامنه ای و کارگزاران رژیم از عواقب تصمیم غرب و امریکا برای گنجاندن مسئله حقوق بشر در دستور کار مذاکرات غرب و ایران ــ بر سر پرونده اتمی ــ آگاه هستند و میتوانند تأثیرات تعیین کننده و مخرب آن را بر سرنوشت نظام دینی حاکم ؛ حدس بزنند . چرا که خامنه ای ؛ مهره ها و مقامات رژیم همگی هم از دامنه نقض گسترده حقوق شهروندان و آزار و اذیت و تحقیر مردم و هم از خشم و نفرت آنها نسبت به خود آگاه هستند .

واکنش مقامات و کارگزاران رژیم به قطعنامه پارلمان اروپا ؛ شورای حقوق بشر ملل متحد ؛ سازمان عفو بین الملل و ..... غیر عادی ؛ باور نکردنی و توأم با خشم و عصبانیت بوده است . و اکثر کسانیکه در این رابطه دهان باز کرده اند ؛ صراحتا" آن را با دخالت غرب و امریکا در اکراین و سرنگونی یاناکویچ مقایسه کرده اند و آن را در راستای تضعیف رژیم و تحریک و تشویق مخالفان نظام دانسته اند .

واکنش خشماگین کارگزاران رژیم از طرف دیگر نشان میدهد که در زمینه حقوق بشر ــ در استبداد دینی ــ ؛هیچ عنصر قابل بحث و مشترکی با غرب ؛ روی میز وجود ندارد و ورود غرب باین حیطه از اساس ممنوع میباشد . یعنی صرف نظر از احکام و قوانین دینی که سد راه اجرای حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی میباشد ؛ کار گزاران رژیم بخوبی میدانند که اگر باندازه سر سوزنی از ابزار های سرکوب ــ زندان ؛ اعدام ؛ قصاص و .... ــ بکاهند ؛ عمر رژیم شان مانند برف در آفتاب تموز شروع به ذوب شدن میکند .

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران  ندانسته علت اصلی خشم و وحشت رژیم از دخالت های غرب و امریکا در باره نقض حقوق بشر در ایران را بیان داشته است ؛ وی در باره دیدار کاترین اشتون با فعالین زن گفته است : حقوق بشر بهانه است که جرقه ــ اعتراضات ــ زده شود . در واقع وی علت اصلی وحشت کارگزاران رژیم را بیان کرده است . آنها می ترسند که در اثر فشارهای غرب مجبور شوند از سرکوب و اعدام ــ که عامل تعیین کننده در حفظ و بقاء رژیم میباشد ــ بکاهند و جرقه شروع اعتراضات بنیان کن زده شود .

ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در باره انصراف هیئتی از پارلمان هلند از سفر بایران میگوید : انصراف هیئت پارلمانی هلند از سفر بایران پس از شرط وزارت خارجه ــ ممنوعیت ملاقات با مخالفین ــ ؛ نمایانگر این موضوع است که هدف اصلی سفر هیأت های اروپائی بایران ؛ دیدار با ضد انقلاب و فتنه گران است .

آیت الله مکارم شیرازی ؛ آیت اللهِ سرمایه دار و معروف به سلطان شکر : هنوز قضیه هسته ای تمام نشده ؛ آنها چنین بساطی را بر پا کرده اند که باید بشدت مراقب بود .  

احمد خاتمی از اعضای مجلس خبرگان در واکنش به اظهارات بان کی مون در مورد نقض حقوق بشر در ایران ؛ گفت : حقوق بشری که دوباره به میدان کشیده شده بهانه ای بیش نیست و آنها میخواهند برای نظام مشکل درست کنند .

آخوند ذوالنوار مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه ؛ ملاقات کاترین اشتون با " فعالین فتنه " را جز وسایل حاد امنیتی نظام میداند که " مبانی اعتقادی " نظام را هدف قرار داده است .

تقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس در رابطه با قطعنامه پارلمان اروپا ؛ میگوید : این قطعنامه یعنی جنگ علیه ملت ما ؛ آشوب و فتنه علیه ملت ما . اگر این قطعنامه ملغی نشود ؛ما تصمیم دیگری در مورد اتحادیه اروپا خواهیم گرفت .

دکتر محمد رضا گلشن پژوه معاون پژوهشی مؤسسه ابرار و مدیر گروه حقوق بشر : آیا امریکا در کنار نمایش علاقمندی به بهبود روابط ؛ آتش باری از جبهه حقوق بشر را از طریق سایر بازیگران رسانه ای و غیر دولتی بیشتر میکند و فرایند کاهش تحریم ها را در هزار توی تصمیمات بوروکراتیک و تعاملات کاخ سفید و کنگره میاندازد .

کیهان شریعتمداری ادعا کرده است که غرب در فشار بایران بخاطر نقض حقوق بشر جدی است و نوشته است : حتی اگر در بیانیه مورد اشاره ــ قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا ــ گفته نشده بود ؛ کاملا" پیداست که این بخشی از روند ژنو است . این روزنامه در ادامه نوشته است : هیأت پارلمانی اروپا در بازگشت از تهران ؛به رغم دیدار با برخی از بلند پایه ترین مقامات کشورمان ؛ دیدار با فتنه گران را مهمترین بخش سفر خود عنوان کرد . و بسیاری مواضع دیگر .........

در قدم اول ؛ این موضعگیری ها در باره نقض حقوق بشر در ایران ؛ که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بر ابعاد آن نیز افزوده شده ؛ بنزین بر آتش اختلافات باندهای درونی نظام ریخته و این جنگ و دعواها را شعله ورتر کرده است ؛ یعنی یکی از آثار سیاست فشار غرب بر سر مسئله حقوق بشر ؛ نشدید اختلافات و دعوای میان باندهای رژیم میباشد .

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در اعتراض به مذاکره و تعامل با غرب ؛ حسن روحانی را تهدید به محاکمه نموده و گفته است : اگر باین قبیل به اصطلاح تعامل ها پایان ندهد سر و کار او و دولتش با قوه قضائیه خواهد بود . و معاون ستاد کل نیروهای مسلح سید مسعود جزایری با تهدید مسئولین دولتی در اعتراض به ملاقات اشتون با فعالین زن ؛ گفت : تحت هیچ بهانه ای اجازه دخالت غرب در امور داخلی ایران را نمیدهیم و مسئولین مربوطه باید مراقبت کنند که طرفهای مذاکره کننده از محدوده های تعیین شده ؛ عبور نکنند .

اما ؛ صدائی دیگر نیز هست :

در مقابل این موضع گیری طرفداران باند ولی فقیه ؛ صدائی دیگر که هنوز ضعیف است ولیکن از حلقومی قوی ــ رفسنجانی ــ بر می آید ؛ وجود دارد که ساز دیگری میزند . باند رفسنجانی و روحانی از گام رو به جلو ایران و اتحادیه اروپا در پی مذاکرات اشتون در تهران و ارتقای روابط اتحادیه و ایران و عزم اروپا برای گسترش روابط با ایران سخن میگویند و تلاش دارند به باند ولی فقیه بقبولاند که دستاوردها و منافع سفر اشتون بایران بسیار زیاد بوده و منافع این سفر بسیار بیشتر از ضرر ملاقات او با مادر ستار بهشتی بوده است .

علی خرم دیپلمات سابق رژیم در سازمان ملل و از مهره های معروف رفسنجانی ؛ با نگاه مثبت به طرح پارلمان اتحادیه اروپا برای گشایش دفتری در تهران در روزنامه مردم سالاری مینویسد : این اقدام میتواند به نفع ایران باشد زیرا اعتبار تهران را در جامعه جهانی بالا میبرد . وی ادامه داد : دلیل موضعگیری پارلمان اتحادیه اروپا ــ در مورد حقوق بشر ــ در این مقطع این است که تصمیم گرفته است با ایران تعامل داشته باشد ؛ بنابراین علائق خود را بیان میکند .

