رفتن به محتوای اصلی

حزب اللهی ها در هواپیما های شخصی
24.04.2014 - 22:56

 

دیگر، خانه ها و آپارتمانهایی که نه تنها امکانات، بلکه قیمت آنها نیز همپای خانه هایی در محلات شیک شهرهای اروپا و امریکا است  عجیب نیستند.

حالا دیگر نه تنها خیابان های ایران، بلکه کم کم آسمان ایران شاهد پول های میلیونی و میلیاردی است که برخی از ایرانیان خرج «هواپیماهای شخصی» خود میکنند.

شاید وسایل نقلیه «چرخ دار» هیجان خود را از دست داده است و بسیاری «میلیون های» خود را خرج خرید هواپیمای شخصی در ایران میکنند.هیجان انگیزتر و تا حدی هم از مازراتی ارزانتر!
موضوع دارد آنقدر در بخشی از ثروتمندان ایران داغ میشود که کمپانی های فیلیپینی سایت ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی با هدف جذب مشتری های ایرانی برای آموزش خلبانی ایجاد کرده اند.

دیگر خرید هواپیما، خرید قطعات یدکی و بیمه کردن هواپیما و یافتن تمام خدمات لازم برای هواپیمای شخصی کار سختی نیست. فقط کافی است چند صد میلیون پول اضافه در حساب بانکیتان داشته باشید و ماهانه هم البته چند میلیون برای خرج و مخارج نگهداری از این اسباب بازی های تازه مد شده در ایران کنار بگذارید.

یک فروشنده هواپیمای شخصی به یکی از روزنامه نگاران در ناظران که خود را یک مشتری معرفی کرده است میگوید:

هواپیمایی که کارآمد باشد و سرعت خوبی داشته باشد از 100 هزار یورو شروع میشود که میشود حدود 420 میلیون، 30 میلیون هم خرج گمرکتان میشود، 15 میلیون هم خرج حمل و نقل، تا لحظه تحویل حدود 600 میلیون تومان برایتان خرج برمیدارد، اگر مدلهای بهتر بخواهید قیمت بالاتر میرود. این هواپیماها ساخت ایتالیا و جمهوری چک هستند، گرانترها هم ساخت آلمان.

برای نگهداری هواپیما هم باید به یک فرودگاه نزدیک محل زندگی خودتان هواپیما را بسپارید که آنها آشیانه در اختیار شما میگذارند و کار نگهداری هواپیما را هم به عهده میگیرند، هزینه نگهداری هم بنا بر محل زندگی شما متفاوت است مثلا در نزدیکترین فروگاهی که شما اجازه این سپردن هواپیمای خود را در تهران دارید که بین کرج و قزوین است حدود یک میلیون دویست هزار تومان ماهانه باید پرداخت کنید، فرودگاه مشهد 900 هزار تومان، شیراز 700 هزار تومان، تقریبا همه فرودگاه های کشور خدمات ارایه میدهند و با این هواپیما همه جای ایران میتوانید بروید. ما خودمان همه قطعات یدکی را نیز داریم که به شما بدهیم. روغن، لنت، ملخ و غیره که مصرف زیادی دارد همیشه داریم اگر قطعه خاصی هم نیاز داشته باشید در آلمان سفارش میدهیم و 5 روزه با دی اچ ال برای ما میفرستند. باید هواپیما را حتما بیمه کنید که آن کار را نیز مثلا بیمه آسیا انجام میدهد و البته چند بیمه دیگر که آن هم سالانه حدود 4 میلیون خرج دارد. با هواپیماهای ما، میتوانید از کیش تا تهران را حدودا 4 ساعت و نیم با یک باک پرواز کنید، سرعت این هواپیماها بیش از 200 کیلومتر بر ساعت است، ظرفیت آن نیز 2 نفر است.

ما خودمان کلاس آموزشی هم داریم که تحت نظر سازمان هواپیمایی ایران است، اگر به کلاسهای فیلیپین بروید امکان دارد برای پرواز دچار مشکل شوید چون امکان دارد سازمان هواپیمایی گواهینامه آنها را به رسمیت نشناسد اما ما زیر نظر سازمان هواپیمایی کار میکنیم، هم آموزش در ایران داریم هم اگر مایل باشید شما را به ترکیه اعزام میکنیم تا آنجا آموزش ببینید ولی دلیلی نیست، ایران بهتر است.

دوره آموزش خلبانی هم حدود 11 میلیون خرج دارد. 60 ساعت تئوری و 40 ساعت هم باید آموزش عملی ببینید، خرج آن تقریبا ساعتی 250 هزار تومان است. تا حالا 200 عدد از این هواپیما در ایران فروخته شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است، البته من فروشنده همه آنها نبوده ام اما نشان میدهد امنیت این هواپیماها تا چه حد زیاد است. پرواز با هواپیما هم با توجه به قیمت سوخت، ساعتی حدود 200 هزار تومان خرج برمیدارد. این تحریم ها هم مشکلی در کار ما ایجاد نکرده است، هواپیما را از آلمان سوار کانتینر میکنیم و کاملا قانونی و بدون هیچ مشکلی آن را به ایران وارد میکنیم.

با یک حساب سرانگشتی میتوان حساب کرد با خرید یک هواپیما با قیمت متوسط، گرفتن گواهینامه در اولین امتحان و بدون گرفتن کلاس اضافه و تنها 50 ساعت پرواز طی یک سال و نگهداری هواپیما در فرودگاه تهران، یک هواپیمای شخصی در سال اول دست کم حدود 650 میلیون تومان خرج برمیدارد.

اصغر ترکان مدیرکل اسبق فرودگاه بین المللی مهرآباد و عضو فعلی هیات مدیره شرکت هواپیمایی آسمان نیز در این رابطه به ناظران میگوید:
 
سالها است که طبق قوانین، تمام افراد حقیقی و حقوقی اجازه دارند هواپیمای شخصی داشته باشند اما هم ارگان ها و هم اشخاص حقیقی کمتر این کار را میکنند چون اساسا دوست ندارند نامشان بر دهان ها بیفتد که «هواپیمای شخصی» دارند.

هواپیما، موضوعی است که انعکاس رسانه ای زیادی پیدا میکند، کسی به اینکه صاحب آن مازراتی چه کسی است خیلی توجه نمیکند، از خیابان میگذر شاید مردم نگاه کنند و بعد تمام میشود، اما هواپیما توجه برانگیز است، توجه رسانه ها را بر می انگیزد.

هواپیماهای کوچک هیچ وقت مشمول تحریم نبودند و نمیشوند، الان یک هواپیمای فالکون که ده سال کار کرده است را به راحتی میشود خرید. قیمت هواپیماهای دست دو حتی از 50 هزار دلار هم شروع میشود و اکثر افرادی که هواپیمای شخصی خریده اند هدفشان تفریح است و کمتر دیده ام کسی با هدف تجاری و کاری از این هواپیماها استفاده کند. اولین گواهینامه ای که داده میشود گواهینماه «پی پی ال» است که فقط برای استفاده شخصی و برای هواپیمای تک موتوره است بعد با بالا رفتن ساعات پرواز گواهینامه «سی پی ال» میگیرند که میتوانند استفاده تجاری کنند و هواپیمای دو موتوره را نیز برانند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا
برگرفته از:
تارنمای پارسینه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.