روزنامه مردم سالاری در مطلب دیگری در باره ملاقات اشتون و فعالین زن ؛ می نویسد : در واقع هدف اشتون از این دیدارها ــ ملاقات با مادر ستار بهشتی ؛ نرگس محمدی و ..... ــ این بوده است که با مجموعه نظام ارتباط برقرار کند و در این بین هم مواضع اتحادیه اروپا را بیان کند . میتوان گفت که این دیدارها بسیار مثبت و سازنده بوده است .

اما مهمتر از حرفهای هاشمی رفسنجانی و طرفدارانش ؛ حرفهای امیر محبیان از حزب مؤتلفه اسلامی  است که در ارگان این حزب ؛ انتشار یافته است . امیر محبیان در مقاله ای تحت عنوان " حقوق بشر و لزوم اتخاذ رویکرد تعاملی فعالِ تمام عیار " ؛ نوشته است : پس از اجرائی شدن فاز " گفتگوهای هسته ای " باید از موضع فعال برای حل دومین بهانه و یا مشکل فرا رو که غربیان برای تخریب چهره ایران بهره میگیرند یعنی حقوق بشر ؛ اقدام نمائیم . بنابراین بگفته آقای محبیان رژیم مجبور است اکنون که مذاکرات اتمی با غرب را شروع کرده است ؛ باب مذاکره با غرب بر سر مسئله " حقوق بشر " را نیز ؛ باز کند .

اما آیا در حاکمیت ولائی ؛ باند رفسنجانی ــ روحانی میتواند در ادامه مذاکرات اتمی ؛  با غرب و امریکا در زمینه حقوق بشر آنهم بر اساس موازین جهانی حقوق بشر ؛ وارد مذاکره بشود و باتهام غرب در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران ــ و موارد درخواستی آنان در زمینه تقویت جامعه مدنی و یا با نظام اندیشگی غرب در مورد حقوق بشر ــ به تعامل و پاسخ دهی ؛ بپردازد ؟

حقوق بشر و استبداد دینی :

اعلامیه جهانی حقوق بشر ــ که معیار و پایه بررسی حقوق شهروندان هر کشور است ــ نتیجه عقل و اندیشه آرمان گرایانِ خیرخواه و میراث گرانبهای عصر روشنگری است ؛ پاسخی به ضرورتهای حیاتی انسان بوده و آزادی و کرامت انسانی را سنگِ پایه و محوری حقوق بشر میداند . در مقابل این نگاه به انسان و حقوق پایه ای او ؛ مردم ایران تحت حاکمیت رژیمی قرون وسطائی هستند که با جهان مدرن و دستاوردهای درخشان آن در مورد حقوق شهروندی مانند آزادی ؛ دمکراسی و حقوق بشر ؛  خصومتی ذاتی و جوهری دارد .

قرائت سنتی از دین و دینِ تاریخیِ مورد استفاده ملایان حاکم ؛ از اساس با اندیشه حقوق بشر و میثاق بین المللی مربوطه ؛ در تضاد و دشمنی آشکار میباشد . یعنی دین موجود نه تنها با حقوق بشر منافات و ناسازگاری دارد بلکه مهمترین ابزارِ توجیهِ رژیم برای  اِعمال سرکوب ؛ اعدام و نقض حقوق بشر در کشور میباشد . بسیاری از مواد قانون اساسی و قوانین جاریه  کشور که بر اساس دین تنظیم و تصویب شده در ناسازگاری کامل با اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد . همچنین مجموعه قوانینی که در چهارچوب مجازات اسلامی ــ سنگسار ؛ قصاص ؛ شلاق و شکنجه ؛ چشم از حدقه در آوردن ؛ از بلندی پرتاب کردن انسان و ..... ــ مورد استفاده قرار میگیرند و منبعث از قانون اساسی دینی این نظام میباشند تماما در مقابل اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار دارند .   

این قوانین شرم آور و ضد انسانی تماما" مغایر با اصول حقوق بشر و میثاق های مورد استناد ارگانها و نهادهای حقوق بشری است . یعنی مردم ایران در دام یک نظام دینی عقب مانده و قرون وسطائی اسیرند که نه تنها برای پرنسیب های جهان مدرن احترامی قائل نیست ؛ بلکه با این ارزشها در ضدیت کامل قرار دارد .

 هر گونه تغییری در این شرایط استبدادی ؛ مستلزم تغییرات جدی و اساسی در ساختار دینی ؛ سیاسی و حقوقیِ رژیمِ حاکم بر کشور میباشد . و هر گونه سازش غرب و امریکا بر سر حقوق بشر با چنین رژیمی که حتی با مردم کشورش خودش هم زبانی جز زور ؛ سرکوب و اعدام و تحقیر و .... برسمیت نمی شناسد هم منافع مردم ایران را ؛ قربانی میکند و هم بر قراری صلح و امنیت پایدار در منطقه را به تأخیر می اندازد .

یعنی تا آنجا که به ماهیت دینی این نظام بر میگردد و در این 35 سال نشان داده شده است این رژیم از هیچ ظرفیت و قابلیتی برای دست برداشتن از سرکوب ؛ اعدام و نقض حقوق بشر ؛ برخوردار نمیباشد . این رژیم رشد و بقای خود را در نابودی و سرکوب مخالفین سیاسی خود دنبال میکند . این رژیم از هیچ چیز باندازه توانا شدن مردم برای مقابله با ظلم و ستم آخوندها ؛ وحشت ندارد .  یعنی تبعیض ؛ نابرابری زن ستیزی ؛ سرکوب و اعدام و .... به ماهیت این رژیم گره خورده است و این  ماهیت با ارزشهای حقوق بشری مورد نظر غرب بهیجوجه همخوانی ندارد .

رژیم فکر میکرد میتواند با عقب نشینی اتمی ؛ هم از تحریمهای کشنده غرب نجات یابد  و هم تضمین ماندگاری توأم با سرکوب مردم و نقض حقوق شهروندان را از دستان غرب دریافت کند . و اتفاقا" سیاست مکارانه روحانی در تماس با غرب این بود که با تفکیک اختلافات موجود میان غرب و امریکا با رژیم ــ به اتمی و غیر اتمی ــ ؛ مذاکرات خود با غرب را بدون ورود به عرصه های دیگر با موفقیت بپایان برساند و نظام را از فشار تحریم های کمر شکن ؛ نجات دهد .

بنابراین در شرایطی که مواضع اروپا و امریکا در دفاع از ارزشهای حقوق بشری در ایران هر روز جدی تر میشود ؛ آخوندها دیر یا زود باید بر سر اجرای حقوق بشر ؛ تصمیم بگیرند . بعد از عقب نشینی ذلت بار از حق مسلم اتمی ؛ کَم کَمک زمان عقب نشینی مرگبار رژیم از نقض حقوق بشر و در هم شکستن دستگاه سرکوب رژیم فرا میرسد.

موجودیت این رژیم ضد بشری ؛ در گرو  نقض وحشیانه و مستمر حقوق بشر و سرکوب دائمی مردم ایران است ؛ اکنون که حمایت جهانی در دفاع از حقوق و آزادیهای مردم فزونی گرفته است ؛ برای در هم شکستن شیشه عمر این رژیم جنایتکار ؛ مخالفین سیاسی و نهادهای حقوق بشری و فعالین این حوزه در داخل و خارج باید ؛ از فرصت موجود استفاده کرده و با گسترش فعالیت های حقوق بشری ؛ افشا و رسوا کردن عوامل سرکوب و شکنجه و برگزاری کمپین به نفع زندانیان سیاسی و ...... فشار را بر رژیم افزایش دهند و زمینه سرنگونی او را فراهم کنند.

 

28.04.2014

8 اردیبهشت 1393

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.